2554
Sök

Golf sportcombi eller alltrack

98 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej! Funderar på att köpa en golf sportcombi eller alltrack, 16 eller 17 års modell.

Vet ej om det blir bensinare eller diesel än.. kan inte bestämma mig..
Någon här som har någon erfarenhet av dessa bilar?
Hur dem är?
Vad föredrar ni, bensin/diesel?
Känns som man har lite mer drag i en diesel men ändå inte behöver ha så mycket HK.
Mycket skillnad på pris på service?
Osv.

Ge mig all information  ni har wink

MVH

1 661 Inlägg
3 oktober 2017
#2
Hur mycket kör du per år?

Kan vara värt att kolla skatt osv då dieselbilar kommer att straffas framöver, på ett sätt eller annat.

Bensinaren drar kanske något mer men oftast har man lägre servicekostnader.

98 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#3
CC72 skrev:
Hur mycket kör du per år?

Kan vara värt att kolla skatt osv då dieselbilar kommer att straffas framöver, på ett sätt eller annat.

Bensinaren drar kanske något mer men oftast har man lägre servicekostnader.

Kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara lönt egentligen med en diesel men är mer sugen på en sånn.

Även hört att dem är påväg att ta fram ett fosilt/alterbativt bräsle som bara diesel bilar kommer kunna köra på enligt en expert i motormännen.
Så då blir det ju värre att ha en bensinare.

1 271 Inlägg
3 oktober 2017
#4
CC72 skrev:
Hur mycket kör du per år?

Kan vara värt att kolla skatt osv då dieselbilar kommer att straffas framöver, på ett sätt eller annat.

Bensinaren drar kanske något mer men oftast har man lägre servicekostnader.

Varför skulle en diesel ha högre servicekostnader?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 661 Inlägg
3 oktober 2017
#5
Ingen aning faktiskt.

Har på sistone kollat upp några bilar inför ett nytt bilköp och på "min" märkesverkstad blev servicekostnaden för diesel högre än för bensin.

98 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
#6
CC72 skrev:
Ingen aning faktiskt.

Har på sistone kollat upp några bilar inför ett nytt bilköp och på "min" märkesverkstad blev servicekostnaden för diesel högre än för bensin.

Har hört det jag med att servicekostnaderna ska vara högre.
Men hur mycket högre var dem när du kollade upp det?
Senast redigerat av Kennyrc (4 oktober 2017)

1 661 Inlägg
4 oktober 2017
#7
Diffade mellan ca 400-1200:-. Ingen större skillnad egentligen men ändå en kostnad.
Beror såklart på bil- och motoralternativ.

Kolla upp när och om det finns bytesintervall på partikelfilter och vad det isåfall kostar.

221 Inlägg
5 oktober 2017
#8
Har en golf 2.0tdi -14 som jag är riktigt nöjd med!
Tycker golfen är en perfekt kombination mellan sportig och bekväm.
Ska du åka billigt är 1.6tdin de bästa valet, 2.0an är lite bättre drag i men den drar mera bränsle.
Bara att åka o provköra lite bilar och bilda dig en egen uppfattning smile


98 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
#9
David_91 skrev:
Har en golf 2.0tdi -14 som jag är riktigt nöjd med!
Tycker golfen är en perfekt kombination mellan sportig och bekväm.
Ska du åka billigt är 1.6tdin de bästa valet, 2.0an är lite bättre drag i men den drar mera bränsle.
Bara att åka o provköra lite bilar och bilda dig en egen uppfattning smile

Okej härligr.smile ska åka och testa dem.
Ja dem känns perfekt om man vill ha en kombi men ändå inte en som är för stor.

Blir antingen sportkombin med 150hk års 16-17 eller alltracken tsi 2.0 med 184hk års 16-17😊

Är väl lite mer drag i alltracken kan jag tänka mig och ligger nog ganska lika i bränsle smile

Of World
3 369 Inlägg
5 oktober 2017
#10
Kennyrc skrev:
David_91 skrev:
Har en golf 2.0tdi -14 som jag är riktigt nöjd med!
Tycker golfen är en perfekt kombination mellan sportig och bekväm.
Ska du åka billigt är 1.6tdin de bästa valet, 2.0an är lite bättre drag i men den drar mera bränsle.
Bara att åka o provköra lite bilar och bilda dig en egen uppfattning smile

Okej härligr.smile ska åka och testa dem.
Ja dem känns perfekt om man vill ha en kombi men ändå inte en som är för stor.

Blir antingen sportkombin med 150hk års 16-17 eller alltracken tsi 2.0 med 184hk års 16-17😊

Är väl lite mer drag i alltracken kan jag tänka mig och ligger nog ganska lika i bränsle smile

NEJ det gör dom inte. Kör en alltrack 180 tsi dsg6 varjedag snittar litern lätt. Mycket mer med en tung höger.

Annan tråkig sak är att med org 18 tum så är den extremt bullrig, jag skulle valt 1.6 TDI just för att den är mycket bättre på allt jämfört med tsi motorer oavsett vilken av dom.  Kör runt i en 2017 årsmodell på 1100 mil där den förbrukat lika mycket olja som bensin smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

98 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
#11
opel_vectra_gts skrev:
Kennyrc skrev:
David_91 skrev:
Har en golf 2.0tdi -14 som jag är riktigt nöjd med!
Tycker golfen är en perfekt kombination mellan sportig och bekväm.
Ska du åka billigt är 1.6tdin de bästa valet, 2.0an är lite bättre drag i men den drar mera bränsle.
Bara att åka o provköra lite bilar och bilda dig en egen uppfattning smile

Okej härligr.smile ska åka och testa dem.
Ja dem känns perfekt om man vill ha en kombi men ändå inte en som är för stor.

Blir antingen sportkombin tsi med 150hk års 16-17 eller alltracken diesel tdi 2.0 med 184hk års 16-17😊

Är väl lite mer drag i alltracken kan jag tänka mig och ligger nog ganska lika i bränsle smile

NEJ det gör dom inte. Kör en alltrack 180 tsi dsg6 varjedag snittar litern lätt. Mycket mer med en tung höger.

Annan tråkig sak är att med org 18 tum så är den extremt bullrig, jag skulle valt 1.6 TDI just för att den är mycket bättre på allt jämfört med tsi motorer oavsett vilken av dom.  Kör runt i en 2017 årsmodell på 1100 mil där den förbrukat lika mycket olja som bensin smile

Måste rätta mig själv! Menade såklart alltrack 2.0 diesel.
18 tum canyon gör ju bilen så mycket snyggare! 
Har åkt seat leon cupra r innan så bullrighet tänker jag inte så mycket på smile

98 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
#12
Kennyrc skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Kennyrc skrev:

Okej härligr.smile ska åka och testa dem.
Ja dem känns perfekt om man vill ha en kombi men ändå inte en som är för stor.

Blir antingen sportkombin tsi med 150hk års 16-17 eller alltracken diesel tdi 2.0 med 184hk års 16-17😊

Är väl lite mer drag i alltracken kan jag tänka mig och ligger nog ganska lika i bränsle smile

NEJ det gör dom inte. Kör en alltrack 180 tsi dsg6 varjedag snittar litern lätt. Mycket mer med en tung höger.

Annan tråkig sak är att med org 18 tum så är den extremt bullrig, jag skulle valt 1.6 TDI just för att den är mycket bättre på allt jämfört med tsi motorer oavsett vilken av dom.  Kör runt i en 2017 årsmodell på 1100 mil där den förbrukat lika mycket olja som bensin smile

Måste rätta mig själv! Menade såklart alltrack 2.0 diesel. Vet du något om hur dem är?

18 tum canyon gör ju bilen så mycket snyggare! 
Har åkt seat leon cupra r innan så bullrighet tänker jag inte så mycket på smile

98 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#13
Läste nyss att bensinaren sportscombi var snabbare än diesel sportscombi 0-100 km/h.
Kan det stämma? Alltid trott att dieselbilar är lite piggare..

Evildan
12 oktober 2017
#14
Kennyrc skrev:
Läste nyss att bensinaren sportscombi var snabbare än diesel sportscombi 0-100 km/h.
Kan det stämma? Alltid trott att dieselbilar är lite piggare..

En dieselbil kan upplevas piggare än en bensinbil eftersom kraften kommer tidigare i registret på lägre varv men generellt är en dieselmotor mer trög i gången och ger således sämre förmåga att accelerera fordonet.

98 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
Kennyrc skrev:
Läste nyss att bensinaren sportscombi var snabbare än diesel sportscombi 0-100 km/h.
Kan det stämma? Alltid trott att dieselbilar är lite piggare..

En dieselbil kan upplevas piggare än en bensinbil eftersom kraften kommer tidigare i registret på lägre varv men generellt är en dieselmotor mer trög i gången och ger således sämre förmåga att accelerera fordonet.

Okej så bensinare drar ikapp efter ett litet tag då antar ja då dem får upp farten på lite högre varv?

Evildan
12 oktober 2017
#16
Kennyrc skrev:
Evildan skrev:
Kennyrc skrev:
Läste nyss att bensinaren sportscombi var snabbare än diesel sportscombi 0-100 km/h.
Kan det stämma? Alltid trott att dieselbilar är lite piggare..

En dieselbil kan upplevas piggare än en bensinbil eftersom kraften kommer tidigare i registret på lägre varv men generellt är en dieselmotor mer trög i gången och ger således sämre förmåga att accelerera fordonet.

Okej så bensinare drar ikapp efter ett litet tag då antar ja då dem får upp farten på lite högre varv?

En bensindriven motor är generellt snabbare från start då den är mer varvvillig.

98 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
Kennyrc skrev:
Evildan skrev:

En dieselbil kan upplevas piggare än en bensinbil eftersom kraften kommer tidigare i registret på lägre varv men generellt är en dieselmotor mer trög i gången och ger således sämre förmåga att accelerera fordonet.

Okej så bensinare drar ikapp efter ett litet tag då antar ja då dem får upp farten på lite högre varv?

En bensindriven motor är generellt snabbare från start då den är mer varvvillig.

Jaha okej.. blir inte klok på detta..
Hur mycket i förbrukning tror ni dem skiljer sig åt sportscombin tdi och tsi?

1 271 Inlägg
12 oktober 2017
#18
Kennyrc skrev:
Evildan skrev:
Kennyrc skrev:

Okej så bensinare drar ikapp efter ett litet tag då antar ja då dem får upp farten på lite högre varv?

En bensindriven motor är generellt snabbare från start då den är mer varvvillig.

Jaha okej.. blir inte klok på detta..
Hur mycket i förbrukning tror ni dem skiljer sig åt sportscombin tdi och tsi?

Finåker du med gubbhatt och perforerade handskar är det 10-20% till dieselns fördel. Tsi går att köra riktigt snålt. Sitter du med Sparcodräkten på dig och gillar att varva till rödmarkeringen är det 30-50% till dieselns fördel. Många dieslar har också beställts med värmaren och den är rätt trevlig. Kostar runt 20k att eftermontera, om det är viktigt för dig.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

98 Inlägg
12 oktober 2017
Trådstartare
#19
Soulman skrev:
Kennyrc skrev:
Evildan skrev:

En bensindriven motor är generellt snabbare från start då den är mer varvvillig.

Jaha okej.. blir inte klok på detta..
Hur mycket i förbrukning tror ni dem skiljer sig åt sportscombin tdi och tsi?

Finåker du med gubbhatt och perforerade handskar är det 10-20% till dieselns fördel. Tsi går att köra riktigt snålt. Sitter du med Sparcodräkten på dig och gillar att varva till rödmarkeringen är det 30-50% till dieselns fördel. Många dieslar har också beställts med värmaren och den är rätt trevlig. Kostar runt 20k att eftermontera, om det är viktigt för dig.

Okej så om jag fattade dig rätt så är det en diesel man sks ha om man vill kunna köra snålt på dessa bilar? Är mest på långkörning i hastigheter runt 120-130 km/h jag vill att den ska vara snål.

Of World
3 369 Inlägg
12 oktober 2017
#20
Kennyrc skrev:
Soulman skrev:
Kennyrc skrev:

Jaha okej.. blir inte klok på detta..
Hur mycket i förbrukning tror ni dem skiljer sig åt sportscombin tdi och tsi?

Finåker du med gubbhatt och perforerade handskar är det 10-20% till dieselns fördel. Tsi går att köra riktigt snålt. Sitter du med Sparcodräkten på dig och gillar att varva till rödmarkeringen är det 30-50% till dieselns fördel. Många dieslar har också beställts med värmaren och den är rätt trevlig. Kostar runt 20k att eftermontera, om det är viktigt för dig.

Okej så om jag fattade dig rätt så är det en diesel man sks ha om man vill kunna köra snålt på dessa bilar? Är mest på långkörning i hastigheter runt 120-130 km/h jag vill att den ska vara snål.

En 180hk tsi med dsg6 drar litern blandatkörning (jobb bil) har 3 mil enkel varav 2 är motorväg 110km/h går säkert att köra på 0.9 med ägg  under foten

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök