3908
Sök

Utformning Oljesticka

52 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
Urbota dum fråga kanske men irriterar mig på det varje gång jag kollar oljan.

Varför är oljestickan på min Skoda svartmålad?

Får för mig att stickorna är ljusare hos andra märken?

Hur ska man kolla skicket på oljan på ett vettigt sätt egentligen?! Allt blir ju svart!

Går ju på pappret förstårs men ändå.

Dessutom sjukt svårt att se nivån. Svart mot svart! Man får hålla den mot ljuset för att se vart det blänker.

Varför är den inte vitmålad?!

4 467 Inlägg
4 oktober 2017
Lacka den  vit då,eller slipa den plåtren.om den nu inte är av plast...

52 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Lacka den  vit då,eller slipa den plåtren.om den nu inte är av plast...

Ja, jo. Lacka känns dumt men slipa ren kan ju vara en modell.

Övergår dock mitt förstånd varför man utformar den såhär. Är det vanligt eller?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 oktober 2017
Det går nog till så när bilingenjörer tänker till lite, när dom ska jäklas med oss stackare till bilförare som själv ska serva bilen..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

52 Inlägg
4 oktober 2017
Trådstartare
oljan skrev:
Det går nog till så när bilingenjörer tänker till lite, när dom ska jäklas med oss stackare till bilförare som själv ska serva bilen..smile

Ja, man kanske inte ska klaga.
Många nya bilar har väl inte ens en mekanisk sticka. Där har dom jävlats rejält.

Det hade jag aldrig pallat!

3 120 Inlägg
5 oktober 2017
Vinkla stickan så går det enkelt att läsa av den även om den är svart. Torka av olja på trasa för att se hur sotig den är etc, dock säger inte färgen på oljan allt om dess skick utan viktigare är hur gammal den är och hur många timmar och under vilka förhållanden den använts.

1 705 Inlägg
5 oktober 2017
Saab hade samma lösning med svart oljesticka i sina motorer under några år. Har ägt några sådana men bytte oljesticka till sticka från andra årsmodeller där dom hade bytt färg. Stickan var nämligen identisk, det var bara färgen som skilde, så antagligen så insåg dom väl hur idiotiskt det var. smile

52 Inlägg
5 oktober 2017
Trådstartare
viccoA skrev:
Vinkla stickan så går det enkelt att läsa av den även om den är svart. Torka av olja på trasa för att se hur sotig den är etc, dock säger inte färgen på oljan allt om dess skick utan viktigare är hur gammal den är och hur många timmar och under vilka förhållanden den använts.

Ja, det går ju läsa av den men det är inte bara hålla upp den tycker jag.

kör max 1500 mil per år så det blir byte en gång per år.
Jag är mest orolig för att få vatten i oljan då jag kör en del kallstarter och korta sträckor. Men försöker köra ur den ibland.
Vet ju hur dessa motorer dricker olja men denna har, under mina 3 år som ägare, inte dragit en droppe mellan byte. Trots 300 mil tyska motorvägar detta året tex. Nästan så jag tror att den späds.

rcy skrev:
Saab hade samma lösning med svart oljesticka i sina motorer under några år. Har ägt några sådana men bytte oljesticka till sticka från andra årsmodeller där dom hade bytt färg. Stickan var nämligen identisk, det var bara färgen som skilde, så antagligen så insåg dom väl hur idiotiskt det var. smile

Smart! Tyvärr har jag inte sett någon annan VAG-bil med något annat än svart sticka....

Sök