Varför bygga när man kan köpa? Både billigare och större utmaning. Var körbar som limousin redan efter första veckan. SFRO-reg är tänkt till våren. Absolut inte det mest seriösa bygget men det är också ett tag kvar tills vi ens... Visa mer
Tjenare folks! Vi har bestämt oss att slänga ihop två 850is till en limousin på kortast möjliga tid med en sträng budget på 3000 kr. Bilen som agerar förlängning är redan delad och bilen som förlängs är nybesiktad Bil som agerar förlängning: röd 854 -94, bensinare & manuell. Bil som förlängs: mörkblå 854 -96, bensinare & manuell, tyvärr.
Vad som ska göras orkar jag nog inte ens gå in på för att det är så mycket.., kapa, förstärka, svetsa, bygga ljud, spackla, slipa, lacka osv..
Mvh Stark, kommentera gärna alla åsikter är välkomna!
Äntligen fredag! Blir en kväll med bärs & gött häng i verkstaden tills bilarna är redo att svetsas samman, vi har precis knuffat ut den delade bilen och in med den nya som också ska få smaka vinkelslip! Så fort vi fått ut inredningen... Skål på er & ha' de gött!!
Tror inte att man får förlänga en bil genom att svetsa ihop två till en Ring bilprovningen eller där ni ska reg besikta först innan ni svetsar ihop dessa två.. Sen så måste det väl komma nån och kontrollera era svetsar och så vidare under byggets gång?
Tror inte att man får förlänga en bil genom att svetsa ihop två till en Ring bilprovningen eller där ni ska reg besikta först innan ni svetsar ihop dessa två.. Sen så måste det väl komma nån och kontrollera era svetsar och så vidare under byggets gång?
Egentligen tror jag det måste vara samma bil i framdel som bakdel, (man får inte sätta ihop två olika bilar bara förlänga bilen med en annan, var inte såhär förr dock), -vi får se vad SFRO kontrollen säger. SFRO kontrollerar svetsningar, förstärkningar och så vidare - man måste följa en regelbok för amatörbygge och sedan ska det kontrolleras av SFRO innan man kan regga/besikta.
Tror inte att man får förlänga en bil genom att svetsa ihop två till en Ring bilprovningen eller där ni ska reg besikta först innan ni svetsar ihop dessa två.. Sen så måste det väl komma nån och kontrollera era svetsar och så vidare under byggets gång?
Egentligen tror jag det måste vara samma bil i framdel som bakdel, (man får inte sätta ihop två olika bilar bara förlänga bilen med en annan, var inte såhär förr dock), -vi får se vad SFRO kontrollen säger. SFRO kontrollerar svetsningar, förstärkningar och så vidare - man måste följa en regelbok för amatörbygge och sedan ska det kontrolleras av SFRO innan man kan regga/besikta.
Så kanske det var Hoppas att den går igenom och lycka till! Uppdatera ofta nu också
Vi har nu flyttat på spektaklet till en lastbilsverkstad för att svetsa och jobba lättare under helgen. Vi satte plåtrör mellan trösklarna och spännband mellan B-stolparna för att sen kunna bogsera bilen den korta sträckan utan att skada något.
Vi har också börjat svetsa och passa ihop bilen, vi kommer bygga vidare hela natten... Så länge ölen räcker till. Det var allt för nu, detaljerar mer senare!
Börjar lika något! Svetsat ihop fram och bakdörr i mitten och spacklat samt slipat. Blev bättre på denna sidan än andra men spackel ska nog lösa saken. Har också svetsat en liten balk under tröskeln mellan domkraftsfästena och ett förstärknings stag mellan B-stolparna. Kommer garanterat behövas mer förstärkning men den är stabil på stillastående mark. Har också påbörjat helsoffan som ska va vänd mot baksätet men mer om det senare. Ni får en vacker bild på vårt ''raka'' tak och.... Kommer bytas ut mot kombitak i framtiden är tanken
Ni lär ju slita snabbare om den ska vara klar om en vecka 😂
Vi sliter med den varje dag - frågan är hur mycket vi får gjort Har dokumenterat dåligt men det är mycket som ska göras om och göras rätt, inom sinom tid. Om den är färdig i oktober är svårt att säga. Började trots allt bara en vecka sedan och det är 3 veckor kvar i oktobermånad
Torsdagskväll var en lång kväll.. alldeles för lång.
Men, men saker blev gjort därefter: Vi bytte framskärmar, baklucka, spacklade, slipade, drog el, luftade bromsar, bytte bränslepump, svetsade samman avgasrören, pillade med ljud, satte in en del inredning och vi slängde även på färg lite oseriöst - som blev förjävligt!.. Blir nog att spruta färg seriösare, kanske nästa vecka.
Angående färgen så rollade vi först biltemas vita hammarlack som också visade sig vara den sämsta färg jag vart med om. Den bubblade sig trots lager efter lager. Fick fram lite andra gamla hammarlack kulörer från hammerite. En smooth silver och en mörkgrön med hammareffekt. Blandade dom samman och rollade över feltemas skitfärg och resultatet blev som det blev, slarvigt & riktigt dåligt.
Fasen vad fräckt projekt! Blir intressant att se hur det blir i slutänden.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Ser riktigt bra ut! Släng upp en helhetsbild på den Ett tips är å lacka den vit så syns inte alla skavanker så lätt Biltema har väl billig färg?
Tanken var att den skulle bli vit men just nu nöjer jag mig med vad jag får. Biltemas 2 komponents båtfärg var snor billig men slut i lager överallt, 70 kr/l annars. Kanske får tag i färg av nån man känner eller kommer åt nån billig utgången färg