2559
Sök

2wd eller 4wd

98 Inlägg
17 oktober 2017
Trådstartare
#1
Påväg att köpa en golf sportscombi, men vet ej om det är nödvändigt med 4wd wller ej..
Aldrig haft det förr men ser att många verkar gilla det.
Kan tänka mig att det är skönt när man har en kombi för dem är ju lite tyngre.

Vad tycker ni, värt att köpa med 4wd eller räcker 2wd för en vanlig svensson?

6 632 Inlägg
17 oktober 2017
#2
Bor du utanför stan och har egen väg som behöver plogas eller drar släp på vintern kan det bra med 4wd.

Körde 3 år i Kiruna utan 4wd, gick bra det också. Tycker att kan man inte ta sig fram med 2wd ska du inte vara ute på vägen.  Eftersom du känner inte underlaget på samma sätt kan du bli "blind" också och inse att de var lite väl halt för att kunna svänga eller bromsa.

4wd toppar ju avåkningar ;)
Senast redigerat av xXSammy (17 oktober 2017)

De/Dem

98 Inlägg
17 oktober 2017
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Bor du utanför stan och har egen väg som behöver plogas eller drar släp på vintern kan det bra med 4wd.

Körde 3 år i Kiruna utan 4wd, gick bra det också. Tycker att kan man inte ta sig fram med 2wd ska du inte vara ute på vägen.  Eftersom du känner inte underlaget på samma sätt kan du bli "blind" också och inse att de var lite väl halt för att kunna svänga eller bromsa.

4wd toppar ju avåkningar wink

Okej ja jag såg det att flest olyckor var med 4wd för att man litar för mycket på det.. smile

6 632 Inlägg
17 oktober 2017
#4
Om du vill vänta tills vintern är här kan du ju prova om du tycker det är värt. VAG är ju rätt duktiga på sin 4wd så vill du ha det så gör så, personligen tycker jag att det inte är ett >måste<
Senast redigerat av xXSammy (17 oktober 2017)

De/Dem

Evildan
17 oktober 2017
#5
Du klarar dig väl med tvåhjulsdrift.
Varför är jag säker på det? Jag har kört oplogade isiga vägar nattetid som taxiförare i 10år runt hela lsndet med V70, V70N, V70II, Renault Master, HiAce, MB 310 mfl fordon med ytterst mediokra vägegenskaper redan på torrt underlag utan att fastna eller köra av någon gång.

Mitt råd är till alla som tror sig behöva 4WD för att ta sig till jobbet på landsvägen vintertid att lägg dom pengarna på en förarutbildning istället ty den är nog då välbehövlig. Men, det är roligare med 4WD och bilen får ett annat "greppigare" uppträdande på samtliga underlag i min mening.
Senast redigerat av Evildan (17 oktober 2017)

98 Inlägg
17 oktober 2017
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Du klarar dig väl med tvåhjulsdrift.
Varför är jag säker på det? Jag har kört oplogade isiga vägar nattetid som taxiförare i 10år runt hela lsndet med V70, V70N, V70II, Renault Master, HiAce, MB 310 mfl fordon med ytterst mediokra vägegenskaper redan på torrt underlag utan att fastna eller köra av någon gång.

Mitt råd är till alla som tror sig behöva 4WD för att ta sig till jobbet på landsvägen vintertid att lägg dom pengarna på en förarutbildning istället ty den är nog då välbehövlig. Men, det är roligare med 4WD och bilen får ett annat "greppigare" uppträdande på samtliga underlag i min mening.

Okej ja jag åker så pass lite så behöver noh inte 4wd, är väl säkert skönt men inte alltid nödvändigt

7 441 Inlägg
23 oktober 2017
#7
Glöm bara inte att bromssträckan är densamma oavsett 2x4 eller 4x4.
Många noviser med SUVar som gjort den dyrbara erfarenheten.
Och att "styra och gasa sig" ur en besvärlig situation går bara med en bil som har riktig 4x4.
Inte med BMW, AUDI, VOLVO och Koreaner med "låssas-4x4".

4 149 Inlägg
23 oktober 2017
#8
torsen skrev:
Glöm bara inte att bromssträckan är densamma oavsett 2x4 eller 4x4.
Många noviser med SUVar som gjort den dyrbara erfarenheten.
Och att "styra och gasa sig" ur en besvärlig situation går bara med en bil som har riktig 4x4.
Inte med BMW, AUDI, VOLVO och Koreaner med "låssas-4x4".

Är det möjligt att gasa sig ur en besvärlig situation med en modern bil med antispinn och esp ens?
Har aldrig varit i situationen själv, bara nyfiken:)

Jag kör mycket tunga bilsläp osv och hade haft svårt att göra det med 2wd. Man fastnar väldigt lätt på gräs mm. Men håller man inte på med den typen av tranporter så klarar man sig med 2wd.

Här i göteborg blir vi överaskade av att det kommer snö varje vinter. Brukar bli en dag eller 2 när mer eller mindre all trafik står stilla. Dom som har 4wd den dagen kommer till jobbet, ingen annan.

Men det krävs över 1 dm snö och inträffar i denna delen av landet 1 gång /år.

Jag skulle tro att nackdelarna med 4wd är större än fördelarna för de flesta, men det är en bekväm lyx:)
Senast redigerat av zemet (23 oktober 2017)


Evildan
23 oktober 2017
#9
torsen skrev:
Glöm bara inte att bromssträckan är densamma oavsett 2x4 eller 4x4.
Många noviser med SUVar som gjort den dyrbara erfarenheten.
Och att "styra och gasa sig" ur en besvärlig situation går bara med en bil som har riktig 4x4.
Inte med BMW, AUDI, VOLVO och Koreaner med "låssas-4x4".

En personbil från Volvo har vad du kallar riktig fyrhjulsdrift.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/Terr%C3%A4ngbil_M_43_Artillerimuseet_2017.jpg/800px-Terr%C3%A4ngbil_M_43_Artillerimuseet_2017.jpg
Står en Volvo-SUV i bakgrunden även den med riktig fyrhjulsdrift. wink

7 441 Inlägg
23 oktober 2017
#10
Du har rätt, som alltid.
Glömde bort alla Volvos TGB 11, 13, 912, 913, 934 o s v.
Gör en pudel.

Forummoderator
18 008 Inlägg
23 oktober 2017
#11
Kört i snöstorm mellan Sthlm och GBG i en framhjulsdriven Audi diesel -10 med hysteriskt blinkande ESP-lampa på motorväg i ca 5-6 cm snö. Gick prima. Bilfan gick inte ens sönder. TS behöver inte 4wd.

Ser fram emot ett rejält snöfall i vinter. 2 bilar med ESP och nya Hakka 8. Blir spännande!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
23 oktober 2017
#12
spännande me lexus nu för första gången, helt nya dubbdäck på 17. Får se hur den kommer att kännas^^ e39 har aldrig vart några problem iaf så lexusen borde klara detta galant, även om ja tycker det inte vart nån super katastrof snöstorm på några år. Gillar inte vinter^

172 Inlägg
23 oktober 2017
#13
Det finns en markant skilland mellan 4WD och 2WD, jag jämför mitt byte från 2WD Golf till 4WD Passat.
Den stora skillnaden är moddsträngar på motorvägen. Med 2WD Golf är det alltid lite nervöst, medan med en 4WD Passat märks det knappt. Jag blev så förvånad första gången det hände.

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 oktober 2017
#14
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Evildan
24 oktober 2017
#15
Slash skrev:
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Utöver det så är det inte bra för pingvinerna med dom ökade utsläppen som en 4WD orsakar.

7 441 Inlägg
24 oktober 2017
#16
Slash skrev:
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Beror på om du har RIKTIG eller LÅSSAS4X4.

På en bil med fördelningslåda med mellandifferential, som t ex Lada NIVA och Land Rover Defender, spelar däckslitaget ingen betydelse.

Men på bilar med viscokoppling mellan axlarna måste, som du skriver, bilarna flyttas med flak(eller Dolly).

Hur det är på låssas4x4bilarna Volvo, BMW och AUDI vet jag inte.

På låssas4x4bilarna luras väl släpdriften på bakhjulen att träda in p g a a ABS-datorn beräknar rotationshastighetsdifferensen mellan hjulen.

Vill man ha en liten vinterväglagssäker bil till rimligt pris finns det bara en bil, nämligen................
Men den har så många andra missar och dåliga egenskaper så den kanske inte ett alternativ.

(vilken bil är det jag tänker på? har själv genomlidit 3 år med en sådan!)

Evildan
24 oktober 2017
#17
torsen skrev:
Slash skrev:
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Beror på om du har RIKTIG eller LÅSSAS4X4.

På en bil med fördelningslåda med mellandifferential, som t ex Lada NIVA och Land Rover Defender, spelar däckslitaget ingen betydelse.

Men på bilar med viscokoppling mellan axlarna måste, som du skriver, bilarna flyttas med flak(eller Dolly).

Hur det är på låssas4x4bilarna Volvo, BMW och AUDI vet jag inte.

På låssas4x4bilarna luras väl släpdriften på bakhjulen att träda in p g a a ABS-datorn beräknar rotationshastighetsdifferensen mellan hjulen.

Vill man ha en liten vinterväglagssäker bil till rimligt pris finns det bara en bil, nämligen................
Men den har så många andra missar och dåliga egenskaper så den kanske inte ett alternativ.

(vilken bil är det jag tänker på? har själv genomlidit 3 år med en sådan!)

Subaru J12 Trendy?
FIAT Panda 4x4? (givetvis generation 1)
Toyota Tercel Touring 4x4?
Toyota Corolla 4wd?
Ciroen BX 4WD?
Eller ryska utedasset även kallat Niva?

Forummoderator
18 008 Inlägg
24 oktober 2017
#18
Evildan skrev:
torsen skrev:
Slash skrev:
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Beror på om du har RIKTIG eller LÅSSAS4X4.

På en bil med fördelningslåda med mellandifferential, som t ex Lada NIVA och Land Rover Defender, spelar däckslitaget ingen betydelse.

Men på bilar med viscokoppling mellan axlarna måste, som du skriver, bilarna flyttas med flak(eller Dolly).

Hur det är på låssas4x4bilarna Volvo, BMW och AUDI vet jag inte.

På låssas4x4bilarna luras väl släpdriften på bakhjulen att träda in p g a a ABS-datorn beräknar rotationshastighetsdifferensen mellan hjulen.

Vill man ha en liten vinterväglagssäker bil till rimligt pris finns det bara en bil, nämligen................
Men den har så många andra missar och dåliga egenskaper så den kanske inte ett alternativ.

(vilken bil är det jag tänker på? har själv genomlidit 3 år med en sådan!)

Subaru J12 Trendy?
FIAT Panda 4x4? (givetvis generation 1)
Toyota Tercel Touring 4x4?
Toyota Corolla 4wd?
Ciroen BX 4WD?
Eller ryska utedasset även kallat Niva?

Hahaha! Tänk om du hade blivit tvingad att köra runt i en sådan av årets modell!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 oktober 2017
#19
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
Beror på om du har RIKTIG eller LÅSSAS4X4.

På en bil med fördelningslåda med mellandifferential, som t ex Lada NIVA och Land Rover Defender, spelar däckslitaget ingen betydelse.

Men på bilar med viscokoppling mellan axlarna måste, som du skriver, bilarna flyttas med flak(eller Dolly).

Hur det är på låssas4x4bilarna Volvo, BMW och AUDI vet jag inte.

På låssas4x4bilarna luras väl släpdriften på bakhjulen att träda in p g a a ABS-datorn beräknar rotationshastighetsdifferensen mellan hjulen.

Vill man ha en liten vinterväglagssäker bil till rimligt pris finns det bara en bil, nämligen................
Men den har så många andra missar och dåliga egenskaper så den kanske inte ett alternativ.

(vilken bil är det jag tänker på? har själv genomlidit 3 år med en sådan!)

Subaru J12 Trendy?
FIAT Panda 4x4? (givetvis generation 1)
Toyota Tercel Touring 4x4?
Toyota Corolla 4wd?
Ciroen BX 4WD?
Eller ryska utedasset även kallat Niva?

Hahaha! Tänk om du hade blivit tvingad att köra runt i en sådan av årets modell!

Ingen vill mig så ont?? Eller???
2018 ser ännu tråkigare ut.
Brukslooken har försvunnit helt.
http://img-fotki.yandex.ru/get/94189/310023662.5376/0_819f93_3334aa9b_orig
Senast redigerat av Evildan (24 oktober 2017)

172 Inlägg
24 oktober 2017
#20
torsen skrev:
Slash skrev:
Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.

Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.

Beror på om du har RIKTIG eller LÅSSAS4X4.

På en bil med fördelningslåda med mellandifferential, som t ex Lada NIVA och Land Rover Defender, spelar däckslitaget ingen betydelse.

Men på bilar med viscokoppling mellan axlarna måste, som du skriver, bilarna flyttas med flak(eller Dolly).

Hur det är på låssas4x4bilarna Volvo, BMW och AUDI vet jag inte.

På låssas4x4bilarna luras väl släpdriften på bakhjulen att träda in p g a a ABS-datorn beräknar rotationshastighetsdifferensen mellan hjulen.

Vill man ha en liten vinterväglagssäker bil till rimligt pris finns det bara en bil, nämligen................
Men den har så många andra missar och dåliga egenskaper så den kanske inte ett alternativ.

(vilken bil är det jag tänker på? har själv genomlidit 3 år med en sådan!)

Jag vet inte om "riktig" 4-hjulsdrift är det jag vill ha.
Jag vill ha en 4-hjulsdrift som kopplas in automatiskt när jag kör, som på motorvägen när man korsar en moddsträng.
Att man ska behöva stanna och lägga i 4-hjulsdriften i en fördelningsväxellåda hjälper inte mig med modsträngen på motorvägen.


Sök