Något många inte tänker på är att med en fyrhjulsdriven bil så blir "enklare" saker knepigare/mer komplicerade, ta exempelvis detta med däck, när du har en fyrhjulsdriven bil är det mycket viktigare att alla 4 däck är av samma typ och mönster och har ett jämt slitage över hela ytan medan med en tvåhjulsdriven spelar det inte så stor roll. När du ska bogsera/bärga din fyrhjulsdrivna bil så går det inte bara att göra som på en tvåhjulsdriven bil utan den måste i regel flyttas med hjälp av flak.
Konstruktionen av en fyrhjulsdriven bil är mer komplicerad och har mer delar som slits.
Så om man verkligen inte bor mitt ute i en skog med obefintlig snöplogning så är det varken ekonomiskt eller nödvändigt att ha en fyrhjulsdriven bil.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!