3580
Sök

Mercedes 190e 2.3 blir orkeslös och dör när den blir varm, vad är fel?

14 Inlägg
28 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej forummedlemmar,
Jag har en Mercedes 190e 2.3 -88 (lite drygt 10 000 mil på mätaren) som har stått stilla i garage under 15 år.
Försöker nu att få ut den på gatan igen, men jag har ett problem som jag inte rår på.
Bilen startar enkelt och går bra på tomgång, och varvar bra kall. När motorn blir varm tappas all kraft och dör. Efter att varit avstängd i ngn minut kan man köra 100m för att sedan dö igen.
Jag har bytt bränslepump, bränslefilter, vevaxelgivare, fördelarlock, rotor, tändstift, tändspole.
Har inte så många flera ideer på vad som kan vara fel förutom kanske WUR (warmup regulator), men att bara gå ut och byta delar börjar kännas lite för chansartat smile

218 Inlägg
28 oktober 2017
#2
Det finns ett relä bakom batteriet, på det reläet sitter en säkring som ibland kan gå sönder och då får man problem med just varmkörningen.


14 Inlägg
29 oktober 2017
Trådstartare
#3
Hittade ett relä med 2st 10A säkringar, bägge var dock hela. Satte tillbaka dem och provkörde med samma problem. Direkt när tempen höjs i motorn blir den svåra rövad och svag.

Forummoderator
17 996 Inlägg
29 oktober 2017
#4
Linjs skrev:
Hittade ett relä med 2st 10A säkringar, bägge var dock hela. Satte tillbaka dem och provkörde med samma problem. Direkt när tempen höjs i motorn blir den svåra rövad och svag.

Tolkar detta som att bilen är svår att plundra. Vad menar du?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
30 oktober 2017
Trådstartare
#5
Automatisk rättstavning...
Direkt när tempen höjs i motorn blir den svårvarvad och svag

6 630 Inlägg
30 oktober 2017
#6
Mekanisk insprutning på denna?

Hade en W124 230E en gång som misstände på tomgång, gick något varm (Lite över medel) men jämnt när du körde eller höll lite varv.
Han inte felsöka så mycket på den innan 1ans kolv sprängdes och spräckte blocket.
Iallafall, jag böt motor på den, flyttade över bränslesystemet till den nya motorn....och fick samma fel igen (misständning på tomgång)

Så; hur mår bränslefördelaren som sitter på motorn?

De/Dem

7 438 Inlägg
30 oktober 2017
#7
Måste till att börja med erkänna att jag är okunnig på om trådskaparens bil har tändsystem med avbrytarkontakter och kondensator eller ej.
Men har den kondensator så skulle jag starkt misstänka att det är den som är boven i dramat.
Tycker mig känna igen fenomenet med motorer som inte går bra när de blivit varma, och näst intill omöjliga att starta om inte motorn(= kondensatorn) fått svalna.

Forummoderator
17 996 Inlägg
30 oktober 2017
#8
torsen skrev:
Måste till att börja med erkänna att jag är okunnig på om trådskaparens bil har tändsystem med avbrytarkontakter och kondensator eller ej.
Men har den kondensator så skulle jag starkt misstänka att det är den som är boven i dramat.
Tycker mig känna igen fenomenet med motorer som inte går bra när de blivit varma, och näst intill omöjliga att starta om inte motorn(= kondensatorn) fått svalna.

Hade själv för många år sedan exakt samma problem på just en gammal mercedes. Kondensator och tändspole så gick den som ett skott sen. Billiga grejor, värt att prova.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 119 Inlägg
30 oktober 2017
#9
Höll på med en 300e för ett tag sedan som gick riktigt dåligt när den var varm.
Efter byte av tänddelar så gick den ännu inte bra så då byttes tändmodulen som sitter på vänster innerskärm och då gick bilen återigen som en klocka :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

14 Inlägg
31 oktober 2017
Trådstartare
#10
Tack allihop,
Jag gör försök i följande ordning;
1. Tändmodul och kondensator (ifall jag hittar den, vet inte om det finns)
2. Börja titta på bränslefördelaren

14 Inlägg
2 december 2017
Trådstartare
#11
Till slut kom den beställda tändmodulen hem och blev installerad, tyvärr ingen skillnad. Bilen varvar kanske 2000 varv när den blir varm, bluddrar bara när man gasar mer och dör när den blir belastad....
Försökte att även spraya lite startgas in i luftintaget när jag gasade men den blev inte gladare, snarare sjönk varvtalet.
Vad kan det vara??

14 Inlägg
23 december 2017
Trådstartare
#12
Linjs skrev:
Till slut kom den beställda tändmodulen hem och blev installerad, tyvärr ingen skillnad. Bilen varvar kanske 2000 varv när den blir varm, bluddrar bara när man gasar mer och dör när den blir belastad....
Försökte att även spraya lite startgas in i luftintaget när jag gasade men den blev inte gladare, snarare sjönk varvtalet.
Vad kan det vara??

Någon??

6 630 Inlägg
23 december 2017
#13
Eftersom det är en 88a så borde det sitta katalysator på den.
Prova lätta på avgasröret före kat och se ifall den beter sig lika wink

De/Dem

2 327 Inlägg
23 december 2017
#14
Längre tillbaks i tiden hade vi en tråd här på garaget med liknande fel på en mercedes. Felet visade sig vara en bensinslang.

Iaf på den bilen så skulle den ha en slang någonstans i bränslesystemet som hade en flexande förmåga för att jämna ut bensintrycket.

Den hade ersatts med en vanlig bensinslang när bilen skulle komma till liv igen då den gamla var torrsprucken.

Har ingen aning om det är samma på din bil, men om alla kommer med ideer och kunskap så ska det lösa sig tillslut tongue


2 400 Inlägg
23 december 2017
#15
Kallstartventilen kan vara värd att kolla på


6 115 Inlägg
23 december 2017
#16
Hej!
Du har väl hallgivare i fördelaren !? Byt fördelare om du har det.
-Men du är säker på att det kommer soppa??


14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#17
Xebers76 skrev:
Längre tillbaks i tiden hade vi en tråd här på garaget med liknande fel på en mercedes. Felet visade sig vara en bensinslang.

Iaf på den bilen så skulle den ha en slang någonstans i bränslesystemet som hade en flexande förmåga för att jämna ut bensintrycket.

Den hade ersatts med en vanlig bensinslang när bilen skulle komma till liv igen då den gamla var torrsprucken.

Har ingen aning om det är samma på din bil, men om alla kommer med ideer och kunskap så ska det lösa sig tillslut tongue

Jag har (tyvärr) inte bytt någon del av bensinslangen efter att jag väckt liv i bilen igen.

14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl hallgivare i fördelaren !? Byt fördelare om du har det.
-Men du är säker på att det kommer soppa??

Vet inte riktigt, det är inte kamlägesgivaren? Den har jag bytt.
Den går bra tills den blir varm, vilket tar 5-10 min, sedan börjar den ”4-takta”, gå ojämnt, varva dåligt och väldigt svag.

7 438 Inlägg
26 december 2017
#19
xXSammy skrev:
Eftersom det är en 88a så borde det sitta katalysator på den.
Prova lätta på avgasröret före kat och se ifall den beter sig lika wink

Hade en 124:a 2.0 -88 som efter 30.000 mil började bli orkeslösare och orkeslösare.
Under en resa passerade jag Tranås och en liten allbilsverkstad.
Konsulterade "verkstadschefen" som mycket väl kände igen problemet från några Taxi på orten.
Till ett hemult pris åtgärdade han problemet genom att öppna de båda främre små "kattarna" och rensa dem från det helt igensatta innandömet samt svetsaigen "burkarna".
Allt på plats på någon timma medans jag passade på att luncha.

14 Inlägg
26 december 2017
Trådstartare
#20
Linjs skrev:
Xebers76 skrev:
Längre tillbaks i tiden hade vi en tråd här på garaget med liknande fel på en mercedes. Felet visade sig vara en bensinslang.

Iaf på den bilen så skulle den ha en slang någonstans i bränslesystemet som hade en flexande förmåga för att jämna ut bensintrycket.

Den hade ersatts med en vanlig bensinslang när bilen skulle komma till liv igen då den gamla var torrsprucken.

Har ingen aning om det är samma på din bil, men om alla kommer med ideer och kunskap så ska det lösa sig tillslut tongue

Jag har (tyvärr) inte bytt någon del av bensinslangen efter att jag väckt liv i bilen igen.

När ger lite hjälp med startspray så blir den inte gladare, tyder på att den får bränsle, kanske för mycket?


Sök