29 oktober 2017
Trådstartare
Jag har en bil som normalt är helförsäkrad men just nu avställd. På sommaren är det inga problem, då står bilen stilla på sin p-plats men på vintern är det ju städnatt en gång i veckan så då behöver jag köra den en kortare sträcka (några kvarter/hundra meter som mest) och parkera om den för att inte få böter. Det är en dålig idé att köra utan trafikförsäkring, blir man stoppad kan det blir vansinnigt dyrt, särskilt om bilen varit avställd i många månader.
Däremot får man ju flytta bilen "kortast möjliga sträcka" om den är avställd och behöver transporteras till tex verkstad eller besiktning, så länge man åtminstone har trafikförsäkring. Jag tänkte tillämpa den tanken även för detta ändamål (bilen står ju "trafikfarligt" om den hindrar snöröjning) men hur löser man detta rent försäkringsmässigt?
Jag vill undvika att ställa på den (och aktivera helförsäkringen) en dag i veckan, inte för att det är dyrt för försäkringens skull (man får ju dessutom en "tjänst" då, nämligen helförsäkring), utan för att det innebär att jag måste betala skatt för en hel månad.
Så vad jag skulle vilja är att aktivera trafikförsäkringen en timme i veckan. Går detta?