3249
Sök

Köpråd: Billig andrabil för landsvägspendling

16 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
#1
Hej, jag är ute efter en billig andrabil eftersom min sambo behöver familjekärran för att lämna barn osv och jag fått jobb några mil bort.

Har egentligen inga pengar att köpa bil för men kan låna max 30 000.

Prio ett är ekonomi. Jag kommer pendla ca 40-50 mil i veckan, bara landsvägskörning. Är det värt att köpa en diesel, de skall höja skatten på de va? Förbrukningen bör vara låg men jag vill inte behöva lägga en massa pengar på skatt och reparationer stup i kvarten heller (är dålig på att meka själv) så gärna hög pålitlighet.

Prio två är komfort. Jag är ganska lång och vill ändå sitta hyfsat bekvämt.

Jag vill inte ha en fransk bil annars är jag öppen för förslag. Då vi har ett litet jordbruk vid sidan av har jag funderat på en bil av Berlingo-typ men jag vet inte hur ekonomiska de är? Vad kallar man dem? Annars ligger väl kanske en Golf-typ nära till hands. Kanske Yaris?

Tacksam för alla förslag.
Fridens!

Forummoderator
17 902 Inlägg
5 november 2017
#2
Frågan är vad du har för krav på bilen? Jag kör bara 12-15 mil i veckan i min pendlarburk. En Mercedes A-klass diesel. Den drar 0,48 l/mil. Nu när de nya dubbdäcken är monterade så är den väl inte direkt tyst i kupén i 100 km/h. Men jag står ut. Vi har andra bilar för långkörningar.

Köpte en sådan här till frun som ny, Bra och drar exakt en halvliter. Låg skatt:
https://www.blocket.se/alvsborg/Hyundai … 15&w=2

Klart du ska ha en diesel. Det har jag trots att den är straffbeskattad och det hade varit billigare totalt sett med en bensinare så håller en diesel bättre överlag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 november 2017
#3
Corolla -03 eller nyare.
Pålitlig, ekonomisk och ganska snål på dropparna, med utrymme för en längre person att sitta några mil.
En kompis som är 192cm har en sådan och han åker ofta iväg på helger och semester för att kroka öring eller regnbåge 35-40mil bort.
Han köpte sin 2005 spritt ny och nu 230000km senare rullar den fortfarande smärtfritt på, service och bromsar är det som är åtgärdat på den. Inga framvagnsdetaljer, stötdämpare, elfel, kopplingsproblem eller kort o gott bara serva och köra.

https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3


Diesel för maximalt 30lök? Aldrig!
Dyrare och fler kostsamma saker att reparera.
Dyrare skatt.
Äldre/mindre/sämre bil med högre mil.

Så tänker jag.

Omformulerade mig då jag såg ett syftningsfel beroende på hur man väljer att läsa texten.
Senast redigerat av Evildan (5 november 2017)

Forummoderator
17 902 Inlägg
5 november 2017
#4
Evildan skrev:
Pålitligt, ekonomiskt och ganska snålt med utrymme för en längre person att sitta några mil.2
En Corolla -03 eller nyare. En kompis som är 192cm har en sådan och han åker ofta iväg på helger och semester för att kroka öring eller regnbåge 35-40mil bort.
Han köpte sin 2005 spritt ny och nu 230000km senare rullar den fortfarande smärtfritt på, service och bromsar är det som är åtgärdat på den. Inga framvagnsdetaljer, stötdämpare, elfel, kopplingsproblem eller kort o gott bara serva och köra.

https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3


Diesel för maximalt 30lök? Aldrig!
Dyrare och fler kostsamma saker att reparera.
Dyrare skatt.
Äldre/mindre/sämre bil med högre mil.

Så tänker jag.
Då fick TS 2 motstridiga svar men visst: En Corolla ger ju i princip aldrig upp. Undrar vad man får för Prius för 30k? Skatten är ju ok. 360 kronor per år. Och rullar gör de ju bevisligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
5 november 2017
#5
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Pålitligt, ekonomiskt och ganska snålt med utrymme för en längre person att sitta några mil.2
En Corolla -03 eller nyare. En kompis som är 192cm har en sådan och han åker ofta iväg på helger och semester för att kroka öring eller regnbåge 35-40mil bort.
Han köpte sin 2005 spritt ny och nu 230000km senare rullar den fortfarande smärtfritt på, service och bromsar är det som är åtgärdat på den. Inga framvagnsdetaljer, stötdämpare, elfel, kopplingsproblem eller kort o gott bara serva och köra.

https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3


Diesel för maximalt 30lök? Aldrig!
Dyrare och fler kostsamma saker att reparera.
Dyrare skatt.
Äldre/mindre/sämre bil med högre mil.

Så tänker jag.
Då fick TS 2 motstridiga svar men visst: En Corolla ger ju i princip aldrig upp. Undrar vad man får för Prius för 30k? Skatten är ju ok. 360 kronor per år. Och rullar gör de ju bevisligen.
https://m.blocket.se/goteborg/Toyota_Pr … 12&w=3

https://m.blocket.se/ostergotland/Toyot … 12&w=3

De två som finns på blocket just nu inom räckhåll.
Jag kör utan problem 100mil nonstop i en gen II med mina 183cm.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 november 2017
#6
Hur är första generationens Prius Evil? De är fula som stryk, ser ut att vara lika bekväma som en Trabant från 1957 men kanske billiga och pålitliga? De är ju nere i under 20k nu, helt klart intressant om man rullar några tråkmil om dagen för att förtjäna bidraget. Är funktionen densamma, när man rullar går det på el, när man kommer över 40 så orkar inte elmotorn helt själv utan stöttar bara? Är tekniken densamma, laddar när man bromsar etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
5 november 2017
#7
caromania skrev:
Hur är första generationens Prius Evil? De är fula som stryk, ser ut att vara lika bekväma som en Trabant från 1957 men kanske billiga och pålitliga? De är ju nere i under 20k nu, helt klart intressant om man rullar några tråkmil om dagen för att förtjäna bidraget. Är funktionen densamma, när man rullar går det på el, när man kommer över 40 så orkar inte elmotorn helt själv utan stöttar bara? Är tekniken densamma, laddar när man bromsar etc?
Var gång jag ser en genI vill jag köpa en påse Ahlgrens.
Tekniken och funktionen är densamma fast lite klenare än gen II.
Bra bilar rent funktionellt men jag utelämnade dom pga TS längd då genI har dålig skjutmån likt en jämngammal Corolla.

16 Inlägg
5 november 2017
Trådstartare
#8
Prius är väl inte heller så superbra som landsvägspendlare heller? Man tjänar inte så mycket i förbrukning om man ligger kring hundra och bränner har jag hört.

6 618 Inlägg
5 november 2017
#9
Ford Fiesta går billigt och håller lite för bra, sällan inne på verkstäder utöver service

De/Dem

Evildan
5 november 2017
#10
GuyFromTheSky skrev:
Prius är väl inte heller så superbra som landsvägspendlare heller? Man tjänar inte så mycket i förbrukning om man ligger kring hundra och bränner har jag hört.
Vad har du hört att en Prius gen II förbrukar i 100km/h?

Evildan
5 november 2017
#11
xXSammy skrev:
Ford Fiesta går billigt och håller lite för bra, sällan inne på verkstäder utöver service
Är Fiestan tillräckligt rymlig fram nog för dig som är lång räcker den säkert för TS också.
Det är ju tveklöst bra och billiga bilar att köpa och äga.

Evildan
5 november 2017
#12
Justja, vad kallas de där små hantverkarbilarna?

Muppskåp...eftersom drygt 90% av dom framförs av unga gossar som kör sämre än Gonzo gör stunt på sin MC.

Rullande verktygslåda.

Hantverkarbil.

Fourgonnette. R4.

Men vanligast är nog...skåpbil. big_smile

Forummoderator
17 902 Inlägg
5 november 2017
#13
GuyFromTheSky skrev:
Prius är väl inte heller så superbra som landsvägspendlare heller? Man tjänar inte så mycket i förbrukning om man ligger kring hundra och bränner har jag hört.
Vi har en GenII Prius som tjejen kör som pendlarbil cirka 20 mil i veckan. Hon kör som människan hade snuthäng varje dag och gärna i farter på runt 100 km/h. Landsväg större delen. Den slickar i sig 0.52 l/mil i nuläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök