The "Sunny Day"-Projekt (Nissan Sunny med 4.3L V6)
Detta projekt kommer bestå av att jag ska bygga en bil med en kaross från en Nissan Sunny Coupè -88 och drivlinan kommer komma från en Chevrolete S10 -91. Tanken är den att jag vill ha en bil som är rätt ovanlig och göra... Visa mer
Detta projekt kommer bestå av att jag ska bygga en bil med en kaross från en Nissan Sunny Coupè -88 och drivlinan kommer komma från en Chevrolete S10 -91.
Tanken är den att jag vill ha en bil som är rätt ovanlig och göra den ännu mera unik. Jag har aldrig sett en Nissan Sunny Coupè förut, och ingen har riktigt byggt på en sån bil förut. Så jag tänkte att den kan vara kul att bygga om den lilla framhjulsdriva bilen till bakhjulsdrift och sätta i en stor motor.
Jag hade också tänkt mig att SFRO-besikta bygget till slut så jag har kontakt med dom för att lösa de problem som kan uppstå.
Det första jag gjorde med bilarna var att srippa ner dem till 2 rullande chassin. Så jag fick V6an på pall och Sunny`n helt ren i motorutrymme och inne i coup`en, sen får man ta fram vinkelslipen och låta den göra sitt för att få bort golvet i Sunny`n.
Jag ringde till SFRO och pratade med dem om vad jag ska använda för konstruktion när jag bygger chassit och vad jag skulle använda för material. Eftersom jag vill bygga ett eget golv i bilen samt brandvägg så måste jag också bygga ett stadigt chassi, och det ska bestå av ett bottenchassi och en rejäl bur uppe på det som går från stötdämpartornen bak fram till motorfästena.
För att SFRO skulle förstå typ hur jag hade tänkt mig så skickade jag några skisser till dem som visar hur jag tänker på ett ungefär.
För att få bak motorn och allt så bygger jag en ny brandvägg nästan 300mm längre bak i bilen så då var det bara att börja mäta, kapa och svetsa sen så snart så ska motorpaketet lyftas i provisoriskt.
Jag stoppade ihop motor och växellåda lite snabbt för att kunna hänga i det i den tomma karossen. Motorn är helt original men växellådan är en H-mönstrad 4-växlad låda (Super T10+) och det är samma växellåda som satt i bilarna i V8 Thunder cars innan dom ändrade till sekventiell växellåda. så den tål lite stryk
Har skaffat ett par stolar för att se hur man kanske ska sitta i bilen De ska sitta en bit längre ner för att få mer utrymme uppåt. Stolarna är för lite längre och större personer, men de kommer att passa bra i bilen