3718
Sök

A4 1.8T B7 Startar ibland

17 Inlägg
15 november 2017
Trådstartare
#1
Hej, min A4 1.8T -07 har blivit svårstartad det senaste. Den tuggar men vill inte gå igång. Man måste försöka ett par gånger för att den ska gå igång igen och ibland så vill den inte alls.

Felkoderna:
P0037 - HO2S Heater control circuit low (bank 1 Sensor 2)
P0261 - Cylinder 1 Injector Circuit Low
P0264 - Cylinder 2 Injector Circuit Low
P0267 - Cylinder 3 Injector Circuit Low
P0270 - Cylinder 4 Injector Circuit Low
P0414 - Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Shorted
P0418 - Secondary Air Injection System Control "A" Circuit
P0445- Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted

Jag har kollat upp felkoderna och om jag har förstått det rätt så får dessa komponenter för låg ström?
Jag har mätt upp mitt batteri efter ca 1 dygns vila till 12.7volt.
Tändstiften är bytt för ca 2 månader sen.

Jag vågar inte åka någonstans och parkera då jag inte vet om den kommer att starta igen.
Hade varit väldigt tacksam för alla svar

Mvh Z


Avstängd
10 388 Inlägg
15 november 2017
#2
ZeeTic skrev:
Hej, min A4 1.8T -07 har blivit svårstartad det senaste. Den tuggar men vill inte gå igång. Man måste försöka ett par gånger för att den ska gå igång igen och ibland så vill den inte alls.

Felkoderna:
P0037 - HO2S Heater control circuit low (bank 1 Sensor 2)
P0261 - Cylinder 1 Injector Circuit Low
P0264 - Cylinder 2 Injector Circuit Low
P0267 - Cylinder 3 Injector Circuit Low
P0270 - Cylinder 4 Injector Circuit Low
P0414 - Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Shorted
P0418 - Secondary Air Injection System Control "A" Circuit
P0445- Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted

Jag har kollat upp felkoderna och om jag har förstått det rätt så får dessa komponenter för låg ström?
Jag har mätt upp mitt batteri efter ca 1 dygns vila till 12.7volt.
Tändstiften är bytt för ca 2 månader sen.

Jag vågar inte åka någonstans och parkera då jag inte vet om den kommer att starta igen.
Hade varit väldigt tacksam för alla svar

Mvh Z

Fast att du har låg spänning vid en spridare (eller någon annanstans) kan vara helt separerat från hur batteriet mår. Det kan vara relaterat till dålig kontakt (som i kontaktstycket), skadad kabelstam, dålig jord osv osv osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
15 november 2017
#3
Låg spänning, leder till lägre ström.

Avstängd
10 388 Inlägg
15 november 2017
#4
Meaganeowner skrev:
Låg spänning, leder till lägre ström.

Felkoderna i sig handlar dock inte om ström, utan spänning; ex.vis så innebär P0261 att PCM:en har upptäckt en för låg spänning som innefattar just spridaren för cylinder 1 (utan att gå in på det allt för djupt)

Men visst, det hade varit lättare om folk använde "spänning" och "ström" rätt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
15 november 2017
#5
smile

( Liten - stor ström, låg - hög spänning )
Senast redigerat av Meaganeowner (15 november 2017)

17 Inlägg
15 november 2017
Trådstartare
#6
Tack för svar!  Jag är dock inte så kunnig när det gäller just el så mitt ända hopp är att lämna in den till någon auktoriserad Audi verkstad i guess... hmm
Senast redigerat av ZeeTic (15 november 2017)


17 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157967/157967-259529daad0d423941d5e0bd1e765795.jpg

Efter många felsökningar så kom det fram till att bränslepumps reläet spökade. Köpte nytt och nu fungerar bilen felfritt och felkoderna har inte kommit tillbaka. Kopplade upp det gamla reläet till ett bilbatteri och med en multimeter kunde jag se att resistansen var väldigt hög.

Hoppas detta kan hjälpa andra med liknande fel smile

Bifogar bild där man kan se att den även har blivit lite missfärgad(nya till vänster).

Mvh Z
Senast redigerat av ZeeTic (5 december 2017)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 december 2017
#8
Tja, indikationerna hade inte ens 1 rätt!
Där kunde vi alla gissa ihjäl oss utan att komma nånvart..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
5 december 2017
#9
Har du kollat att bränslepumpsreläet inte är överhettat och därmed inte styr som det ska?
Låter som ett typiskt sådant fel med tanke på typen av felkoder och motorns beteende.

17 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#10
Fick lite hjälp utav den här sidan faktiskt. Någon med liknande fel löste det på samma sätt.

http://forums.vwvortex.com/showthread.p … sion-Codes

Det var en som svarade "Sounds like a bad fuel pump relay. Power for all of the affected items flows through the relay"


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
5 december 2017
#11
Ups,  där ser man..
Otroligt att man kör allt detta över reläet..
Man lär sig något nytt varje dag..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
5 december 2017
#12
Jag hade givetvis inte en susning om detta utan ville bara dryga mig lite när TS fått ordning på det skitskumma beteendet och ännu skummare elsystemet i folkvagnen.

Kudos åt TS som återkopplade till tråden med en lösning.


Sök