2482
Sök

Monterade navringar - spricka

256 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#1
Jag har köpt fälgar med navmått 73,1 och bilens navmått är 67.1 och därför köpte navringar..

jag monterade de 3 första utan problem däremot den sista blev den en liten spricka i kanten men det gick fortfarande att montera den.

Blir detta något problem i framtiden?

93 Inlägg
25 november 2017
#2
Makemehappy skrev:
Jag har köpt fälgar med navmått 73,1 och bilens navmått är 67.1 och därför köpte navringar..

jag monterade de 3 första utan problem däremot den sista blev den en liten spricka i kanten men det gick fortfarande att montera den.

Blir detta något problem i framtiden?

Navringar i plast är förbrukningsvara, de är bara en distans för att det inte ska bli obalans när man drar fast hjulmuttrarna, sen har de ingen funktion. de fungerar fortfarande när de är spruckna, men köp i aluminium från ebay eller liknande till nästa däckbyte(så länge du inte har obalans i fälgarna just nu.

256 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#3
pucko97 skrev:
Makemehappy skrev:
Jag har köpt fälgar med navmått 73,1 och bilens navmått är 67.1 och därför köpte navringar..

jag monterade de 3 första utan problem däremot den sista blev den en liten spricka i kanten men det gick fortfarande att montera den.

Blir detta något problem i framtiden?

Navringar i plast är förbrukningsvara, de är bara en distans för att det inte ska bli obalans när man drar fast hjulmuttrarna, sen har de ingen funktion. de fungerar fortfarande när de är spruckna, men köp i aluminium från ebay eller liknande till nästa däckbyte(så länge du inte har obalans i fälgarna just nu.

Så det är ingen fara med andra ord? Jag har faktiskt aldrig under mina år med bil upplevt obalans i fälgarna.. hur känns det? Har haft olika bilar, men jag tror inte jag har upplevt det..? Brukar man märka av obalansen tydligt?

Of World
3 369 Inlägg
25 november 2017
#4
Vibration i ratten och ev ostabil på vägen i högre hastigheter.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

256 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#5
opel_vectra_gts skrev:
Vibration i ratten och ev ostabil på vägen i högre hastigheter.

Vad är högre hastigheter? 100 eller 160?

Of World
3 369 Inlägg
25 november 2017
#6
Makemehappy skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Vibration i ratten och ev ostabil på vägen i högre hastigheter.

Vad är högre hastigheter? 100 eller 160?

Ja typ 90 å uppåt kan ju komma tidigare och senare beroende på hur illa det är.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 798 Inlägg
25 november 2017
#7
pucko97 skrev:
Navringar i plast är förbrukningsvara, de är bara en distans för att det inte ska bli obalans när man drar fast hjulmuttrarna, sen har de ingen funktion. de fungerar fortfarande när de är spruckna, men köp i aluminium från ebay eller liknande till nästa däckbyte(så länge du inte har obalans i fälgarna just nu.

Navringar är av största vikt ifall navmåttet inte stämmer överens, det är navet som håller hjulet centrerat och på rätt ställe, en korrekt monterad fälg har exakt navmått och helt rena anläggningsytor.
Att köra utan navringar gör att fälgen inte är centrerad (jo även om man tycker att det centrerar med bultarna vid montering) med obalans som följd och man kan även ha oturen att vrida av hjulbultarna vid inspirerad körning eller om man kör i potthål eftersom det tillåts röra på sig i och med att fälgen inte ligger dikt an mot hela navet.
Så jo, dom har en rätt viktig funktion.

Sen till en bruksbil som går året runt så skulle jag inte vilja rekommendera navringar i alu, de i plast kan sätta sig ordentligt ibland pga att navet rostar så jag kan tänka mig hur kul det blir om dom istället är av aluminium.
För visst kan det vara bra att få loss dom igen, vid t ex fälg eller bromsbyte! wink

Och nej det är ingen fara om dom är spruckna, inte så länge alla delar finns kvar!


Evildan
25 november 2017
#8
TS, beställ nya redan nu så har du till våren.
När bytet då görs ser du till att nav och fälg är väl rengjorda så slipper du köpa fler ringar till nästa säsong.
Senast redigerat av Evildan (25 november 2017)

256 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Då behöver jag inte vara orolig

7 444 Inlägg
4 december 2017
#10
Köp INTE navringar av aluminium.
Oxiderar fast på navet och måste, om man har otur, spräckas bort från navet.
Om du ändå köper aluminiumringar, smörj in dem med aluminiumpasta - INTE kopparpasta/fett.

För övrigt är navringar helt onödigt.
Konorna på fälgskruvarna/muttrarna styr fälgen exakt ändå.
Har provat i många många år.
Gamla bubblan t ex - försök få dit navringar!
De flesta bilar med skivor fram och trummor bak finns ingen möjlighet få dit navringar bak.

Navringar fyller ingen funktion, annat än som kassako för säljarna!


Sök