Jag har grejat en del med både fas1 x40 dvs 96-00 och fas2 00-04.
Dessa bilar har sina brister precis som alla andra bilar.
Att den inte skulle vara körglad som vissa påpekat vill jag nog inte hålla med om då många använt och använder dessa som banbilar genom åren. + att även att s40 och carisma bygger på samma bottenplatta så delar de även den med Lancer EVO 1-3 och de har nog aldrig klassats som tråkiga bilar.
Jag är själv 180 och bilen känns inte trång för mig (vissa polare som är 2-3 gånger min vikt håller inte alltid med) men det är en smaksak.
De saker du ska hålla koll på är.
-Framskärmar. Fas2 bilarna så rostar ofta framskärmarna i fästet som är mellan främre delen på hjulhuset och framkofångaren. går att få tag i nya (annars har jag liggande i glasfiber hemma om det är av intresse)
-Handbroms, då mekanismen i till handbromsen sitter inne i bromsoken bak är det viktigt att kolla att detta fungerar som det ska. då det är en renovering eller byta av Oken som är en långsiktig lösning
-VVT, fas 2 har variabel ventil timer. dvs liknande hondas V-teck. det som kan strula här är antingen solenoid eller drevet. felet kan då vara motorlampa med felkod eller att du har ett missljud (kolla film)
https://www.youtube.com/watch?v=TJyXrZAOPb4-bromsrör, om du har möjlighet kontrollera bromsrören bak och även det som går tvärgående bak. det ligger upp precis bakom tanken och kan ibland vara dåligt.
-Packboxar växellåda. kolla in med lampa vid drivaxlarna och se så det inte är alldeles för fuktigt runt packboxarna som ska hålla tätt där drivaxeln går in i växellådan. inte sås vårt att byta men en bra sak att pruta på
S/v40 har inte mer eller mindre problem än andra bilar. och är en förhållandevis billig bil att äga om man vill och kan serva själv. köpte min v40 för 9 år sen och då kunde jag inte mycket om bilar. sen har jag läst mig till och grejat.
S40 T4 är en rolig bil även att den driver fram
den är säker för sin ålder och är rolig att köra.
Finns mycket kunskap och info om den på nätet och även mycket lätt att få tag i delar! både i Sverige och ebay.
Något annat du undrar så är det bara att fråga.
/Diio