3614
Sök

Köpråd s40 t4

5 Inlägg
25 november 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag tog nyligen körkort och ska fatta mig kort.

Det är dags att köpa min första bil å jag tänkte mig en volvo. Hittat en s40 t4 200hk 03'a som verkar intressant, hur är dessa? Är det väldigt mycket problem eller är det inget särskilt som faktiskt är alltid fel?

Jag är väääldigt köpsugen å är tacksam för svar!

Mvh Mattias

2 327 Inlägg
26 november 2017
#2
Jag vill bara poängtera att 200hästar under foten på någon som precis tagit kortet är en mycket dålig idé, kalla min tråkig om du vill men du riskerar att köra ifrån körkortet.


6 632 Inlägg
26 november 2017
#3
Xebers76 skrev:
Jag vill bara poängtera att 200hästar under foten på någon som precis tagit kortet är en mycket dålig idé, kalla min tråkig om du vill men du riskerar att köra ifrån körkortet.

Vet inte vad som är värst, att förlora körkortet eller att de rostiga fram och bakskärmarna lossnar i farten.
;)

(Ja, du borde kolla hur rostig bilen är för tidiga S40 rostar gärna, speciellt innan faceliften)
Senast redigerat av xXSammy (26 november 2017)

De/Dem

10 163 Inlägg
26 november 2017
#4
Det är en förbaskat körglad bil med rejäl ketchup turbo effekt, rostar som fan (ja fas 2an är ju bättre men inte mycket) trång som fan invändigt är du 180 eller längre avstå, tom en jag känner på 170 kände sig instängd pga den extremt lutande framrutan.

Ska man ha roligt en stund ja, som bruksbil har den i mina ögon inte mycket till värde faktiskt.

Och ja ditt körkort kommer du nog inte ens behöva hämta ut tyvärr dom där är för roliga för en 18 åring med rykande färskt körkort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
26 november 2017
#5
Lyssna inte på bittergubbarna.

Om du har något alls innanför ditt pannben så kör du med förstånd.   
Folk säger att de skulle köra ihjäl sig om de köpte supersporthojjar med, men de har ju inget vett i skallen wink  Har själv kört 2 supersport. Har både körkort och är i behåll.

Men v40 är tyvärr en trång, bristande bil.
Även om fas 2 är bättre så är de fortfarande en minibil. 
Hade själv en v40 som 19-20 åring, mitt livs värsta affär ekonomiskt med förlust på rätt mycket då de kostade lite mer då smile

Evildan
26 november 2017
#6
Vi har en V40 2.0t 163hk Classic i familjen och överraskande nog fungerar den smärtfritt, förutom att SRS-lampan har tänts pga ett kontaktfel i bältessträckaren höger fram. Givetvis är verkstadstid inbokad i en snar framtid.
Jag med mina 183 cm sitter okej fram om det inte ska åka någon bakom mig.
Bilen är faktiskt modernare säkerhetsutrustad än en V70N då den faktiskt har både isofixöglor och öglor som standard, men för dig som 18-åring är det kanske inte aktuellt ännu med barnstol.
Körglad? Bilen är i grunden en Mitsubishi Carisma anno 1995 och den har mig veterligen aldrig kallats körglad på detta forum, men en asiatisk platta det är en bra grund att bygga liten familjevolvo på tycker jag.
Små elfel är vanligt förekommande då den inte delar elsystem med Carisma, rostbenägenheten delar den dessvärre men jag tror Volvo vinner den grenen lätt jämfört med sin kusin.
Familjens bil körs av en 60+ kvinna med rätt tung högerfot men körglädjen efterlyser även hon och mitt uppdrag för stunden är att hitta en Mazda 3 eller Civic för henne att blåsa runt med som andrabil till den GLC 220d -17 som dom annars brukar.

10 163 Inlägg
26 november 2017
#7
Muttley skrev:
Lyssna inte på bittergubbarna.

Om du har något alls innanför ditt pannben så kör du med förstånd.   
Folk säger att de skulle köra ihjäl sig om de köpte supersporthojjar med, men de har ju inget vett i skallen wink  Har själv kört 2 PP supersport. Har både körkort och är i behåll.

Men v40 är tyvärr en trång, bristande bil.
Även om fas 2 är bättre så är de fortfarande en minibil. 
Hade själv en v40 som 19-20 åring, mitt livs värsta affär ekonomiskt med förlust på rätt mycket då de kostade lite mer då smile

Jag kommer ju ihåg hur jag var vid 18 och dom flesta andra också. Alltså räcker  med en 240 med F rent effekt mässigt egentligen, Sen att som 18 åring försäkra en bil är dyrt dyrt dyrt. Vid 23års ålder betalar jag 6 tusen på halv på min v70N med ioförsig maxmiltal dårå 2500mil plus. (kommer köra ca5-6000 mil med nuvarande körning) Och ja jag är helt skadefri från jag tog körkortet.
Senast redigerat av Djo (26 november 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
26 november 2017
#8
Djo skrev:
Muttley skrev:
Lyssna inte på bittergubbarna.

Om du har något alls innanför ditt pannben så kör du med förstånd.   
Folk säger att de skulle köra ihjäl sig om de köpte supersporthojjar med, men de har ju inget vett i skallen wink  Har själv kört 2 PP supersport. Har både körkort och är i behåll.

Men v40 är tyvärr en trång, bristande bil.
Även om fas 2 är bättre så är de fortfarande en minibil. 
Hade själv en v40 som 19-20 åring, mitt livs värsta affär ekonomiskt med förlust på rätt mycket då de kostade lite mer då smile

Jag kommer ju ihåg hur jag var vid 18 och dom flesta andra också. Alltså räcker  med en 240 med F rent effekt mässigt egentligen, Sen att som 18 åring försäkra en bil är dyrt dyrt dyrt. Vid 23års ålder betalar jag 6 tusen på halv på min v70N med ioförsig maxmiltal dårå 2500mil plus. (kommer köra ca5-6000 mil med nuvarande körning) Och ja jag är helt skadefri från jag tog körkortet.

Det gör väl jag med, men jag var ju inte dum i huvudet för det.  Vissa har förvisso inte begränsningar och är inte rädda för att skada sig eller dö.
De räcker med en moped för att du ska (det mildaste) bli av med chansen för ett körkort.

Som 19-20 åring kostade min v40 2.0t (ja inte t4 jag vet)  6500 kr året med plussförsäkringarna.

Varför skall man då begränsa sig om man hittar något man gillar?

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 november 2017
#9
Haft en fabriksny Classic. Då bara 165hk. Trånga är de men dina medpassagerare blir glada då de lär känna eventuella flickor i bilen väldigt väl... Den lånade jag ofta ut till fruns 18-åriga bror med nytaget körkort. Pekpinnen var att kör som fan men krocka inte! Bilen var ju ny. Den håller! Kanske inte maskin rasade efter några månader men vi fick en ny på garantin. Värre -för pojken- var att körkortet rök efter cirka 170 km/h på 70-väg. Sen fick vi ha den ifred.

Tyckte den var trevlig. Barnvagn är väl inget du behöver bekymra dig om misstänker jag för det var ett sant helvete att pyssla in (Tänk Tetris)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
26 november 2017
#10
Hybrid_ skrev:
Haft en fabriksny Classic. Då bara 165hk. Trånga är de men dina medpassagerare blir glada då de lär känna eventuella flickor i bilen väldigt väl... Den lånade jag ofta ut till fruns 18-åriga bror med nytaget körkort. Pekpinnen var att kör som fan men krocka inte! Bilen var ju ny. Den håller! Kanske inte maskin rasade efter några månader men vi fick en ny på garantin. Värre -för pojken- var att körkortet rök efter cirka 170 km/h på 70-väg. Sen fick vi ha den ifred.

Tyckte den var trevlig. Barnvagn är väl inget du behöver bekymra dig om misstänker jag för det var ett sant helvete att pyssla in (Tänk Tetris)

V40 har en lasttröskel påminnandes om en mur i Kina.
S40 är givetvis etter värre med brevlådeinkastet, som en trängre S60 i skuffen typ å så där.
165hk, jag måste kika vad "vår" har.
163hk är det "vår" släde.
Senast redigerat av Evildan (26 november 2017)

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 november 2017
#11
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Haft en fabriksny Classic. Då bara 165hk. Trånga är de men dina medpassagerare blir glada då de lär känna eventuella flickor i bilen väldigt väl... Den lånade jag ofta ut till fruns 18-åriga bror med nytaget körkort. Pekpinnen var att kör som fan men krocka inte! Bilen var ju ny. Den håller! Kanske inte maskin rasade efter några månader men vi fick en ny på garantin. Värre -för pojken- var att körkortet rök efter cirka 170 km/h på 70-väg. Sen fick vi ha den ifred.

Tyckte den var trevlig. Barnvagn är väl inget du behöver bekymra dig om misstänker jag för det var ett sant helvete att pyssla in (Tänk Tetris)

V40 har en lasttröskel påminnandes om en mur i Kina.
S40 är givetvis etter värre med brevlådeinkastet, som en trängre S60 i skuffen typ å så där.
165hk, jag måste kika vad "vår" har.
163hk är det "vår" släde.

Kollade gamla USX. Japp: 163hk. Tyckte väl den var slö... Gick billigt. 0.67 l/mil. När jag körde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
27 november 2017
#12
Evildan skrev:
V40 har en lasttröskel påminnandes om en mur i Kina.

första generationen V40 har ju inte speciellt hög lasttröskel, då är det betydligt värre med andra generationen (den som byggs idag) där kan man snacka om lasttröskel.
första generationen
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/images/30VOGEF2.jpg
http://beg.vibilagare.se/sites/begkopguiden.se/files/styles/main_image_full/public/images/2011/04/108-volvo-sv40-c.jpg?itok=TK3z1NJ5
andra generationen
https://gearheads.org/wp-content/uploads/2016/03/2017-volvo-v40-2016-geneva-motor-show_100548237_l.jpg
https://bbcdn.io/bytbil-pro/legacy-largest/e6/e624f0d5-b20e-4133-94aa-82d54de99f75?format=.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Evildan
27 november 2017
#13
Christian S skrev:
Evildan skrev:
V40 har en lasttröskel påminnandes om en mur i Kina.

första generationen V40 har ju inte speciellt hög lasttröskel, då är det betydligt värre med andra generationen (den som byggs idag) där kan man snacka om lasttröskel.
första generationen
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/ … VOGEF2.jpg
http://beg.vibilagare.se/sites/begkopgu … k=TK3z1NJ5
andra generationen
https://gearheads.org/wp-content/upload … 8237_l.jpg
https://bbcdn.io/bytbil-pro/legacy-larg … ormat=.jpg

Designad av denne herre?
https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/5E31/production/_93831142_meme4.png

Men jag upplever V40 I som klantig att lasta eftersom det är långt ned till bagagerumsgolvet från den märkligt utformade öppningen.

Muttley
27 november 2017
#14
Christian S skrev:
Evildan skrev:
V40 har en lasttröskel påminnandes om en mur i Kina.

första generationen V40 har ju inte speciellt hög lasttröskel, då är det betydligt värre med andra generationen (den som byggs idag) där kan man snacka om lasttröskel.
första generationen
https://s.aolcdn.com/commerce/autodata/ … VOGEF2.jpg
http://beg.vibilagare.se/sites/begkopgu … k=TK3z1NJ5
andra generationen
https://gearheads.org/wp-content/upload … 8237_l.jpg
https://bbcdn.io/bytbil-pro/legacy-larg … ormat=.jpg

Men första är på tok för hög.  Riktigt otympligt att lasta i v40 fas1.
På min nuvarande megane finns ingen tröskel, de är fritt flås rakt in, precis som de ska vara.

Forummoderator
18 003 Inlägg
27 november 2017
#15
Tror helt ärligt att TS skiter i lasttröskel. Vi börjar bli gamla på garaget... Han vill nog ha en bil med 200Hk för en billig penning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 163 Inlägg
27 november 2017
#16
Muttley skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:
Lyssna inte på bittergubbarna.

Om du har något alls innanför ditt pannben så kör du med förstånd.   
Folk säger att de skulle köra ihjäl sig om de köpte supersporthojjar med, men de har ju inget vett i skallen wink  Har själv kört 2 PP supersport. Har både körkort och är i behåll.

Men v40 är tyvärr en trång, bristande bil.
Även om fas 2 är bättre så är de fortfarande en minibil. 
Hade själv en v40 som 19-20 åring, mitt livs värsta affär ekonomiskt med förlust på rätt mycket då de kostade lite mer då smile

Jag kommer ju ihåg hur jag var vid 18 och dom flesta andra också. Alltså räcker  med en 240 med F rent effekt mässigt egentligen, Sen att som 18 åring försäkra en bil är dyrt dyrt dyrt. Vid 23års ålder betalar jag 6 tusen på halv på min v70N med ioförsig maxmiltal dårå 2500mil plus. (kommer köra ca5-6000 mil med nuvarande körning) Och ja jag är helt skadefri från jag tog körkortet.

Det gör väl jag med, men jag var ju inte dum i huvudet för det.  Vissa har förvisso inte begränsningar och är inte rädda för att skada sig eller dö.
De räcker med en moped för att du ska (det mildaste) bli av med chansen för ett körkort.

Som 19-20 åring kostade min v40 2.0t (ja inte t4 jag vet)  6500 kr året med plussförsäkringarna.

Varför skall man då begränsa sig om man hittar något man gillar?

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
27 november 2017
#17
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Jag kommer ju ihåg hur jag var vid 18 och dom flesta andra också. Alltså räcker  med en 240 med F rent effekt mässigt egentligen, Sen att som 18 åring försäkra en bil är dyrt dyrt dyrt. Vid 23års ålder betalar jag 6 tusen på halv på min v70N med ioförsig maxmiltal dårå 2500mil plus. (kommer köra ca5-6000 mil med nuvarande körning) Och ja jag är helt skadefri från jag tog körkortet.

Det gör väl jag med, men jag var ju inte dum i huvudet för det.  Vissa har förvisso inte begränsningar och är inte rädda för att skada sig eller dö.
De räcker med en moped för att du ska (det mildaste) bli av med chansen för ett körkort.

Som 19-20 åring kostade min v40 2.0t (ja inte t4 jag vet)  6500 kr året med plussförsäkringarna.

Varför skall man då begränsa sig om man hittar något man gillar?

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Evildan
27 november 2017
#18
Muttley skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:

Det gör väl jag med, men jag var ju inte dum i huvudet för det.  Vissa har förvisso inte begränsningar och är inte rädda för att skada sig eller dö.
De räcker med en moped för att du ska (det mildaste) bli av med chansen för ett körkort.

Som 19-20 åring kostade min v40 2.0t (ja inte t4 jag vet)  6500 kr året med plussförsäkringarna.

Varför skall man då begränsa sig om man hittar något man gillar?

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Grillad Grävling, Oxelösunds signaturrätt.

Hårda dom där rackarna.

2700kr helår helförsäkring skulle Classicen kosta på mig. Ohemult dyrt!

Diagnostekniker
2 710 Inlägg
27 november 2017
#19
Haft ett par S/V40, varav en T4.
Mycket trevliga bilar bortsett från att dom driver i fel ände.

Har med mina 190cm inte upplevt dom som trånga inuti, kan ju bli trångt i baksätet men det är ju inte förarens problem liksom! smile
Trösklar och skärmar är ju som sagt oftast ingenting kvar av.
Verkar även rätt så vanligt med rasslande svänghjul..

Annars kul bilar som man åker bekvämt i!

Up the RA

Muttley
27 november 2017
#20
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Nej jag var inte heller dum i huvet men blyfot fanns det gott om, som vanligt hos 18 åringar.

6500 på halv då eller?

På hel, inkl de där extra såsom självriskeliminering vid krock med vilt.  Kom faktiskt till nytta då jag smacka en grävling i 100 knyck smile  Kostade volvo runt 20 000kr och mig 0kr.

Grillad Grävling, Oxelösunds signaturrätt.

Hårda dom där rackarna.

2700kr helår helförsäkring skulle Classicen kosta på mig. Ohemult dyrt!

smile Den var stenhård, den gick som en missil genom fronten, knyckte länkarmen och for som ett kanonskott ut från baken.
Bilen gick att köra utan problem, men de som byttes var länkarm, lykta och front som hade ett stort hål.

Kollade samma sorts bil på mig idag.  2405 hel.   Mitt gamla vrak är tydligen skrotad=)    Köpte den för 70 fick 5 för den.  Förlust dundermycket.


Sök