Hejsan, har valt att även lägga upp min projekttråd här, som även återfinns på stcs forum.
25/11-17
Nu ska jag äntligen ta och renovera min 9-3 samt byta ut motorn mot en 2.3L från en 9000.
Lite saker som ska göras under resans gång.
Helrenovera B234
TD04-19t
Spridare 630cc alt. 750cc
Snygga till i motorrummet.
Rostlaga.....
Byte av bussningar i hela bilen till powerflex.
Byte av fjädrar samt stötdämpare.
Montera styrväxelklämma.
Någon typ av uppgraderad koppling.
Med mera med mera..
Tanken är att ta en B234 och hinka ner i motorutrymmet på den gamla 9-3an. Kommer köra med svarvade kolvar samt T7 topp och packning.
Framtidsplaner är väl att jag ska kunna sätta på en större snurra än den jag har tänkt. Därav att jag vill riva ner hela motorn, gå igenom och renovera, allt ska bytas.
Toppen kommer att lämnas iväg för planing, fräsning av ventilsäten m.m.
Igår var jag då och inhandlade en B234.
Dags att ta av tråget för att kontrollera skicket på motorn.
Alla skruvar/muttrar organiseras.
Tråget avplockat.
Ser inte så värst roligt ut.
Dock så var där väldigt lite som var magnetiskt, hittade även dessa två små gossarna i tråget. Någon som har en aning om var det kan komma ifrån?
Dags att plocka av lite överfall och kontrollera lager.
Det ser hyffsat bra ut, inga kännbara spår. Bilderna ger sig inte tillrätta här.
Det var allt jag hann med idag. Kommer att fortsätta imorgon med att plocka av topppen, få ur kolvarna så jag kan kontrollera cylinderväggarna samt plocka ner kamkedjan.
26/11-17
Idag blev det även en tur till garaget för att fortsätta demontering av motorn.
Passade även på att knäppa en bild på bilen som härket ska ner i.
En 9-3 årgång 2002, med 21900 mil på mätaren.
Snart fortsätter motorrivandet, men först behöver jag fixa en arbetsbänk.
Sagt och gjort, 20min senare stod den där. Den vinner inga skönhetspriser, men den duger för ändamålet.
Remhjulet åker av.
Det gäller att skrapa ur skit ur skruvarna, vill verkligen inte runddra dem.
Näst på tur, toppen.
Därefter åkte kolvarna ur.
Lagom skevt lager på 4ans cylinder, någon som vet vad det kan bero på?
Fick även göra om och göra rätt.
Och till sist åkte veven ut.
Nog mekat med motorn, dags att se vad vi kan göra med bilen i nuläget.
Fick ta och snygga till den förra ägarens försök att installera USA blinkers. Inte det bästa alternativen, men bättre än vad det var innan.
Har alltid hatat strålkastartorkningen, så den åkte bort.
Definitivt ett lyft.
Kan även bjuda på en lite extragrej som bilen har.
Nämligen en Webasto Thermo Top bensinvärmare. Aktiveras antingen i kupén, eller genom att ringa ett telefonnummer!
02/12-17
Lite godis har inhandlats, begagnat = billigt.
Komplett Do88 kit med svarta silikonslangar.
Td04 19t
Samt en Intercooler från Maptun.
Sen bar det av hemåt för rengöring av lite motordelar.
Använde mig utav Scholl Spam, sinnessjukt bra medel som löser upp sot och annan skit.
Kolvar tvättade, dags för torkning.
Slutresultatet blev väldigt bra. Använde mig utav ungefär hälften av 5L dunken.
Det var allt för idag. Kommer fortsätta tvätta motordelar under morgondagen, har dock inte bestäm mig för vilka delar jag ska använda från respektive motor. Det får jag se när jag har rivit ur T7 från bilen.
Väntar även på ett spännande paket ifrån Speedparts, som borde komma på Måndag!