jompazx skrev:
Jag fattar inte varför 4 ventils topplock tenderar att flöda bättre än 2 ventils topplock. jag tycker att det känns som en mer komplicerad väg dubbelt så många ventilskaft, ventiltallrikar, styrningar och delningen när det delar upp i två. Om någon vet svara gärna. mvh
Grundprincipen för alla motorer är att man vill fylla förbränningsrummet så snabbt och mycket som möjligt.
Ju större inlopp desto mer luft/bränsleluftblandning kan pressas in i förbränningsrummet.
Har förekommit upp till 6 ventiler per cylinder,
Som mest nu för tiden i praktiskt bruk 5 ventiler på vissa MC-motorer.
Hondas CVCC motorer för bilar har 5 ventiler per cylinder.
Men den femte ventilen är liten och sprutar in bränsleblandningen intill tändstiftet.
Detta är en teknik som kom för mer än 40 år sedan på vissa 4-cylindriga bilmotorer från Honda.
Observera att det är fråga om sugförgasarmotor - INTE insprutningsmotor.
Honda, världens största motortillverkare, har alltid legat i framkant när det gäller motorer för gräsklippare, mopeder, motorcyklar, snöskoters, båtmotorer, bilmotorer och F1-motorer.
Världens bilmotortillverkare verkar ha kommit fram till att 4-ventilsmotorer är optimalt.
Utvecklingen av motorerna har medfört variabla ventilöppningsmekanismer och variabelt förbränningsrum experimenterar flera med.
Mazda säger sig marknadsföra en ny typ av bensinmotorer som ger 30 % högre effekt och vridmoment redan 2018 i sina "3:or". Motorerna kompressionständer, som en diesel, men ger dessutom renare avgasemissioner och praktiskt taget knappt några NOx-utsläpp.
Världen har förändrats sedan 2-taktarna i SAAB, DKW, LOYD, GOLIAT m fl spydde ut blåröken.
Ändå är det inte så värst länge sedan "djungeltrummorna" lät och luktade.
Ursäkta o t.