Jag har gjort liknande manöver med en amazon och skulle nog vilja avråda från att försöka forma in en matta på det sättet. Jag använde en kraftig bitumenmatta avsedd för båtar. (Asfalt) Den var relativt lätt att forma och fungerade bra - initialt. Problemet var att vatten sökte sig in under med problem som ett brev på posten. (Pun) Därför bytte jag strategi. Golvet gjordes rent på rost och målades sedan i tjocka lager med väldigt kraftig färg. Därefter köpte jag sådan tjock nålfiltsmatta/bilmatta på säkert 3-4mm som jag skar (efter pappmall som Torsen tipsade om) och placerade på golvet. På trösklarnas insida ställde jag en lös bit som låstes med instegsskydden i aluminium. Sedan använde jag vanliga universal gummimattor under fötterna.
Kardan är betydligt svårare. Min originalmatta var trasig och ful men jag lagade den med gummiduk på baksidan som vulkaniserades fast. Sedan målade jag mattan med en speciell gummifärg. Resultatet blev riktigt bra och höll bilens liv ut så länge den var i min ägo.
Numera finns som Jaka påpekar mattor att köpa men det blir precis som du säger väldigt snabbt dyrt. Tyvärr är inte en amazon lika billig att hålla vid liv numera som den var förr.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.