Cracksoup skrev:
Jag gillar E87 för den sportiga körupplevelsen i ett väldesignat paket inifrån och ut. Skarp styrning, fin gasrespons, trevliga motorer, ombonad interiör och tillräcklig komfort.
Nackdelar?
- Litet baksäte, (dock aldrig något vi led av)
- Inte de mest driftsäkra bilarna enligt vissa.
Min 118d hade ej fungerande AC vid köptillfället. Det var inget jag kunde märka då, eftersom den köptes i minusgrader i januari månad. Fick byta kylarfläkten så hoppade ACn igång igen.
Glappande sensormatta i passagerarsätet som tänder airbaglampan är ett vanligare problem. Kör igång bilen och sätt dig i passagerarsätet och gunga fram och tillbaka för att se om du kan trigga den. Jag bytte aldrig sensormattan, utan levde med att airbaglampan tändes ibland när någon passagerare satte sig bredvid.
Hade inga andra problem med bilen under mina 14 månader. Bytte olja, filter, kullager.
Det är direktinsprut i E87 2008<, vilket betyder att bränslet inte når inspruts-ventilerna och de sotar således igen efter en tid. Det märker du om motorn saknar kraft eller om den rycker. Tror det var problem med bränslepumparna i början också, men de lär vara bytta där det behövdes vid det här laget.
Kom ihåg att lyssna efter skrammel vid motorn också, så inte kamkedjespännaren är dålig.
Lycka till!