3606
Sök

Öppet luftfilter Saab 9-3

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Hej!

Jag har sökt i forumet fast utan resultat.

Jag har en Saab 9-3 00:a 185hk T7 motor. Ringde idag till Nordic Tuning och frågade om öppetluft filter var nått att ha! Och då sa dom att man ska köpa insats istället för att de är mycket bättre. Sen ringde jag till Speedpart och frågade! dom sa att jag skulle köra med öppet luftfilter!

Och nu är jag alldeles yr. Nu frågar jag er! Vad tycker ni jag ska köpa? Vilket är bäst utav öppet eller insats? MM

Skriv gärna varför ni tycker si och så:)

//Peace out

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Ingen som vet?

8 881 Inlägg
12 januari 2007
Jag skulle följa rådet från Nordic för det var väll till Nordic Uhr du ringde?

Fotograf på tierpidag.se

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Ja de var det.

666 Inlägg
12 januari 2007
saken är det att ett öppetluftfilter släpperigenom lite större skit än vad ett insatsfilter gör, har man lmm och oljar in filtret för mycket så sugs oljan in och fastnar på lmmtråden och den visar fel eller kan gå sönder i värstafall, men om man oljar in det "rätt" så skal det inte var något problem.

//Silver

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Okej! jadu, de lät inte så övertygande de:P nån annan som har nå erfarenhet?smile

666 Inlägg
12 januari 2007
övertygad å övertygag... det finns alltid en risk me öppnafilter, spec på turbomotorer, själv så har ja öppet, anser inte att risken är så stor.... å det ljudet man får av öppet e så man kan dregla smile  men iof så har ja T5 och ingen lmm... men partiklar kan skada impellrarna på turbon ändå....

//Silver

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
okok:) jadu de är ju ljudet man blir alldeles kär i som sakt:) men de känns som att alla kör med de utan att de ska vara nå större risk. Men vilka filter ska man ta då? har kollat på bsr filterna och JR filterna som finns på speedparts. Vilka har ni att rekomendera?

666 Inlägg
12 januari 2007
jag har bsr eller va det heter, det på speedparts... funkar bra... dock har ja bara kört 10 mil me det:P men är förälskad i ljudet smile
Så länga man tvättar å oljar inbillar ja maj att det inte gör mer skada än att köra me ett orginal som e skitigt:P

//Silver

666 Inlägg
12 januari 2007
asså öppet luftfilter ger mest ljud om du har turbo, det e turbovinet man vill åt... har man en sugis så tycker inte ja det låter så stor skillnad....

//Silver

36 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
silverbird skrev:
jag har bsr eller va det heter, det på speedparts... funkar bra... dock har ja bara kört 10 mil me det:P men är förälskad i ljudet smile
Så länga man tvättar å oljar inbillar ja maj att det inte gör mer skada än att köra me ett orginal som e skitigt:P

//Silver

Okej okej! Men jag har kollat på bsr och speedparts, jag tror de är samma filter som sakt:P Men hur ofta oljar du in de? de är inte ofta man behöver göra de vad jag har hört:P sen när man får de, äre bara att sätta på eller måste man olja in den osv?big_smile

8 881 Inlägg
13 januari 2007
Du måste olja in det innan du använder det. Tror att dom rekomenderar rengörning var 1500mil.

Fotograf på tierpidag.se

36 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Kommer dumpen låta mer om jag köper öppetluft filter? just nu har jag speedparts dump, den låter inte alls nå mkt. faktist ingenting i mina öron:P

36 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
någon som kan svara på min fråga?smile

3 295 Inlägg
13 januari 2007
den kommer låta mera om du köper ett öppet sportfilter.. det blir mer ljud pga att du ta r ju bort luftburken helt och hållet och sätter dit värmeskölden och ett öppet filter istället..

MVH Johan

666 Inlägg
13 januari 2007
Hamilton skrev:
Du måste olja in det innan du använder det. Tror att dom rekomenderar rengörning var 1500mil.

DEt ja köpte från speedparst levererades inoljat och klart, det stod att man skulle olja in det var 1000 mil, men kör man mycket på skitiga vägar och grus vär så blir det oftare..

//Silver

36 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Okej okej:) aah de var de jag undrade om man var tvungen att olja in de när man får de! Men Silver, du som har lite erfarenhet, kommer dumpen pysa fint när jag sätter ett öppet?

666 Inlägg
14 januari 2007
med orginaldump och öppet luftfilter kommer det pysa litta gran, köper du en eftermarknadsdump som är återcirkulerande så kommer det pysa en del, annars kan du skaffa dig en kvittrande återförslutande dump.... men vilket du än väljer så kommer det höras att du dumpar

//Silver

Bilplåtslagare
49 Inlägg
14 januari 2007
köp öppet luftfilter och en återcirkulerande Evo 6 dump de kommer kvittra riktigt fint hade de i min gamla wink
Senast redigerat av Crissse (14 januari 2007)

36 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
Okej! har ju den dära Speedparts dumpen, och jag är väldigt besviken på den. Den låter inte ett skit:( Tänkte höra vilken dump jag kan köpa till min Saab 9-3:a har T7 motorn!

Sök