idag ska ja slippa bort original lacken på hela bilen efter ska ja rolla den mattsvart men behöver ja grund måla först eller ta rost skydd eller är det bara att rolla direkt på plåten ?????
Ändrade din rubrik en aning. Du får mer än gärna fylla i den mer.
idag ska ja slippa bort original lacken på hela bilen efter ska ja rolla den mattsvart men behöver ja grund måla först eller ta rost skydd eller är det bara att rolla direkt på plåten ?????
Har, vilket jag motvilligt erkänner, rollat ett par bilar. Har inte slipat plåtrent på någon av dessa. Och de ser "likadana" ut 5-10 år senare.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
idag ska ja slippa bort original lacken på hela bilen efter ska ja rolla den mattsvart men behöver ja grund måla först eller ta rost skydd eller är det bara att rolla direkt på plåten ?????
Har, vilket jag motvilligt erkänner, rollat ett par bilar. Har inte slipat plåtrent på någon av dessa. Och de ser "likadana" ut 5-10 år senare.
ok så ja kan måla direkt på plåten eller lossnar färgen ?
Hej! Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag. Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.
jaka54 - en liten fråga. Om man har en bil som är fler färgad efter att man bytt skärmar - dörrar - etc... Om man vill ha den enfärgad och se okey ut, är inte det ett billigt sätt då? Jag har gjort det på flera av mina bilar, ruggat upp ytan och tvättat noga. Och jag tycker det är helt okey om det är en bruksbil! Men hjälper du till med att betala en riktig lack då?
jaka54 - en liten fråga. Om man har en bil som är fler färgad efter att man bytt skärmar - dörrar - etc... Om man vill ha den enfärgad och se okey ut, är inte det ett billigt sätt då? Jag har gjort det på flera av mina bilar, ruggat upp ytan och tvättat noga. Och jag tycker det är helt okey om det är en bruksbil! Men hjälper du till med att betala en riktig lack då?
Vem har sagt att det är en bruksbil? Det kanske är killens finaste ägodel som betyder mest för honom. Och är man då inte så erfaren av lackering/rollning etc så är det väl ett hett tips att få veta att det ser ganska risigt ut. För om han nu inte blir nöjd med resultatet och bestämmer sig för lackering istället så kunde han redan från början sparat de pengarna som han fick spendera på att rolla bilen.
Jag har, för länge sedan, målat - INTE LACKAT - bilar som jag rostlagat - INTE RENOVERAT. Slipade och spacklade smärre bucklor och stenskott. Torkade hela karossen med aceton. Rollade på färgen och jämnade ut med planstrykare. Ljusa kulörer och lite mattningsmedel i färgen gör susen för att dölja ojämnheter.
Färgen anskaffade jag genom att besöka olika färgaffärer och tigga färgburkar som beställts med viss kulör men inte hämtats/löst ut av beställaren. Köpte 5-lit burk och blandade närliggande kulörer i burken samt köpte till lite mattningsmedel och erforderlig mängd härdare. Beroende på hur mycket tid man har på sig blandar man olika mängd härdare. Är man lite feg så portionerar man ut färgen i mindre portioner och tillsätter härdare i varje portion. Härigenom kan man spara lite färg för senare målning.
Att använda klibbduk för rollning gör man som man vill.
Hej! Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag. Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.
Fast nu får du tagga ner lite.
Jag vet flertalet bilar där folk rollat bilarna, och oavsett vad du inbillar dig, så skulle du inte kunna se skillnad.
Att säga att det inte är så noga med silikonrengöring och klibbduk för "enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå" är ännu ett exempel på att du mumlar i nattmössan. Eller, du menar att de bilarna jag rollade för snart 10 år sen, men 1k-färg, där bilarna används som bruksbilar och har gjort så sen dess, och där det ser "precis likadant ut" som när bilen rollades...inte sitter så bra?
Underarbetet är ALLTID A och O...inte "bara ibland".
Sen varför du glirar över mot att man per automatik rollar med 1K-färg får väl vara en olöst fråga.
beppizh skrev:
volvo245amazon skrev:
jaka54 - en liten fråga. Om man har en bil som är fler färgad efter att man bytt skärmar - dörrar - etc... Om man vill ha den enfärgad och se okey ut, är inte det ett billigt sätt då? Jag har gjort det på flera av mina bilar, ruggat upp ytan och tvättat noga. Och jag tycker det är helt okey om det är en bruksbil! Men hjälper du till med att betala en riktig lack då?
Vem har sagt att det är en bruksbil? Det kanske är killens finaste ägodel som betyder mest för honom. Och är man då inte så erfaren av lackering/rollning etc så är det väl ett hett tips att få veta att det ser ganska risigt ut. För om han nu inte blir nöjd med resultatet och bestämmer sig för lackering istället så kunde han redan från början sparat de pengarna som han fick spendera på att rolla bilen.
Och, om att få den lackad "ordentligt" är ett alternativ (låt säga; rent ekonomiskt) för TS, så tror du han frågar om rollning för att...?
Senast redigerat av it_mutt (7 februari 2018)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hej! Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag. Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.
Fast nu får du tagga ner lite.
Jag vet flertalet bilar där folk rollat bilarna, och oavsett vad du inbillar dig, så skulle du inte kunna se skillnad.
Att säga att det inte är så noga med silikonrengöring och klibbduk för "enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå" är ännu ett exempel på att du mumlar i nattmössan. Eller, du menar att de bilarna jag rollade för snart 10 år sen, men 1k-färg, där bilarna används som bruksbilar och har gjort så sen dess, och där det ser "precis likadant ut" som när bilen rollades...inte sitter så bra?
Underarbetet är ALLTID A och O...inte "bara ibland".
Sen varför du glirar över mot att man per automatik rollar med 1K-färg får väl vara en olöst fråga.
beppizh skrev:
volvo245amazon skrev:
jaka54 - en liten fråga. Om man har en bil som är fler färgad efter att man bytt skärmar - dörrar - etc... Om man vill ha den enfärgad och se okey ut, är inte det ett billigt sätt då? Jag har gjort det på flera av mina bilar, ruggat upp ytan och tvättat noga. Och jag tycker det är helt okey om det är en bruksbil! Men hjälper du till med att betala en riktig lack då?
Vem har sagt att det är en bruksbil? Det kanske är killens finaste ägodel som betyder mest för honom. Och är man då inte så erfaren av lackering/rollning etc så är det väl ett hett tips att få veta att det ser ganska risigt ut. För om han nu inte blir nöjd med resultatet och bestämmer sig för lackering istället så kunde han redan från början sparat de pengarna som han fick spendera på att rolla bilen.
Och, om att få den lackad "ordentligt" är ett alternativ (låt säga; rent ekonomiskt) för TS, så tror du han frågar om rollning för att...?
Kanske för att det är det billigaste alternativet. Men som vi alla vet så är inte det billigaste alltid det bästa.
Fallet kanske är så att TS har velat lackera om bilen, sedan frågar hans polare som kör Volvo 740 varför han inte rollar bilen och berättar hur fantastiskt fint det blir och precis lika bra resultat som att lämna den på lack, (Sarkasm).
Hej! Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag. Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.
Fast nu får du tagga ner lite.
Jag vet flertalet bilar där folk rollat bilarna, och oavsett vad du inbillar dig, så skulle du inte kunna se skillnad.
Att säga att det inte är så noga med silikonrengöring och klibbduk för "enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå" är ännu ett exempel på att du mumlar i nattmössan. Eller, du menar att de bilarna jag rollade för snart 10 år sen, men 1k-färg, där bilarna används som bruksbilar och har gjort så sen dess, och där det ser "precis likadant ut" som när bilen rollades...inte sitter så bra?
Underarbetet är ALLTID A och O...inte "bara ibland".
Sen varför du glirar över mot att man per automatik rollar med 1K-färg får väl vara en olöst fråga.
beppizh skrev:
Vem har sagt att det är en bruksbil? Det kanske är killens finaste ägodel som betyder mest för honom. Och är man då inte så erfaren av lackering/rollning etc så är det väl ett hett tips att få veta att det ser ganska risigt ut. För om han nu inte blir nöjd med resultatet och bestämmer sig för lackering istället så kunde han redan från början sparat de pengarna som han fick spendera på att rolla bilen.
Och, om att få den lackad "ordentligt" är ett alternativ (låt säga; rent ekonomiskt) för TS, så tror du han frågar om rollning för att...?
Kanske för att det är det billigaste alternativet. Men som vi alla vet så är inte det billigaste alltid det bästa.
Fallet kanske är så att TS har velat lackera om bilen, sedan frågar hans polare som kör Volvo 740 varför han inte rollar bilen och berättar hur fantastiskt fint det blir och precis lika bra resultat som att lämna den på lack, (Sarkasm).
Ja, eller så är TS en utomjording som vill se vad vi har för vanor på jorden. Hey, jag bara gissar hej vilt jag också...
Rollning gone so so sooooo bad...
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hej! Kan inte begripa varför man vill rolla en bil...Det blir ju så j...fult! Men man gör väl som man vill antar jag. Vill man att färgen ska sitta så måste man rugga upp det tidigare lackskicktet och det kan göras med antingen scotch-brite eller med fint slippapper . Är sedan lackytan inte slät så måste den spacklas och sprutspacklas. Silicon-bortagare rekommenderas liksom klibbduk men rollar man är det ju inte så noga för den enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå, skillnad om du kulle spruta bilen och använde 2-komp lack. Då är underarbetet A och O.
Fast nu får du tagga ner lite.
Jag vet flertalet bilar där folk rollat bilarna, och oavsett vad du inbillar dig, så skulle du inte kunna se skillnad.
Att säga att det inte är så noga med silikonrengöring och klibbduk för "enkomponentsfärgen du rollar med sitter ju inte så bra ändå" är ännu ett exempel på att du mumlar i nattmössan. Eller, du menar att de bilarna jag rollade för snart 10 år sen, men 1k-färg, där bilarna används som bruksbilar och har gjort så sen dess, och där det ser "precis likadant ut" som när bilen rollades...inte sitter så bra?
Underarbetet är ALLTID A och O...inte "bara ibland".
Sen varför du glirar över mot att man per automatik rollar med 1K-färg får väl vara en olöst fråga.
Och, om att få den lackad "ordentligt" är ett alternativ (låt säga; rent ekonomiskt) för TS, så tror du han frågar om rollning för att...?
Kanske för att det är det billigaste alternativet. Men som vi alla vet så är inte det billigaste alltid det bästa.
Fallet kanske är så att TS har velat lackera om bilen, sedan frågar hans polare som kör Volvo 740 varför han inte rollar bilen och berättar hur fantastiskt fint det blir och precis lika bra resultat som att lämna den på lack, (Sarkasm).
Ja, eller så är TS en utomjording som vill se vad vi har för vanor på jorden. Hey, jag bara gissar hej vilt jag också...