Znixer skrev:
Ska du ha diesel så måste jag tyvärr meddela att dieselvärmaren är ett oerhört vanligt problem i Saabarna också. Tillverkningsfel med kallödning i styrdonet så i stort sett alla går sönder tids nog. Kan bli ganska kostsamt att repa dom så se till att den funkar.
Annars trevliga bilar
1.9TiD och TTiD är annars harmoniska och bra motorer med förhållandevis få bekymmer. Ingen aning om de automatiska men de manuella lådorna är helt ok och lär inte ge några bekymmer.
Dubbelmassesvänghjulen i dessa är dock inga evighetsprylar så i en långmilare bör man se till att det är bytt.
Tack för infon
Läste om det i en annan tråd, det är tydligen samma modell som på Volvobilarna. Eberspächer D5WS heter tillsatsvärmaren. Har bytt 2st sådana på mina Volvo, ca 12 000kr per gång. Lite halvtråkig utgift. Har dock enbart haft problem med Volvos dieselbrännare, bensinbrännare har alltid fungerat felfritt. Lyckas inte hitta om det är samma brännare i Diesel som i Bensin motorerna, har du nån aning om det?
TTiD:n verkar riktigt trevlig, nackdelen för mig är att jag nuförtiden kör relativt korta sträckor vilket varken EGR-ventilen eller partikelfiltret gillar.
Volvo gick ju över till självrengörande partikelfilter 2011-2012 på sina Drive motorer, gjorde Saab något liknande i Griffin uppdateringen 2011-2012?
Mrsaab99turbo skrev:
Alternativen styrs ju av hur mycket du kan betala.
Är det max 80 000 - 100 000kr så skulle jag satsa på en 9-3 2,0 aero årsmodell 2008 och framåt. Bör gå att hitta en fin med max 12000mil.
Mycket utrustning som standard.
Sedan något billigare än kombi. Automat eller manuell är ju fråga om tycke.
Hade inte valt 2.8 om det inte går att verifiera att kamdrivning och tändspolarna är utbytta. Annars är v6 mycket trevligt.
Alla billar kan ju drabbas av fel men långt lägre än 40k minskar ju risken.
Snarare hur mycket jag vill betala och det handlar väl mer om den faktiska milkostnaden än inköpspriset. Jag letar efter något tyst, ekonomiskt och problemfritt, sen om man får lite lull-lull och stark motor på köpet så är det bara ett plus. TTiD t ex med sina 400Nm och 0,5l/mil känns som en trevlig kombo. Är det pga den exteriöra faceliften som du skulle satsa på från 2008?
Brådhis skrev:
Det är faktiskt samma automatlåda i Saab som i Volvo (5-stegade iaf).
//Brådhis
Intressant!
Aisin AF33 heter den fem växlade och sitter i bla Volvo från 2000, den sex växlade automaten heter Aisin AF40-6 och sitter bl a i Volvos bilar från 2006.
Har tyvärr haft problem med de 2st Aisin AF33 jag haft, en del lyckas ju bli av med ryckningar och hugg i växlingar vid byte av B4 locket. Men mina har kvarstått och Volvos rekommendation har varit att köra med rycken så länge det går pga onödigt höga reparationskostnader. Har även kört 2 st Aisin AF40-6, den ena (V70 D5 AWD -06) hugger i 4ans växel hårt vid "aktiv" körning och den andra (2,5T XC70 -07) fungerade ypperligt men bilen hade väldigt hög bränsleförbrukning. Alla växellådorna hade gått kring 20 000 mil. Med undantag för den som fungerade bäst, den hade gått strax över 30 000.
Så det känns som att manuell är att satsa på