22 februari 2018
Trådstartare
Hej alla!
Har i en tråd i ett annat forum diskuterat mitt laddtrycksproblem men vi verkar ha nått vägs ände så testar här och ser om nya tips och idéer dyker upp.
Hursomhelst köpte jag för några veckor sedan en fin v70 t5 1999 av en kille som nyligen fått den i inbyte och han visste inte mer än att det skulle ligga steg 1 i den (dock ej vilket) och att det dykt upp ett problem som gör att bilen skenladdar vid fullgas. Han hade fått med, men inte kopplat in, en justerbar "boostcontrol" (en pysventil) för att strypa laddet. Jag fick infon så inga konstigheter där. Jag trodde det skulle vara en enkel fix..
Symptomet är att bilen funkar fint och vid vanlig körning finns inga problem men ger jag fullgas sticker laddet iväg till 1,5-1,6bar och det spikar (såklart).
Jag har testat att ta bort kontakten till magnetventilen för att kolla grundladd och det ligger runt 0.4 så wastegate är oskruvad och rätt justerad.
Jag har testat att ta bort magnetventilen helt och koppla in den justerbara pysventilen och ladda 1,1bar och det håller bilen stabilt (och går som ett svin). Det borde alltså betyda att slangar är hela, att membranet är ok och att wg-armen inte kärvar.
Jag har även testat med en ny magnetventil men då blir det tillbaka till ruta 1, dvs att laddet ger sig iväg på fullgas.
Det mekaniska verkar alltså vara i ordning och då lutar det åt mjukvaran men det låter orimligt att ett steg 1 skulle begära 1,6bar i ladd.. Steg 3 motsvarar väl runt 1.25bar och ett steg 1 ska väl ge typ 1-1,1bar..
Tar tacksamt emot tips på hur jag går vidare.
Mvh