2617
Sök

Volvo v40, trött turbo ?

93 Inlägg
23 februari 2018
Trådstartare
#1
Hejsan
Jag har precis köpt en Volvo v40 med turbo, 200hk. Det är en 2003 som har rullat 16500 mil.
Jag har aldrig kört särskilt kraftfulla, snabba bilar men tycker att det inte är jätteimponerande acceleration. Även säljaren var inte heller särskilt imponerad av accelerationen. Bilen har automatlåda och motorn går väldigt fint, tyst, svarar bra och inget läckage. Det är ingen blå avgasrök och inga missljud, den är dessutom nybesiktigad utan anmärkning.
Är dom lite sega eller är det något annat med turbon som inte ger full effekt ? Den känns ok pigg jämfört med de "vanliga" bilar som jag tidigare ägt och kört, men jag förväntade mig nog mer tryck av turbo och 200 hk.

354 Inlägg
23 februari 2018
#2
Gissar att tryckklockan är slut.


4 261 Inlägg
23 februari 2018
#3
Pelleprognos skrev:
Hejsan
Jag har precis köpt en Volvo v40 med turbo, 200hk. Det är en 2003 som har rullat 16500 mil.
Jag har aldrig kört särskilt kraftfulla, snabba bilar men tycker att det inte är jätteimponerande acceleration. Även säljaren var inte heller särskilt imponerad av accelerationen. Bilen har automatlåda och motorn går väldigt fint, tyst, svarar bra och inget läckage. Det är ingen blå avgasrök och inga missljud, den är dessutom nybesiktigad utan anmärkning.
Är dom lite sega eller är det något annat med turbon som inte ger full effekt ? Den känns ok pigg jämfört med de "vanliga" bilar som jag tidigare ägt och kört, men jag förväntade mig nog mer tryck av turbo och 200 hk.

gammel volvo me turbo o 200hk är inget speciellt nu för tiden.wink känns den ok pigg och går bra så ska den vara så. Släng i nån seriös chipp kanske? men var beredd att grejer kanske börjar paja då,  hade det vart t5 som sitter på s60 skulle det vara lite mer kräm i då, 250hk.

Of World
3 370 Inlägg
23 februari 2018
#4
panda666 skrev:
Pelleprognos skrev:
Hejsan
Jag har precis köpt en Volvo v40 med turbo, 200hk. Det är en 2003 som har rullat 16500 mil.
Jag har aldrig kört särskilt kraftfulla, snabba bilar men tycker att det inte är jätteimponerande acceleration. Även säljaren var inte heller särskilt imponerad av accelerationen. Bilen har automatlåda och motorn går väldigt fint, tyst, svarar bra och inget läckage. Det är ingen blå avgasrök och inga missljud, den är dessutom nybesiktigad utan anmärkning.
Är dom lite sega eller är det något annat med turbon som inte ger full effekt ? Den känns ok pigg jämfört med de "vanliga" bilar som jag tidigare ägt och kört, men jag förväntade mig nog mer tryck av turbo och 200 hk.

gammel volvo me turbo o 200hk är inget speciellt nu för tiden.wink känns den ok pigg och går bra så ska den vara så. Släng i nån seriös chipp kanske? men var beredd att grejer kanske börjar paja då,  hade det vart t5 som sitter på s60 skulle det vara lite mer kräm i då, 250hk.

Har en V70 T5 med 260hk och jag är inte imponerad iaf.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
23 februari 2018
#5
MrMaz skrev:
panda666 skrev:
Pelleprognos skrev:
Hejsan
Jag har precis köpt en Volvo v40 med turbo, 200hk. Det är en 2003 som har rullat 16500 mil.
Jag har aldrig kört särskilt kraftfulla, snabba bilar men tycker att det inte är jätteimponerande acceleration. Även säljaren var inte heller särskilt imponerad av accelerationen. Bilen har automatlåda och motorn går väldigt fint, tyst, svarar bra och inget läckage. Det är ingen blå avgasrök och inga missljud, den är dessutom nybesiktigad utan anmärkning.
Är dom lite sega eller är det något annat med turbon som inte ger full effekt ? Den känns ok pigg jämfört med de "vanliga" bilar som jag tidigare ägt och kört, men jag förväntade mig nog mer tryck av turbo och 200 hk.

gammel volvo me turbo o 200hk är inget speciellt nu för tiden.wink känns den ok pigg och går bra så ska den vara så. Släng i nån seriös chipp kanske? men var beredd att grejer kanske börjar paja då,  hade det vart t5 som sitter på s60 skulle det vara lite mer kräm i då, 250hk.

Har en V70 T5 med 260hk och jag är inte imponerad iaf.

tung bil, årsmodell? min 530 med 230 hk är inte heller jättepigg, men kul i snön som fan.

Of World
3 370 Inlägg
23 februari 2018
#6
panda666 skrev:
MrMaz skrev:
panda666 skrev:

gammel volvo me turbo o 200hk är inget speciellt nu för tiden.wink känns den ok pigg och går bra så ska den vara så. Släng i nån seriös chipp kanske? men var beredd att grejer kanske börjar paja då,  hade det vart t5 som sitter på s60 skulle det vara lite mer kräm i då, 250hk.

Har en V70 T5 med 260hk och jag är inte imponerad iaf.

tung bil, årsmodell? min 530 med 230 hk är inte heller jättepigg, men kul i snön som fan.

2006, ingen aning men sett till styrka och "körglädje" så är det inte värt bensin förbrukningen på 1.3L milen blandad..

Drog ganska exakt 1.48 med trasig lmm.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 261 Inlägg
23 februari 2018
#7
MrMaz skrev:
panda666 skrev:
MrMaz skrev:

Har en V70 T5 med 260hk och jag är inte imponerad iaf.

tung bil, årsmodell? min 530 med 230 hk är inte heller jättepigg, men kul i snön som fan.

2006, ingen aning men sett till styrka och "körglädje" så är det inte värt bensin förbrukningen på 1.3L milen blandad..

Drog ganska exakt 1.48 med trasig lmm.

volvos är törstiga rackare, min skräpkärra drar blandat säkert 1.0 kasnke 0.9 om ja har tur. vad fan drar volvon me awd då? 1.6?

Muttley
23 februari 2018
#8
panda666 skrev:
MrMaz skrev:
panda666 skrev:

tung bil, årsmodell? min 530 med 230 hk är inte heller jättepigg, men kul i snön som fan.

2006, ingen aning men sett till styrka och "körglädje" så är det inte värt bensin förbrukningen på 1.3L milen blandad..

Drog ganska exakt 1.48 med trasig lmm.

volvos är törstiga rackare, min skräpkärra drar blandat säkert 1.0 kasnke 0.9 om ja har tur. vad fan drar volvon me awd då? 1.6?

1,5-2 och uppåt.  Gjorde misstaget att låna en sådan vid shopping i tyskland.  Blev hutlöst dyrt smile

Men v40 200hk är inte jättesnabb, men inte jätteslö heller.  Men skadar ju inte att kolla lite på den.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 februari 2018
#9
En x40 t4 ska gå ganska bra. Iofs automat. Jag skulle börja en felsökning med att kolla vad den faktiskt laddar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
23 februari 2018
#10
Det är inga racerbilar utan med bra grepp och med alla 200hk kvar ska en t4 automat göra sprinten 0-100km/h på 8s blankt.
Den V40 Classic 2.0t 165hk som rullar inom familjen behöver en bestämd tung fot och höga varv för att det ska börja röra på sig, annars är dom ganska sävliga på alla vis, volvotraditioner liksssm. Den bilen är i utmärkt skick på alla vis och fungerar precis som den ska, eller iaf som det är tänkt på ritbordet . wink
Senast redigerat av Evildan (23 februari 2018)

2 328 Inlägg
23 februari 2018
#11
Klocka 0-100 tiden som nämnt här ovan så får du något att gå efter smile


93 Inlägg
24 februari 2018
Trådstartare
#12
Ok, verkar som att v40 T inte är så jätterapp då.
Det kan ju ändå vara lite intressant att klocka den på 0-100 och kolla.
Allt verkar ju annars funka väldigt bra och den gick igenom besiktningen utan problem. För mig är kraften och farten helt tillräcklig som det nu är men har ändå några frågor.
Jag har googlat runt lite och läst om lite olika orsaker. Som någon skrev här tryckklockan, även magnetventil eller justering av denna.
Om det nu är så att turbon laddar lite dåligt tryck pga detta, är det negativt/skadligt för motorn att fortsätta köra utan att åtgärda ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 februari 2018
#13
Pelleprognos skrev:
Ok, verkar som att v40 T inte är så jätterapp då.
Det kan ju ändå vara lite intressant att klocka den på 0-100 och kolla.
Allt verkar ju annars funka väldigt bra och den gick igenom besiktningen utan problem. För mig är kraften och farten helt tillräcklig som det nu är men har ändå några frågor.
Jag har googlat runt lite och läst om lite olika orsaker. Som någon skrev här tryckklockan, även magnetventil eller justering av denna.
Om det nu är så att turbon laddar lite dåligt tryck pga detta, är det negativt/skadligt för motorn att fortsätta köra utan att åtgärda ?

Egentligen inte nej.

Eller snarare: Däremot kan det vara vettigt att ta reda på vad den laddar som jag skrev däruppe. Om den laddar som den ska och effekten uteblir så är det något annat fel, och då kan det vara skadligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

93 Inlägg
24 februari 2018
Trådstartare
#14
caromania skrev:
Pelleprognos skrev:
Ok, verkar som att v40 T inte är så jätterapp då.
Det kan ju ändå vara lite intressant att klocka den på 0-100 och kolla.
Allt verkar ju annars funka väldigt bra och den gick igenom besiktningen utan problem. För mig är kraften och farten helt tillräcklig som det nu är men har ändå några frågor.
Jag har googlat runt lite och läst om lite olika orsaker. Som någon skrev här tryckklockan, även magnetventil eller justering av denna.
Om det nu är så att turbon laddar lite dåligt tryck pga detta, är det negativt/skadligt för motorn att fortsätta köra utan att åtgärda ?

Egentligen inte nej.

Eller snarare: Däremot kan det vara vettigt att ta reda på vad den laddar som jag skrev däruppe. Om den laddar som den ska och effekten uteblir så är det något annat fel, och då kan det vara skadligt.

Skulle inte detta märkas på motorns gång, ojämn gång/höga avgasvärden mm.
Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med turbo, men om man nu vill kolla hur den laddar och levererar, vart gör man det, vanlig verkstad ? Vad kan en sådan koll ungefär kosta ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 februari 2018
#15
Pelleprognos skrev:
caromania skrev:
Pelleprognos skrev:
Ok, verkar som att v40 T inte är så jätterapp då.
Det kan ju ändå vara lite intressant att klocka den på 0-100 och kolla.
Allt verkar ju annars funka väldigt bra och den gick igenom besiktningen utan problem. För mig är kraften och farten helt tillräcklig som det nu är men har ändå några frågor.
Jag har googlat runt lite och läst om lite olika orsaker. Som någon skrev här tryckklockan, även magnetventil eller justering av denna.
Om det nu är så att turbon laddar lite dåligt tryck pga detta, är det negativt/skadligt för motorn att fortsätta köra utan att åtgärda ?

Egentligen inte nej.

Eller snarare: Däremot kan det vara vettigt att ta reda på vad den laddar som jag skrev däruppe. Om den laddar som den ska och effekten uteblir så är det något annat fel, och då kan det vara skadligt.

Skulle inte detta märkas på motorns gång, ojämn gång/höga avgasvärden mm.
Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med turbo, men om man nu vill kolla hur den laddar och levererar, vart gör man det, vanlig verkstad ? Vad kan en sådan koll ungefär kosta ?

Det turbon gör är att den trycker in mer bränsleblandning när man gasar. Om den då trycker in lite mindre pga lägre turbotryck så märks det bara genom att effekten blir lägre när man accelererar, dvs gången etc påverkas inte alls när man kör normalt eller om man står på tomgång. Ganska snabbt faller effekten om laddet är dåligt. 200hk blir snabbt 180. Med lite slitage på det så är det kanske 160.

Vad en sådan kontroll på verkstad kostar vet jag inte, men det är ju tveksamt att det är meningsfullt egentligen så länge bilen går bra. Om någon kommer med förslaget att du ska köpa och montera en turbotrycksmätare så är det ett bra råd om du då tänker på att köpa en dyr mätare. (Billiga mätare visar ofta fel.) En dyr mätare vore en ganska dålig investering på en originalbil endast i felsökningssyfte, utan då bättre att be en verkstad ge ett prisförslag på en eventuell kontroll av turbotryck. Om de däremot ska ha flera tusen så skulle jag absolut inte göra det.

En annan variant är att få till en provkörning av en identisk bil för att jämföra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

93 Inlägg
24 februari 2018
Trådstartare
#16
caromania skrev:
Pelleprognos skrev:
caromania skrev:

Egentligen inte nej.

Eller snarare: Däremot kan det vara vettigt att ta reda på vad den laddar som jag skrev däruppe. Om den laddar som den ska och effekten uteblir så är det något annat fel, och då kan det vara skadligt.

Skulle inte detta märkas på motorns gång, ojämn gång/höga avgasvärden mm.
Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med turbo, men om man nu vill kolla hur den laddar och levererar, vart gör man det, vanlig verkstad ? Vad kan en sådan koll ungefär kosta ?

Det turbon gör är att den trycker in mer bränsleblandning när man gasar. Om den då trycker in lite mindre pga lägre turbotryck så märks det bara genom att effekten blir lägre när man accelererar, dvs gången etc påverkas inte alls när man kör normalt eller om man står på tomgång. Ganska snabbt faller effekten om laddet är dåligt. 200hk blir snabbt 180. Med lite slitage på det så är det kanske 160.

Vad en sådan kontroll på verkstad kostar vet jag inte, men det är ju tveksamt att det är meningsfullt egentligen så länge bilen går bra. Om någon kommer med förslaget att du ska köpa och montera en turbotrycksmätare så är det ett bra råd om du då tänker på att köpa en dyr mätare. (Billiga mätare visar ofta fel.) En dyr mätare vore en ganska dålig investering på en originalbil endast i felsökningssyfte, utan då bättre att be en verkstad ge ett prisförslag på en eventuell kontroll av turbotryck. Om de däremot ska ha flera tusen så skulle jag absolut inte göra det.

En annan variant är att få till en provkörning av en identisk bil för att jämföra.

Mmm men frågan är om det är skadligt för motorn/turbon att köra med nedsatt laddtryck. Som du tidigare skrev kan ju tydligen motorn skadas om turbon laddar men man inte får effekt. Detta bör väl märkas på motorns gång mm. På vilket sätt kan det vara skadligt ? Jag har inget intresse i att få mer effekt än vad det är nu, förutsatt att det inte är skadligt för motorn/turbon att köra med detta.

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 februari 2018
#17
Pelleprognos skrev:
caromania skrev:
Pelleprognos skrev:
Skulle inte detta märkas på motorns gång, ojämn gång/höga avgasvärden mm.
Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med turbo, men om man nu vill kolla hur den laddar och levererar, vart gör man det, vanlig verkstad ? Vad kan en sådan koll ungefär kosta ?

Det turbon gör är att den trycker in mer bränsleblandning när man gasar. Om den då trycker in lite mindre pga lägre turbotryck så märks det bara genom att effekten blir lägre när man accelererar, dvs gången etc påverkas inte alls när man kör normalt eller om man står på tomgång. Ganska snabbt faller effekten om laddet är dåligt. 200hk blir snabbt 180. Med lite slitage på det så är det kanske 160.

Vad en sådan kontroll på verkstad kostar vet jag inte, men det är ju tveksamt att det är meningsfullt egentligen så länge bilen går bra. Om någon kommer med förslaget att du ska köpa och montera en turbotrycksmätare så är det ett bra råd om du då tänker på att köpa en dyr mätare. (Billiga mätare visar ofta fel.) En dyr mätare vore en ganska dålig investering på en originalbil endast i felsökningssyfte, utan då bättre att be en verkstad ge ett prisförslag på en eventuell kontroll av turbotryck. Om de däremot ska ha flera tusen så skulle jag absolut inte göra det.

En annan variant är att få till en provkörning av en identisk bil för att jämföra.

Mmm men frågan är om det är skadligt för motorn/turbon att köra med nedsatt laddtryck. Som du tidigare skrev kan ju tydligen motorn skadas om turbon laddar men man inte får effekt. Detta bör väl märkas på motorns gång mm. På vilket sätt kan det vara skadligt ? Jag har inget intresse i att få mer effekt än vad det är nu, förutsatt att det inte är skadligt för motorn/turbon att köra med detta.

Nej det är inte skadligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

93 Inlägg
14 april 2018
Trådstartare
#18
Evildan skrev:
Det är inga racerbilar utan med bra grepp och med alla 200hk kvar ska en t4 automat göra sprinten 0-100km/h på 8s blankt.
Den V40 Classic 2.0t 165hk som rullar inom familjen behöver en bestämd tung fot och höga varv för att det ska börja röra på sig, annars är dom ganska sävliga på alla vis, volvotraditioner liksssm. Den bilen är i utmärkt skick på alla vis och fungerar precis som den ska, eller iaf som det är tänkt på ritbordet . wink

He he kollade 0-100 imorse då jag var ensam på vägen. Vid två försök med plattan i botten blev tiden knappt 13 sekunder vilket bekräftar att den är slö.
Någon som har koll på vad en felsökning på verkstad kan kosta ?
Kan det vara något ganska "enkelt" fel ?
I övrigt så går motorn jättefint och klarar besiktning utan problem.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 april 2018
#19
Förmodligen är det så enkelt att turbon inte laddar som den ska. Felsökning oavsett vad kostar säkert ett par tusen.
Det går ett antal vacuumslangar mellan turbo/tryckklocka och andra ställen, bl a till spjällhuset. Kolla gärna dessa så de inte är spruckna eller igensatta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

93 Inlägg
14 april 2018
Trådstartare
#20
caromania skrev:
Förmodligen är det så enkelt att turbon inte laddar som den ska. Felsökning oavsett vad kostar säkert ett par tusen.
Det går ett antal vacuumslangar mellan turbo/tryckklocka och andra ställen, bl a till spjällhuset. Kolla gärna dessa så de inte är spruckna eller igensatta.

Ok tack. Kom gärna med fler förslag på " enkel " felsökning.
Jag har ingen koll alls på detta med turbo men hur drivs själva turbon, rem eller ?


Sök