3180
Sök

Blåa parkeringslampor vid färd?

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar om man får ha blåa parkeringslampor vid färd eller är det olagligt?

Vad jag fattat så får man vell ha Vitt, Gult och Blått framåt!?!

Tacksam för svar!

1 926 Inlägg
12 januari 2007
vad jag vet så är det olagligt sad bara vitt och gult som gäller frammåt.

149 Inlägg
12 januari 2007
Man får inte ha blått ljus framåt(inte någonstans lysande vid färd tror jag) på ett fordon. Det ljuset tillhör utryckningsfordon, fick iaf jag höra när jag vart stoppad för att jag hade blå dioder på parkeringsljuset vid färd.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Jaha, men Xenon är ju blått, det finns ju 10000K som är riktigt blått och det är ju lagligt! Då borde ju små blåa 5 wattare vara lagligt?!

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Jaha okej, det var synd!.. men Xenon är vell blått, det lyser i alla fall blått på vägen! Tackar för svar i alla fall!

238 Inlägg
12 januari 2007
är de olagligt att ha parkeringslampor och dimljus på ?

JP Samlare

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Nej, så länge det inte är skymning eller mörkt!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 januari 2007
SweHedis skrev:

som sagt! under dgsljus är det lagligt! vilket är en kort tid på dygnet under denna årstiden sad

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 002 Inlägg
12 januari 2007
SweHedis skrev:

nej det är lagligt. om du har vitt parkeringsljus

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Thorssa
12 januari 2007
_stuntman_ skrev:
Jaha, men Xenon är ju blått, det finns ju 10000K som är riktigt blått och det är ju lagligt! Då borde ju små blåa 5 wattare vara lagligt?!

10000K är inte lagligt.

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Gräsberg skrev:
SweHedis skrev:

nej det är lagligt. om du har vitt parkeringsljus

Så länge det är ljust ja, annars inte!

205 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Thorssa skrev:
_stuntman_ skrev:

10000K är inte lagligt.

ta 6000K istället, det lyser i alla fall blått!

205 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Jaja, okej... men om det ser blått ut för ögat så måste det ju klassas som blått? Men men, man får vell fortsätta att åka med vitt!

97 Inlägg
13 januari 2007
Angående dimljus så kan man få böter även dagtid fast man inte har halvljus på! Det ska egentligen vara dåligt väder/sikt för att man ska få ha dimljus.......
Å en sak många inte tänker på är att det är samma regler för dimljus bakåt som för heljuset, dvs man ska blända av om nån bil kommer ikapp! de är det måååånga som glömmer smile

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

110 Inlägg
13 januari 2007
quattromaniac skrev:
Angående dimljus så kan man få böter även dagtid fast man inte har halvljus på! Det ska egentligen vara dåligt väder/sikt för att man ska få ha dimljus.......
Å en sak många inte tänker på är att det är samma regler för dimljus bakåt som för heljuset, dvs man ska blända av om nån bil kommer ikapp! de är det måååånga som glömmer smile

Alltså kan man aldrig köra med dimljus på i stan, varken fram lr bak, oavsett väderlek? Om man inte bor i en håla där man är den enda bilen...

Have a good time, all the time!

110 Inlägg
13 januari 2007
JB skrev:
Återigen, det kan verka blått för det mänskliga ögat, men det är vitt.

Är det blått för mänsliga ögat, då är det väl blått? big_smile
Rent teknisk kanske ljuset inte har våglängden för blått, men å andra sidan är vitt ljus alla färger (inkl blått)... (Svart är som bekant ingen färg.)

Have a good time, all the time!

470 Inlägg
13 januari 2007
Ja det är olagligt med blåa parkerings lampor vid färd har själv blivt stoppad två gånger med sierran när jag hade dem på..

Dock slapp jag böter båda gångerna så nu kör jag enbart men vanligt halvljus det är lika bra...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

1 723 Inlägg
13 januari 2007
vad är det med svensk lag egentligen? Ok, blått ljus tillhör utryckningsfordon, det kan jag köpa. Men vad är grejen med att man inte får kombinera gult och vitt ljus? Vad kan inträffa om jag kör med denna kombination? Kommer olyckorna öka? Ibland får iaf inte jag det att gå ihop.

97 Inlägg
13 januari 2007
SooLo skrev:
quattromaniac skrev:

Alltså kan man aldrig köra med dimljus på i stan, varken fram lr bak, oavsett väderlek? Om man inte bor i en håla där man är den enda bilen...

Jodå, det är dimljus bakåt man inte får ha på när nån kommer ikapp.....
I fram är det lagligt vid dålig sikt å inte tillsammans med halvljus.......
Men man kan ju göra som det är orginal på porsches dimljus fram å montera parkeringsljus i dem wink
Senast redigerat av quattromaniac (13 januari 2007)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

Sök