3526
Sök

Köpråd - Golf GTI 2,0 -06

4 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
#1
Mitt första inlägg här:)

Som rubriken lyder... vad tror ni som är insatt i Golf om denna: https://www.blocket.se/helsingborg/Volk … _3&w=0

Kan tyckas gått långt men jag tänker mig att kamrem borde var bytt. Behöver bara råd om vad jag bör se upp med eller vilka frågor jag kan ställa till säljaren.

Idag kör jag en bmw 116i -06, gått ca 17000mil. Givetvis är det en smaksak, men vad skulle vara för- och nackdel med byte. Upplever idag att min bmw känns lite som en lådbil, att det låter så mycket när man kör på motorvägen. Den har i och för sig inte krånglat men tycker att det är för dåligt isolerat. Skulle det vara skillnad med Golfen, någon med erfarenhet av detta?
Senast redigerat av Filly (27 februari 2018)

1 271 Inlägg
27 februari 2018
#2
Bilen är det nog inget fel med, titta efter rost på vanliga ställen.

Men välj en utan DSG.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 192 Inlägg
27 februari 2018
#3
Filly skrev:
Mitt första inlägg här:)

Som rubriken lyder... vad tror ni som är insatt i Golf om denna: https://www.blocket.se/helsingborg/Volk … _3&w=0

Kan tyckas gått långt men jag tänker mig att kamrem borde var bytt. Behöver bara råd om vad jag bör se upp med eller vilka frågor jag kan ställa till säljaren.

Idag kör jag en bmw 116i -06, gått ca 17000mil. Givetvis är det en smaksak, men vad skulle vara för- och nackdel med byte. Upplever idag att min bmw känns lite som en lådbil, att det låter så mycket när man kör på motorvägen. Den har i och för sig inte krånglat men tycker att det är för dåligt isolerat. Skulle det vara skillnad med Golfen, någon med erfarenhet av detta?

Säljaren måste kunna garantera att kamremmen är bytt genom att uppvisa kvitto från verkstad eller åtminstone på delarna om denne har gjort bytet själv. Finns det inget kvitto så utgår du ifrån att gummisnodden inte är bytt.

Att 1-serie skulle vara högljudd var något nytt för mig. Min 1a var väldigt behaglig i höga hastigheter. Hade iofs en diesel som lugnt varvade 2000rpm i 120km/h.
Förutom att jag finner en BMW lite mer solid i interiören och har bakhjulsdrift, så talar ju givetvis allt annat för att GTI är en trevligare bil. Hade valt GTI om det stod mellan en sådan och en 116i smile
Manuell då, skippa DSG.


1 146 Inlägg
27 februari 2018
#4
Cracksoup skrev:
Filly skrev:
Mitt första inlägg här:)

Som rubriken lyder... vad tror ni som är insatt i Golf om denna: https://www.blocket.se/helsingborg/Volk … _3&w=0

Kan tyckas gått långt men jag tänker mig att kamrem borde var bytt. Behöver bara råd om vad jag bör se upp med eller vilka frågor jag kan ställa till säljaren.

Idag kör jag en bmw 116i -06, gått ca 17000mil. Givetvis är det en smaksak, men vad skulle vara för- och nackdel med byte. Upplever idag att min bmw känns lite som en lådbil, att det låter så mycket när man kör på motorvägen. Den har i och för sig inte krånglat men tycker att det är för dåligt isolerat. Skulle det vara skillnad med Golfen, någon med erfarenhet av detta?

Säljaren måste kunna garantera att kamremmen är bytt genom att uppvisa kvitto från verkstad eller åtminstone på delarna om denne har gjort bytet själv. Finns det inget kvitto så utgår du ifrån att gummisnodden inte är bytt.

Att 1-serie skulle vara högljudd var något nytt för mig. Min 1a var väldigt behaglig i höga hastigheter. Hade iofs en diesel som lugnt varvade 2000rpm i 120km/h.
Förutom att jag finner en BMW lite mer solid i interiören och har bakhjulsdrift, så talar ju givetvis allt annat för att GTI är en trevligare bil. Hade valt GTI om det stod mellan en sådan och en 116i smile
Manuell då, skippa DSG.

116 och 118i varvar fruktansvärt mycket tyvärr... polaren har en och den ligger vi 3k varv vid 120km/h på 6ans växel
Senast redigerat av amazinjoey (27 februari 2018)

4 Inlägg
27 februari 2018
Trådstartare
#5
Tack så mycket för samtliga råd:)
Men varför är det så att det är många som rekommenderar att man inte tar en DSG låda?
Tänkte bara att det kunde vara en bekvämlighet att ha en automatare tongue

Hm, ja jag upplever att det låter bara så jäkla mycket när jag kör på motorvägen med min 1-serie. Kan det vara någonting fel på bilen om den varvar närmre 3000rmp i ca 120km/h? Samma här, att när jag har 6-växel så är jag lätt uppe på 3000rmp vid 120km/h
Senast redigerat av Filly (27 februari 2018)

1 192 Inlägg
27 februari 2018
#6
Filly skrev:
Tack så mycket för samtliga råd:)
Men varför är det så att det är många som rekommenderar att man inte tar en DSG låda?
Tänkte bara att det kunde vara en bekvämlighet att ha en automatare tongue

Hm, ja jag upplever att det låter bara så jäkla mycket när jag kör på motorvägen med min 1-serie. Kan det vara någonting fel på bilen om den varvar närmre 3000rmp i ca 120km/h? Samma här, att när jag har 6-växel så är jag lätt uppe på 3000rmp vid 120km/h

Jag vet inte hur DSG i mk5 GTI håller, men jag tycker att manuella folkvagnslådor är fantastiska att växla så jag hade inte velat ha en automat oavsett när det gäller lite äldre Audi och Volkswagen smile
Mitt tips är att prova manuell i alla fall. De har en silkeslen rörelse och tillfredsställande ”klick-klack” ljud när man smeker runt växlarna i lådan. Förutsatt att lådan inte är utsliten och oljan är frisk.

Inget fel på bilen när den varvar 3000. Utväxlingen är gjord så. 1-serie med små bensinmotorer är nog roligare att använda som billiga stadsbilar än motorvägskryssare.


1 146 Inlägg
27 februari 2018
#7
Filly skrev:
Tack så mycket för samtliga råd:)
Men varför är det så att det är många som rekommenderar att man inte tar en DSG låda?
Tänkte bara att det kunde vara en bekvämlighet att ha en automatare tongue

Hm, ja jag upplever att det låter bara så jäkla mycket när jag kör på motorvägen med min 1-serie. Kan det vara någonting fel på bilen om den varvar närmre 3000rmp i ca 120km/h? Samma här, att när jag har 6-växel så är jag lätt uppe på 3000rmp vid 120km/h

väääääldigt mycket problem med DSG lådorna!


Nää det är så de bilarna är konfigurerade bara, inget man kan ändra på direkt

4 261 Inlägg
27 februari 2018
#8
ska ts byta rwd mot fwd? skulle ja aldrig gjort. nu när det är så mke snö ute, ut o ha rorligt me bimmern tycker ja, vad har du för däck? finns kanske lite skillnad på ifall du har skitdäck på. man blir van med lite däckljud sålänge det inte är för mycket. annars kan du ju byta mot en 3 serie, skönare och tystare än både 1 serie och golf. Ja akta för dsg, mycket strul. och rost, jävligt mycket rost på golfar.

6 062 Inlägg
27 februari 2018
#9
Filly skrev:
Tack så mycket för samtliga råd:)
Men varför är det så att det är många som rekommenderar att man inte tar en DSG låda?
Tänkte bara att det kunde vara en bekvämlighet att ha en automatare tongue

Hm, ja jag upplever att det låter bara så jäkla mycket när jag kör på motorvägen med min 1-serie. Kan det vara någonting fel på bilen om den varvar närmre 3000rmp i ca 120km/h? Samma här, att när jag har 6-växel så är jag lätt uppe på 3000rmp vid 120km/h

De högre varven beror nog på att du har bensinmotor. De är annorlunda utväxlade eftersom de har kraften vid högre varvtal än dieselmotorerna.

jag har en 118d och det är knappt ens någon idé att lägga i sexan förrän man passerat 110km/h cool

2 665 Inlägg
27 februari 2018
#10
3000 varv vid 120 är helt normalt säger jag. Alla mina bilar har haft det varvet ungefär.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 062 Inlägg
27 februari 2018
#11
Min har väl 2200 rpm vid 120km/h kanske. Turbotrycket har nyss kommit igång.

Evildan
27 februari 2018
#12
Min har ca 1600rpm vid 120km/h i jämn fart.

6 062 Inlägg
27 februari 2018
#13
Evildan skrev:
Min har ca 1600rpm vid 120km/h i jämn fart.

Går en prius ens så fort? Jag tycker sällan man ser dom i mer än 80 även om det är en 110-väg

Evildan
27 februari 2018
#14
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Min har ca 1600rpm vid 120km/h i jämn fart.

Går en prius ens så fort? Jag tycker sällan man ser dom i mer än 80 även om det är en 110-väg

Sällan vi vill varva bensinsnurran över 1000 rpm sörru. wink

4 261 Inlägg
27 februari 2018
#15
Evildan skrev:
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Min har ca 1600rpm vid 120km/h i jämn fart.

Går en prius ens så fort? Jag tycker sällan man ser dom i mer än 80 även om det är en 110-väg

Sällan vi vill varva bensinsnurran över 1000 rpm sörru. wink

man chillar på motorvägen me en currywurst körv!

4 Inlägg
28 februari 2018
Trådstartare
#16
Cracksoup skrev:
Filly skrev:
Tack så mycket för samtliga råd:)
Men varför är det så att det är många som rekommenderar att man inte tar en DSG låda?
Tänkte bara att det kunde vara en bekvämlighet att ha en automatare tongue

Hm, ja jag upplever att det låter bara så jäkla mycket när jag kör på motorvägen med min 1-serie. Kan det vara någonting fel på bilen om den varvar närmre 3000rmp i ca 120km/h? Samma här, att när jag har 6-växel så är jag lätt uppe på 3000rmp vid 120km/h

Jag vet inte hur DSG i mk5 GTI håller, men jag tycker att manuella folkvagnslådor är fantastiska att växla så jag hade inte velat ha en automat oavsett när det gäller lite äldre Audi och Volkswagen smile
Mitt tips är att prova manuell i alla fall. De har en silkeslen rörelse och tillfredsställande ”klick-klack” ljud när man smeker runt växlarna i lådan. Förutsatt att lådan inte är utsliten och oljan är frisk.

Inget fel på bilen när den varvar 3000. Utväxlingen är gjord så. 1-serie med små bensinmotorer är nog roligare att använda som billiga stadsbilar än motorvägskryssare.

Tack så mycket för detta. Tror då jag hoppar DSG. Tänkte bara det kunde vara skönt att slippa växla när man kör stadskörning:P Men har också förstått att det blir oftast krångel med äldre bilar som har automatare. Tycker annars att min 1-serie är skön att köra, har tidigare a3 och där kan jag väl säga att a3:ns växellåda är skön att växla med.

Blev väl också lite smått lurad av en jäkla bilförsäljare när jag köpte 116i, 2 veckor efter köpet så gick gasspjäll sönder och han vägrade ta reklamationen. Men men...nu går den som en trogen vän. Tack alla hjälpen!smile

1 192 Inlägg
28 februari 2018
#17
Att gå upp en storlek brukar vara ett effektivt sätt att bli av med tråkiga problem som högt vägljud och dålig utrustning. Rekommenderar dig BMW 3-serie av E90 generationen om du kan tänka dig en lite större bil. Minst 325i så flyttar det på sig ungefär lika effektivt som en GTI och automatlådorna är riktigt bra. Skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar. BMWs sexor har alltid varit trevliga pjäser i kombinationen ekonomi/prestanda smile


6 121 Inlägg
28 februari 2018
#18
Hej!
Klart du ska välja DSG -lådan! Har en sån i min 2004 Audi TT Quattro . Funkar perfekt!


Forummoderator
18 003 Inlägg
28 februari 2018
#19
jaka54 skrev:
Hej!
Klart du ska välja DSG -lådan! Har en sån i min 2004 Audi TT Quattro . Funkar perfekt!

NU! Får du ge dig!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök