2949
Sök

Dump till A3

1 231 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan !

Tänkte se ifall ni kanske kunde ge några tips på bra hållbara dumpventiler ... smile
behöver inte vara det allra billigaste men det behöver inte vara det dyraste heller smile

Tackar så mycket på förhand.

674 Inlägg
12 januari 2007
#2
bosch är den allra bästa till vag-bilarna...
jag har boschen och laddar ca 1,3bar... den håller bra
annars ska de väl vara nån atmonsvärisk (stavning?) som är återcirkulerande som gäller.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

1 231 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#3
vill helst ha en öppen så att det låter när det dumpar ...
är inte GFB eller va dom heter nått att rekomendera ?
Forge ?

Bilentusiast
489 Inlägg
13 januari 2007
#4
det finns en som kommer från ViperPerformance, som är helt öppen, som funkar kanon med LMM! dubbla trattar smile

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

301 Inlägg
13 januari 2007
#5
jagarbosse skrev:
det finns en som kommer från ViperPerformance, som är helt öppen, som funkar kanon med LMM! dubbla trattar smile

men audis 1.8 t motorer föredrar gärna en återcirkulerande eller en hybrid, vad är det som skiljer dennna dump mot resten öppna på marknaden?

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

1 231 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#6
kan man få en länk på var dom finns ?
låter dom någoting när man släpper gasen da ? har hört att vissa som är billigare inte låter ...
vad säger ni om GFB Hybrid dumparna ?

1 231 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#7
Isröd skrev:
jagarbosse skrev:
det finns en som kommer från ViperPerformance, som är helt öppen, som funkar kanon med LMM! dubbla trattar smile

men audis 1.8 t motorer föredrar gärna en återcirkulerande eller en hybrid, vad är det som skiljer dennna dump mot resten öppna på marknaden?

tror att dom hybrid dumparna kan man ha 50% öppen och 50% återcirkulerande ...
borde ju inte låta så mkt när man släpper på gasen då ?

EDIT: Vad är LMM ?
Senast redigerat av Tigerofsweden (13 januari 2007)

301 Inlägg
13 januari 2007
#8
LMM= förkortning på luft masse mätare

ja den finns en ljud fil på en volvo s40 med en monterad hybrid dump. dom är oxå känsliga på dumparna den låter riktigt bra kolla den på samma sida som du har hybrid dumpen.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!

1 231 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#9
men alltså är GFB nått att rekomendera eller ska man satsa på nått annat ? ska man ha hybrid eller hybrid 1,8t edition ... ?kan dom pajja LMM ?
är ViperPerformance bättre?

Väghyvel
252 Inlägg
14 januari 2007
#10
Tigerofsweden skrev:
men alltså är GFB nått att rekomendera eller ska man satsa på nått annat ? ska man ha hybrid eller hybrid 1,8t edition ... ?kan dom pajja LMM ?
är ViperPerformance bättre?

jag kan rekomendera hybrid du kan ju bygga om den hur du vill..
enda skillnaden på 1,8t edition o den vanliga är ju att anslutningarna på 1,8t passar direkt där orginal dumpen sitter..

1 231 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#11
så man ska köpa 1,8T Edition då istället ?
men det tråkiga är  ju att man inte kan ha den öppen ...
skickade i ett annat forum...och såhär blev svaret ...

"Jag kör med återcirkulerande dump och öppet luftfilter (från bsr). Eftersom filtret är öppet så får man ett visst psssch-ljud ändå, inte lika högt som från en öppen dump, men hyffsat markant ändå. I alla fall om bilen är chippad eftersom man har ett högre laddtryck då.

Att köra med öppen dump lurar motorn. Den mäter hur mycket luft som går in i motorn mha LMM:en (Luft-mängds-mätaren) som sitter direkt efter luftfiltret (plaströret med en sladd till). En återcirkulerande dump släpper in luften med övertryck strax efter LMM:en som är "van" med detta. Dvs programvaran som styr motorn är anpassad för att luften ska komma in där. Om man sätter på en öppen dump som släpper ut övertrycket i "tomma luften" så påverkar det värdena som LMM:en ger ifrån sig och motorn går sämre. Jag har dock ingen koll på hur mycket sämre den går. Har aldrig testat. Nån sa att det bara påverkar tomgången vilket låter konstigt eftersom dumpen är stängd hela tiden då. Går ju iofs lätt att testa genom att skruva loss den återcirkluerande dumpen från insugsröret/slangen o låta den hänga, o sen plugga igen hålet i insugsröret med nått. Tror inte man kan skada nått men jag är ingen expert så jag ska inte lova nått. "

"öppen dump funkar inte på 1,8T. om du vill ha dumpljud så köp en "hybrid-dump" som är halvöppen. den släpper bara ut lite luft och det gör ingenting för systemet."

"Luftmassemätaren mäter luftmängden som kommer in i motorn och om du kör med öppen dump så kommer ju dumpen att dumpa luften istället för att förbränna de, motorn kommer att få för fet blanding och du kan skada katalysatorn. Men med återcirkulerande dump så åker luften tillbaka till förbrännings utrymmet och motorn får en bra förbränning.

Jag tror att det är så att motorstyrdonet får data från luftmassemätaren och bestämmer hur mycket bränsle som ska sprutas in för att få en så bra bränsleblanding som möjligt fast när dumpen dumpar ut all luft så kommer motorn att gå"

666 Inlägg
14 januari 2007
#12
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

Där stå en massa matnyttig info om atmosväriska AV-ventiler och Återcirkulerande

//Silver


1 231 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#13
bra sida smile tack för infon smile
men då är min fråga , varför har alla öppen dump om det skadar så mkt ?
för när den får för mkt bränsle så smäller det ju bara i avgassystemet ... smile

tänkte på detta oxå ...

"Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt."

Då köper man en GFB Hybrid 1,8TEdition va ... är inte det en sådan som både evakuerar och skickar tillbaka ?
fråga 2. kan man ha GFB 50-50...alltså 50%öppen och 50%återcirk. så blir det inte så mkt skada?

27 Inlägg
1 231 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#15
aaa jag vet att dom finns där ... men frågan är om man ska ha den 50-50 eller bara återcirk.
vill ju inte bara ha öppen eftersom det tydligen pajjar ...

666 Inlägg
14 januari 2007
#16
Tigerofsweden skrev:
bra sida smile tack för infon smile
men då är min fråga , varför har alla öppen dump om det skadar så mkt ?
för när den får för mkt bränsle så smäller det ju bara i avgassystemet ... smile

tänkte på detta oxå ...

"Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt."

Då köper man en GFB Hybrid 1,8TEdition va ... är inte det en sådan som både evakuerar och skickar tillbaka ?
fråga 2. kan man ha GFB 50-50...alltså 50%öppen och 50%återcirk. så blir det inte så mkt skada?

Öppen dump är inte skadligt för bilar som inte har lmm...

//Silver


1 231 Inlägg
14 januari 2007
Trådstartare
#17
aha okey ! men A3 har LMM , så jag antar väl att det är skadligt ...
men kan man iaf ha den på 50-50 ? ? ?

1 231 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#19
njaa inte riktigt min grej , måste ha Greddy eller typ GFB eller nått smile
har du din öppen eller återcirkulerande ?

2 Inlägg
22 mars 2007
#20
Tja! Jag har en Passat 1.8t å kör med en dump från StreetSide.se (1.8t Edition) fungerar kanon bra, är väldig nöjd...


Sök