3501
Sök

Voltmätare Volvo 740, fluktuerar med alla lampor på instrumentpanelen

13 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
#1
Hej, kopplade in en voltmätare i min 740 igår och drog den på instrumentpanelens + och -, allt fungerar som det ska och den får bara ström med tändningen på, men den fluktuerar som bara den om jag t.ex blinkar med blinkers, drar på helljus, höjer och sänker bakgrundsbelysningen osv. (eftersom lampor i panelen tänds)

Så undrar om det finns nån annanstans jag kan ta ström ifrån som också går via tändningen som kanske inte är lika klent?

7 393 Inlägg
10 mars 2018
#2
jag kopplar mina direkt till batteriet  på så sätt ser du ju ex INNAN du startar den hur mkt ström det finns smile glöm ej säkring


13 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
#3
Nackdelen med det är ju dock att den kommer vara på även när bilen står, antar att man kan dra en strömbrytare också men det känns enklare att hitta nån strömkälla som går via tändningen

736 Inlägg
10 mars 2018
#4
Hämta ström från säkringscentralen på en säkring som är på när tändningen är på.


2 250 Inlägg
10 mars 2018
#5
Granadadr...
Hur vet du hur mycket ström det finns i batteriet genom att kolla på en voltmeter?

Vad visar då voltmetern för t ex  58 Ah?


Frasse4.
Och hur mycket ström kan man hämta från
säkringscentralen?
Hur mycket behövs? Några 10-tal ampere kanske räcker, för en sketen voltmeter?
Vem vet?

Larron. 
Du kanske menar spänningskälla?

Förstår bara inte vad du menar med att få ström, när du vill mäta spänning.

Och förbrukar din Voltmeter mycket ström eftersom du letar nåt som kan leverera större ström? Inte allt för klent...


Öhhh. 
Ni kanske förstår varandra... spelar väl ingen roll om det är hög ström och stor spänning eller några kilo vatten. Bara det funkar.
Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2018)

7 393 Inlägg
10 mars 2018
#6
Meaganeowner skrev:
Granadadr...
Hur vet du hur mycket ström det finns i batteriet genom att kolla på en voltmeter?

Vad visar då voltmetern för t ex  58 Ah?


Frasse4.
Och hur mycket ström kan man hämta från
säkringscentralen?
Hur mycket behövs? Några 10-tal ampere kanske räcker, för en sketen voltmeter?
Vem vet?

Larron. 
Du kanske menar spänningskälla?

Förstår bara inte vad du menar med att få ström, när du vill mäta spänning.

Och förbrukar din Voltmeter mycket ström eftersom du letar nåt som kan leverera större ström? Inte allt för klent...


Öhhh. 
Ni kanske förstår varandra... spelar väl ingen roll om det är hög ström och stor spänning eller några kilo vatten. Bara det funkar.

nää inte så men volten sjunker ju ju mndre kräm du har, a går ju aldrig att få ut,, ang kopplingen så drar en voltmätare MKT lite ström så om du anv som bruksbil kommer du aldrig att ha problem för dens skull smile


2 250 Inlägg
10 mars 2018
#7
Aaaah du ä märe:)
Senast redigerat av Meaganeowner (10 mars 2018)

13 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
#8
Meaganeowner skrev:
Granadadr...
Hur vet du hur mycket ström det finns i batteriet genom att kolla på en voltmeter?

Vad visar då voltmetern för t ex  58 Ah?


Frasse4.
Och hur mycket ström kan man hämta från
säkringscentralen?
Hur mycket behövs? Några 10-tal ampere kanske räcker, för en sketen voltmeter?
Vem vet?

Larron. 
Du kanske menar spänningskälla?

Förstår bara inte vad du menar med att få ström, när du vill mäta spänning.

Och förbrukar din Voltmeter mycket ström eftersom du letar nåt som kan leverera större ström? Inte allt för klent...


Öhhh. 
Ni kanske förstår varandra... spelar väl ingen roll om det är hög ström och stor spänning eller några kilo vatten. Bara det funkar.

Spänning, Ström, elektricitet. Vill bara dra från någon annan källa som är efter tändningslåset och som inte droppar 1-2 volt för att jag blinkar med lampor.  Funderar på ciguttaget, borde funka va?

7 393 Inlägg
10 mars 2018
#9
Larron skrev:
Meaganeowner skrev:
Granadadr...
Hur vet du hur mycket ström det finns i batteriet genom att kolla på en voltmeter?

Vad visar då voltmetern för t ex  58 Ah?


Frasse4.
Och hur mycket ström kan man hämta från
säkringscentralen?
Hur mycket behövs? Några 10-tal ampere kanske räcker, för en sketen voltmeter?
Vem vet?

Larron. 
Du kanske menar spänningskälla?

Förstår bara inte vad du menar med att få ström, när du vill mäta spänning.

Och förbrukar din Voltmeter mycket ström eftersom du letar nåt som kan leverera större ström? Inte allt för klent...


Öhhh. 
Ni kanske förstår varandra... spelar väl ingen roll om det är hög ström och stor spänning eller några kilo vatten. Bara det funkar.

Spänning, Ström, elektricitet. Vill bara dra från någon annan källa som är efter tändningslåset och som inte droppar 1-2 volt för att jag blinkar med lampor.  Funderar på ciguttaget, borde funka va?

glöm ej bort att det kanske faktiskt ÄR så att den dippar 1-2 v pga det wink  beror ju på hur generatorn mår smile


13 Inlägg
10 mars 2018
Trådstartare
#10
granadadr skrev:
Larron skrev:
Meaganeowner skrev:
Granadadr...
Hur vet du hur mycket ström det finns i batteriet genom att kolla på en voltmeter?

Vad visar då voltmetern för t ex  58 Ah?


Frasse4.
Och hur mycket ström kan man hämta från
säkringscentralen?
Hur mycket behövs? Några 10-tal ampere kanske räcker, för en sketen voltmeter?
Vem vet?

Larron. 
Du kanske menar spänningskälla?

Förstår bara inte vad du menar med att få ström, när du vill mäta spänning.

Och förbrukar din Voltmeter mycket ström eftersom du letar nåt som kan leverera större ström? Inte allt för klent...


Öhhh. 
Ni kanske förstår varandra... spelar väl ingen roll om det är hög ström och stor spänning eller några kilo vatten. Bara det funkar.

Spänning, Ström, elektricitet. Vill bara dra från någon annan källa som är efter tändningslåset och som inte droppar 1-2 volt för att jag blinkar med lampor.  Funderar på ciguttaget, borde funka va?

glöm ej bort att det kanske faktiskt ÄR så att den dippar 1-2 v pga det wink  beror ju på hur generatorn mår smile

Det är absolut möjligt, dock lite konstigt att den dippar av bakgrundsbelysningen när jag dimmar den

2 250 Inlägg
11 mars 2018
#11
Klen spänningsmatning fram till instrumentpanelen. Från början eller har blivit ned tiden.

Oxid, glapp, bränd kontakbleck i tändningslås o s v.
Alla dessa ger större elle lägre motstånd för den ström som flyter in till instrumentpanelen.
Vid liten strömförbrukning, får du lägre spänningsfall över motståndet/motstånden enlig ovan och spänningen blir ungefär som vid spänningskällan, batteriet, när motorn är avstäng. (Dock alltid något längre, om än knappt mätbart, sån är fysiken.)
Vid ökad strömförbrukning så blir spänningsfallet enligt ovan högre och spänningen till instrumentpanelen lägre.

Cigguttaget matas med kablage för större ström. Tändare förbrukar stir ström.
Om du då hänger på en voltmeter utan belysning som knappast tar någon ström alls, bara typ mA, så blir spänningen i stort sett samma som spänningskällan, batteriet enligt ovan.

Skulle det nu flukturera så har du förmodligen jordfel.


Sök