Klen spänningsmatning fram till instrumentpanelen. Från början eller har blivit ned tiden.
Oxid, glapp, bränd kontakbleck i tändningslås o s v.
Alla dessa ger större elle lägre motstånd för den ström som flyter in till instrumentpanelen.
Vid liten strömförbrukning, får du lägre spänningsfall över motståndet/motstånden enlig ovan och spänningen blir ungefär som vid spänningskällan, batteriet, när motorn är avstäng. (Dock alltid något längre, om än knappt mätbart, sån är fysiken.)
Vid ökad strömförbrukning så blir spänningsfallet enligt ovan högre och spänningen till instrumentpanelen lägre.
Cigguttaget matas med kablage för större ström. Tändare förbrukar stir ström.
Om du då hänger på en voltmeter utan belysning som knappast tar någon ström alls, bara typ mA, så blir spänningen i stort sett samma som spänningskällan, batteriet enligt ovan.
Skulle det nu flukturera så har du förmodligen jordfel.