19 mars 2018
Trådstartare
Jo, det stämmer. Med en dollyvagn så behöver inte bilen som dras vara i trafik, men man kan enkelt komma runt det kravet när man bogserar. Jag har läst om folk som har betalat skatt bara för dagen man bogserar bilen, och likaså med försäkring. Det är bra om bilen är även besiktad, men det är inte något absolut krav. Bilar med körförbud får bogseras till både (närmast) verkstad och till besiktning. Det är bara att säga till farbror polis att bilen är på väg till verkstaden (eller besiktning).
För min del så tror jag det finns flera fördelar med en towbar jämfört med samtliga andra alternativ. Förutom att jag inte har en plats där jag kan parkera en vagn eller dolly, jag har hört om olyckor/skador på den dragna bilen orsakad av dollyn när man tar en för skarp kurva. Det kanske var orsakad av att bilen inte var tillräcklig fastspänd på dollyn, men ändå... Sedan får man köra i vanlig hastighet till bilen han ska hämta om man använder towbar. Det är bara på hemvägen att man är begränsad till 30. Man sparar bensin, är mer miljövänlig, och det går även att bogsera åtminstone några bilar med automatlåda. Den enda alternativ som är billigare än en towbar är en bogseringslina.
Senast redigerat av Stiiiiiv (19 mars 2018)