2466
Sök

Vinscha istället för att skotta?

561 Inlägg
20 mars 2018
Trådstartare
#1
Vid senaste större snöfallet i Stockholm för några veckor sedan tog det mig en timme att få loss min inplogade bil. Att skotta bort det värsta tog ju högst fem minuter, problemet är ju att bara för att det inte är snö i vägen får inte däcken fäste. Istället blir det ett jäkla körande fram och tillbaka, vilket den här gången innebar att en av spoilarna på underredet gick sönder och delvis lossnade.

Varför håller man på så här? Vore det inte enklare att helt enkelt vinscha loss bilen? Skotta bort den värsta och sedan dra den framåt några meter och så är man klar. 5 minuter för skottande och 5 minuter för vinschandet - samtidigt slipper man det skadliga backandet in i snö som värmts upp och blivit tung och blöt och förstör saker på underredet som inte är gjorde för belastning från fel håll.

Så, tål bogseröglan hos en vanlig personbil detta? Och duger en Biltema-vinsch som någon av dessa?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Trailer-oc … 000022764/

Hur mycket dragkraft behöver man för att dra en 1,5 ton personbil över en trottoarkant (eller kanske ett dike om man ändå ska vara beredd)? Vad är dragkapaciteten hos elektriska vinschar som en del jeepar är utrustade med?

Och inte minst, tål en lyktstolpe/trafikskylt/trafikljus/elskåp etc den här belastningen (kommer ju givetvis fästa i markhöjd)? De är väl byggda för att "kollapsa" vid kollisioner så de kanske har "deformationszoner" som man ska passa sig för att belasta?

2 250 Inlägg
21 mars 2018
#2
Köp en redi bil nästa gång. Ingen vits med en gatuslickare.
Eller åk kollektivt tills det värsta är över, så inge plast ramlar av.

Det kan ju bli snö nästa vinter igen.

4 149 Inlägg
21 mars 2018
#3
Den vinschen du länkade är ju kass för ditt ändamål om du inte tänkt bulta fast vinschen i motorhuven på din bil.

Men iden är inte dum och jag har själv åkt runt med en sån här för att kunna dra mig själv upp ur diken osv om jag skulle råka köra fast.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ck-229594/

Med denna har jag lyckats dra loss volvo 940 ur diken. Där håller dragöglan för detta iaf. Hur det ser ut på din bil låter jag vara osagt.

OBServera att julas 4 ton inte är i närheten av 4 ton. Tror det stod i produktbeskrivningen att det var typ 8000 newton.


Evildan
21 mars 2018
#4
Nej kommunal belysning eller skåp tål inte att användas som fäste för en vinsch.  Det är dessutom inte tilllåtet att göra så.

Här har vi ett praktexempel på varför det i mångas tycke stiftas onödiga lagar go vänner.

7 441 Inlägg
21 mars 2018
#5
Bättre och billigare att köpa en ryckstropp och be någon annan (riktig) bil dra loss dig.

Möjligtvis kan en liten 12 volt elwinsch hjälpa dig.
Men var på din (plast-)bil ska du fästa den?
Hur ska du dra elkablarna?
Pallar ditt batteri för den energi som en winsch kräver - speciellt på vintern när batteriet endast förmår leverera en liten del av den teoretiska märkeffekten.

Bästa alternativet är att köpa en RIKTIG 4x4-bil - inte en BMW, AUDI eller Volvo m fl "låssas4x4".

4 149 Inlägg
21 mars 2018
#6
torsen skrev:
Bättre och billigare att köpa en ryckstropp och be någon annan (riktig) bil dra loss dig.

Möjligtvis kan en liten 12 volt elwinsch hjälpa dig.
Men var på din (plast-)bil ska du fästa den?
Hur ska du dra elkablarna?
Pallar ditt batteri för den energi som en winsch kräver - speciellt på vintern när batteriet endast förmår leverera en liten del av den teoretiska märkeffekten.

Bästa alternativet är att köpa en RIKTIG 4x4-bil - inte en BMW, AUDI eller Volvo m fl "låssas4x4".

Känns lite overkill att köpa en "Riktigt 4x4bil" när man bor i stan och har problem någon gång/år att man inte får ut bilen eller?

Jag tror den bästa lösningen för TS är att skaffa en bättre snöskyffel, skotta ordentligt och sedan ha en påse sand i bilen så han kan sanda vid behov.

En "låssas 4x4" hade nog klarat hans situation utmärkt också. En xc70 har sällan problem att ta sig fram sålänge man kör på en väg. Låsbara diffar osv behöver man ju så gott som aldrig om man inte kör offroad.


1 705 Inlägg
21 mars 2018
#7
Varför börjar folk blanda in elvinschar helt plötsligt? Man monterar väl inte en vinsch på bilen för att använda en eller två gånger per år.

Ett dragblock eller handvinsch fästs givetvis inte i bilen, man drar självklart i bogseringsöglan. Att bygga ett enkelt fäste på vinschen så att man får vinschen "mitt på vajern" är enkelt, eller så köper man ett dragblock så har man inte det problemet alls.
Finns det bara ett träd eller en annan bil eller liknande i närheten att dra i så bör det inte vara några problem alls att dra loss en insnöad bil.


1 192 Inlägg
21 mars 2018
#8
torsen skrev:
Bättre och billigare att köpa en ryckstropp och be någon annan (riktig) bil dra loss dig.

Möjligtvis kan en liten 12 volt elwinsch hjälpa dig.
Men var på din (plast-)bil ska du fästa den?
Hur ska du dra elkablarna?
Pallar ditt batteri för den energi som en winsch kräver - speciellt på vintern när batteriet endast förmår leverera en liten del av den teoretiska märkeffekten.

Bästa alternativet är att köpa en RIKTIG 4x4-bil - inte en BMW, AUDI eller Volvo m fl "låssas4x4".

Nej


7 394 Inlägg
21 mars 2018
#9
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink


4 149 Inlägg
21 mars 2018
#10
granadadr skrev:
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink

Han frågade efter hållfastheten på lyktstolpar mm så antar att det är där han tänkt fästa:)


Muttley
21 mars 2018
#11
Trafikskyltar och lyktstolpar kan du glömma.
Stolparna till trafikskyltarna trillar som granar.  De sitter ganska löst har jag erfarat för en del år sedan.
Då var priset för en nerkörd skylt 4000 kr.   Det är säkert dyrare idag.

Mitt tips är ett gymkort och en rejäl skyffel och lite tålamod.

Och det behövs inga jävla fyrhjulsdrivna bilar.  Har aldrig haft en och kört över stora vallar med 2 hjulsdrift.
Hade en slöförti för några år sedan, där brydde jag inte mig om att skotta innan utan bara körde rakt igenom då jag inte anser en sån bil värd något.
Senast redigerat av Muttley (21 mars 2018)

7 441 Inlägg
21 mars 2018
#12
granadadr skrev:
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink

Mjaa, när en syntetlina till en winsch går av händer inte så mycket.
Men när en stållina går av - då händer det saker.
Slår lätt av båda benen på en människa om man har otur.
Därför ALLTID en tyngd på stållinan när man winschar, kan räcka med en tjock vinterjacka.

Evildan
21 mars 2018
#13
torsen skrev:
granadadr skrev:
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink

Mjaa, när en syntetlina till en winsch går av händer inte så mycket.
Men när en stållina går av - då händer det saker.
Slår lätt av båda benen på en människa om man har otur.
Därför ALLTID en tyngd på stållinan när man winschar, kan räcka med en tjock vinterjacka.

Det kan jag intyga efter ett, i unga år, försök att rycka bort en Volvo 244 strandad på en sten med en Volvo 264. Stållinan brast såklart och snärten slog hål i plåten mellan baklyktorna på 264, tur jag är hyfsad plåtis och lät den stenade 244 agera donator med sin dito plåt, den var liksssssm redan lite krokig i andra änden efter det våldsamma terrängförsöket.
En typisk eftermiddag i Stigtomta... big_smile

7 394 Inlägg
22 mars 2018
#14
Evildan skrev:
torsen skrev:
granadadr skrev:
har en följdfråga,, var har du tänkt att fästa den? ja inte på din bil,, där fattar jag i dragöglan,, men sen då?? tror ínte att bilägaren framför blir så tokglad om du ofrågandes fäster upp den å om något händer??  har sett hur linor vires å band går av å då låter det PANG så går något sönder wink

Mjaa, när en syntetlina till en winsch går av händer inte så mycket.
Men när en stållina går av - då händer det saker.
Slår lätt av båda benen på en människa om man har otur.
Därför ALLTID en tyngd på stållinan när man winschar, kan räcka med en tjock vinterjacka.

Det kan jag intyga efter ett, i unga år, försök att rycka bort en Volvo 244 strandad på en sten med en Volvo 264. Stållinan brast såklart och snärten slog hål i plåten mellan baklyktorna på 264, tur jag är hyfsad plåtis och lät den stenade 244 agera donator med sin dito plåt, den var liksssssm redan lite krokig i andra änden efter det våldsamma terrängförsöket.
En typisk eftermiddag i Stigtomta... big_smile

man lär sig smile  tyvärr ibland på det dyra/jobbiga sättet
Senast redigerat av granadadr (22 mars 2018)


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
22 mars 2018
#15
Har engång på 20år behövt hjälp att komma loss med en bil.   Då körde jag min golf mk2 som var totalt botten sänkt genom en snövall som  var 70cm hög och tappade sikten så jag var tvungen att stanna där och snön grabba tag mellan framvagnsbalken och motorn   annats har jag aldrig lyckats köra fast..  Men så kör jsg alltid bra dubbade däck och vågar ta i lite när det känns hopplöst
Några snabba attacker mellan backen och 2ans växel och skaplig grundgas(varvstopp) så har man  tagit sig loss.    Men hjälp folk som kört fast på plan mark ute mycket snö och har bara kört därifrån med deras bil uran problem så kanske är du lite för försiktig för att ta dig iväg

Kör fort så hinner inget hända...

1 705 Inlägg
22 mars 2018
#16
Growe skrev:
Har engång på 20år behövt hjälp att komma loss med en bil.   Då körde jag min golf mk2 som var totalt botten sänkt genom en snövall som  var 70cm hög och tappade sikten så jag var tvungen att stanna där och snön grabba tag mellan framvagnsbalken och motorn   annats har jag aldrig lyckats köra fast..  Men så kör jsg alltid bra dubbade däck och vågar ta i lite när det känns hopplöst
Några snabba attacker mellan backen och 2ans växel och skaplig grundgas(varvstopp) så har man  tagit sig loss.    Men hjälp folk som kört fast på plan mark ute mycket snö och har bara kört därifrån med deras bil uran problem så kanske är du lite för försiktig för att ta dig iväg

Eftersom det inte handlar om fastkörningar och TS inte har haft något problem att komma loss, dock till kostnad av en spoiler på bilen, så tror jag inte försiktighet har någonting med ämnet att göra.


5 119 Inlägg
22 mars 2018
#17
Lättade är nog att helt enkelt flytta på snön med valfritt verktyg.
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)
Senast redigerat av mb_pucken (22 mars 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 394 Inlägg
22 mars 2018
#18
mb_pucken skrev:
Lättade är nog att helt enkelt flytta på snön med valfritt verktyg.
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)

sant eller så höjer man bilen,, eller skaffar en hög bruksbil ,, problemet löst smile


2 250 Inlägg
22 mars 2018
#19
Inga gatslickare skulle tagit sig fram här om sistens. Kom 5 cm snö!

(Några dagar senare ca 30 cm)
Senast redigerat av Meaganeowner (22 mars 2018)

1 705 Inlägg
23 mars 2018
#20
mb_pucken skrev:
Lättade är nog att helt enkelt flytta på snön med valfritt verktyg.
Snövallen lär man ju över om man drar bilen så risken är ju lika stor för skador som om man kör :-)

Njae, jag förstår faktiskt TS här.
Att få loss en fastsnöad bil innebär ofta rätt aggressiv kopplings-sparkning och snabba växlingar mellan framåt och bakåt för att "gunga" loss bilen. Det blir lätt oförsiktigt och våldsamt.
Att vinscha loss en bil är däremot väldigt odramatiskt och går väldigt sakta, så risken för skador skulle jag nog säga är betydligt mindre.



Sök