2999
Sök

Smält kontakt till baklampan SAAB 9-3

12 Inlägg
21 mars 2018
Trådstartare
#1
Hej

Bilder: https://imgur.com/a/AdC9S

Fick upp ett felmeddelande om att bakljuset var ur funktion.
Felsökte lite och kunde ganska snabbt konstatera att en av kablarna i kopplingsplinten inte såg riktigt frisk ut.
Skulle behöva skala om kabeln och koppla in den på nytt. Jag lyckades dock inte förstå mig på hur jag får in kablarna i plinten. Behöver man någon form av specialverktyg?
Som ni ser på bilden så är det kabel nr 3, den svarta som inte är bra. Man kanske behöver byta ut hela kopplingsplinten, har dock inte lyckats hitta vart man får tag i en sådan.

Någon som har erfarenheter av liknande problem?

Vänliga hälsningar

2 251 Inlägg
21 mars 2018
#2
Gör det inte så krångligt.

Pallra dig iväg till bilskroten. Där finns det säkert hur många sådana kontakter som helst. Klipp loss kontakt med 15 cm kablar kvar, så du kan skarva.

Så behöver du fyra ABIKO - skarvhylsor och
en kabelskotång med utväxling, inget simpelt skit för 50 kr, som ingår i Biltema
Kabelskosats 35-797.
Går inte att få tillräcklig kraft för pressning med en sådan.
Det enda de går att använda till är att glippa av små skruvar, utan att flrstöra gängorna, och möjligtvis skala kabel.

Köp typ Biltema 12-675. Klara röda, blå och gula kabelskor. D v s i princip de allra vanligaste storlekarna till t ex en bil.
Har förmågan att pressa så att metalkerna går in i varandra och bildar en i det närmaste lufttät skarv, som leder ström bra, utan värmeutveckling. Detta tack vare utväxling i själva tångens mekanik.


Välj så liten skarvhylsa som möjligt till varje kabel. Ingen med krympslang på, då metallen i kontakterna är allt för mjuka på dessa.
Gör du rätt, så ska kabelns isolering (avskalad) komma in i hylsan ca 5 mm. För att det unte ska bli kortslutning mot chassie eller annat.

Kolla inuti hylsan så förstår du att det är metallen som ska klämmas runt den skalade kabeländen, som ska skavas.
Viss pressning brukar förekomma på plasthylsan runt kabeln, för att nypa fast isoleringen så att den inte ska krypa iväg och blotta ledaren i kabel, samtidigt som det blir ett litet böjskydd.

Obs... kabel ska komma in i hylsan från den sida som har färgduttar, motsvarande skarvhylsans storlek.
Skarvhylsa och kabelskor ska ligga jämns ned skänkeln, käften på verktyget.

Jag brukar täta hålet på skarvhylsan med typ Permatex när allt är färdigpressat.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2018)

196 Inlägg
22 mars 2018
#3
Eftersom du inte verkar vara så teknisk kunnig så rek. jag dig att köpa en ny /beg. lampsockel-enhet samt kontakthus. Kontakthus fixar du på skroten genom att snitta den halvvägs så att du kan skarva den, eller köper ett nytt med tillhörande kontakt stift.

Instruktion om hur du skarvar på bästa sätt ---> https://www.youtube.com/watch?v=pB82rkmio9E
Senast redigerat av Miniblock (22 mars 2018)


110 Inlägg
23 mars 2018
#4
Ser ut som någon form av överslag i kontakten?
Åk till skrota och leta reda på hela kontakten (båda delarna) och spara 15 - 20 cm kabel.
Hem och skarva ihop med gamla kabel stammen, löd ihop kablarna med krymp slang på.

2 251 Inlägg
23 mars 2018
#5
Ja, så ska det göras.

Byt både kontakten på kabeln och i lamphuset.

En bränd kontakt går inte att använda, då själva kontaktytorna blivit förstörda. Dessutom blir de mjuka, så felet återkommer.

Skarv med ordentligt pressade skarvjylsor är ett fullgott alternativ till lödning.

Annars skulle det inte finnas kontakter i en bil, om det vorr dåligt!
Senast redigerat av Meaganeowner (23 mars 2018)

12 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#6
Tack så mycket för alla svar smile


Sök