Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Det stämmer.
bbl står för Brazilian butt lift .
Skämt åsido så kommer bbl från ordet barrel då insugsportarna i förgasaren är formade som sådana.
Ett tvåportsinsug fungerar inte med en fyrportsförgasare och vice versa. Även om det finns mängder med adapters på marknaden för montera en fyrportare på ett tvåportsinsug blir det ändå inte riktigt bra då luftflödet blir otillräckligt för att kunna utnyttja den större förgasaren. Har provat detta för länge sedan mot bättre vetande på en Ford 400cui Cleveland och det blev inte bra. Brölade mestadels. En ny Holly 2port 500 blev ypperligt.
Om du kikar på några förgasare av dom olika typerna i någon onlinekatalog blir det uppenbart för dig varför. Sedan finns det olika hålbilder exempelvis spread bore som har en vidare hålbild.
Tänka sig, jag kan lite även om gamla US-pråmar och förgasare trots att jag kör Prius.https://im-01.gifer.com/8bAw.gif
Haha!! Nånting borde väl sitta kvar.
Det var länge sedan man körde med nån gammal "Rockorkester" på nån GM-bil. Den sista var väl en 70-tals Pontiac. Nu är det bara TBI och TPI.
/Benny
Oh fyy för dom glappande förgasarna. Satt en bonnslut sådan på min 350SB i en -81 Van Nomad jag ägde. Den blev bättre när jag med hjälp av en hink vaselin och en större mängd våld smet dit en 427BB.
På min Pontiac 71:a med 455BB satt det en 4bbl Quadrajet. Fick för mig att åka ekonomiskt så det blev en ekonomiförgasare från Holley. Bilfan drog ju dubbelt med soppa så den slitna Quadrajeten åkte på igen!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!