Cadillac BLS då kan man ju lika gärna köpa en SAAB 9-3 2,8 T Samma bil rakt igenom utom designen och väghållning som är vansinnigt mycket bättre på SAABen. Cadillacen är byggd i Trollhättan dessutom.
En trevlig bil det också, men inte ett skit sämre eller bättre i motor och låda än SAABen.
Att vissa råkar knäcka flera lådor på sina saabar beror nog på annat än lådorna. Trimmat och fullgasväxlingar, då håller inte ens Lambolådorna efter att ha rullat 20k mil. BMW har sina problem, vanligt mycket vanligt med kardanknutar som ger sig och har man inte verktyg och maskiner så kan man fetglömma att byta knutarna på kardan, bara å byta hela axeln eller pröjsa annat än till märkesverkstad som bara byter hela axeln.
Bussningar slits på alla bilar lika mycket som på SAABarna, samma skit med Volvo 850, V70, V70n, S60, S80, och för att inte tala om alla problem V70n, S60 och S80 har med varningslampor och felkoder när de rullat framåt 30k mil eller mer.
En Mercedes från 99 är minst lika kass som en SAAB från -06.
Tändkassetter går sällan sönder, jag har bara behövt byta 1 på min 9000 som i mina ägor rullade närmare 20k mil, kassetten hade då rullat 33Kmil, tändspolar skjuter på alla andra bilar och det är lika bra att byta allihop samtidigt.
Länkarmsglapp på VAGs bilar 00-10 rena skiten, byt en o byt nästa om 3 månader o nästa o nästa inkl framvagnsinställning varje gång, svindyrt, lika bra att byta alla på båda sidor direkt på dem, annars är snart den första nya kass den också och den onda cirkeln är igång.
Bränslepumparna klarar sig lika bra på SAABarna som på andra bilar, gapa på Bosh ni, Tysk kvalitet, sitter samma pumpar i massor av VAGbilar, i Volvos mfl märken. Så det är bara skitprat om sådana saker.
De som haft störst problem med trasiga pumpar är bilar som körs länge på Bensin och ibland på etanol, och bränslefiltret glöms bort att bytas. Då slammar filtret igen av slaggprodukterna från Bensinen som Etanolen rensar bort. Där är ert lilla problem, kör mer på Etanol i så fall eller skippa den helt. Nu är det ju minst 10% Etanol i alla Bensin, o inte faan drar bilarna märkbart mer heller inte ens enligt EU-körcyklerna, vilka körs på ren Bensin. SAABarna dessutom är de som ger mest effekt med Etanol av alla märken och drar minst extra dessutom.
En 150hk 2.0 T ligger man i 160km/h i timmar med på Autobahn, det går lika bra med en Merca 300 från 99 men ska man ha en 06 så kostar den därefter också, knappast värt pengarna, för kvaliteten på dem är långt mycket sämre än BMWs och knappas bättre än SAABarna, lika vanligt med pixelfel i mercadisplayer som på saabarna, Mitsubishi electronics fel. Fler märken har samma problem, det beror på de limmade foliekablarna.
Som sagt bussningar, styrleder, spindelleder, bromsdelar, bromsrör, slangar det ryker på vilken bil som helst efter 15-20k mil, mer vanligt på små risbrännare redan för 15k mil.
En Honda med 1,4 litersmotor maxar väl ca 16okm/h så den går nog fint i många timmar på Autobahn, eller inte. Annars en bra bil och bra motorer har de också, men de pallar lika dåligt de farterna som SAABen pallar maxvarv på 5an lika länge, men då har fartstoppet slagit till på 230-250km/h om ingen tagit bort det, då kan man räkna med 270-280km/h.
Skulle tro SAABen klarar sig bra i alla fall.
För övrigt sitter samma motorfamilj i OPEL, Cheva och Cadillac, 4cyl som 6cyl.
Folk skäller över alla SAABmotorer även dieslarna på slutet, konstigt att det sitter samma motor i BMW som krånglar lika mkt eller lite som SAABarnas dieslar med de motorerna, dessutom drar SAABarna mindre diesel.
Oilsludge är inget nytt och alla märken har eller har haft problem mellan varven med det genom åren, även gamla motorer från 60 och 70talet hade de problemen, jag hade en Opel med järn6a o den fick oilsludge trots täta oljebyten.
Ingen av mina SAABar har råkat ut för det, dock har jag haft några som varit utsatta för det före min ägo.
Ingen av mina SAABar har fått rasad låda, så det beror nog på hur man använder både koppling gaspedal och växelspak ihop.
Men där det händer mest är bland de som toktrimmat och kör med fulgas och tvärsläpper kopplingen vid start, lite hugg i backen i det läget o det är kört. Det är kört med låda eller andra drivdelar på vilket märke som helst i det läget, handhavandefel säger jag bara.
IC vilket oflyt att den gick sönder, inte vanligt på något märke, Men sker emellanåt lika frekvent på alla märken. Stenskott kan vara orsak ibland, men det råkar alla märken ut för.
Så jag kan nog säga att en -06a med 2,0T på 150hk är rätt ok som bil, man sitter kungligt i sätena fortfarande i toppklass på marknaden trots flera år på nacken, Volvos stolar är numer i samma paritet, men det beror ju på att Volvo både ville dit och samtidigt kunde anställa folk från SAAB som jobbat med stolarna där innan GM sålde.
Ska man åka en sväng med en äldre bil ner i Europa så ska man nog inte räkna med att det fungerar bättre med en Merca eller BMW, Toyota Avensis är rätt ok, men knappast något fartmonster som hakar på en SAAB 2,0T
Kör med huvudet och lite sunt förnuft så håller det.
Då har man en säker mycket säker bil som ligger stadigt på vägen.
Annars så finns ju Subaru men då kostar de lite mer.
Gör service på bilen innan långresan så går det bra
En trevlig bil det också, men inte ett skit sämre eller bättre i motor och låda än SAABen.
Att vissa råkar knäcka flera lådor på sina saabar beror nog på annat än lådorna. Trimmat och fullgasväxlingar, då håller inte ens Lambolådorna efter att ha rullat 20k mil. BMW har sina problem, vanligt mycket vanligt med kardanknutar som ger sig och har man inte verktyg och maskiner så kan man fetglömma att byta knutarna på kardan, bara å byta hela axeln eller pröjsa annat än till märkesverkstad som bara byter hela axeln.
Bussningar slits på alla bilar lika mycket som på SAABarna, samma skit med Volvo 850, V70, V70n, S60, S80, och för att inte tala om alla problem V70n, S60 och S80 har med varningslampor och felkoder när de rullat framåt 30k mil eller mer.
En Mercedes från 99 är minst lika kass som en SAAB från -06.
Tändkassetter går sällan sönder, jag har bara behövt byta 1 på min 9000 som i mina ägor rullade närmare 20k mil, kassetten hade då rullat 33Kmil, tändspolar skjuter på alla andra bilar och det är lika bra att byta allihop samtidigt.
Länkarmsglapp på VAGs bilar 00-10 rena skiten, byt en o byt nästa om 3 månader o nästa o nästa inkl framvagnsinställning varje gång, svindyrt, lika bra att byta alla på båda sidor direkt på dem, annars är snart den första nya kass den också och den onda cirkeln är igång.
Bränslepumparna klarar sig lika bra på SAABarna som på andra bilar, gapa på Bosh ni, Tysk kvalitet, sitter samma pumpar i massor av VAGbilar, i Volvos mfl märken. Så det är bara skitprat om sådana saker.
De som haft störst problem med trasiga pumpar är bilar som körs länge på Bensin och ibland på etanol, och bränslefiltret glöms bort att bytas. Då slammar filtret igen av slaggprodukterna från Bensinen som Etanolen rensar bort. Där är ert lilla problem, kör mer på Etanol i så fall eller skippa den helt. Nu är det ju minst 10% Etanol i alla Bensin, o inte faan drar bilarna märkbart mer heller inte ens enligt EU-körcyklerna, vilka körs på ren Bensin. SAABarna dessutom är de som ger mest effekt med Etanol av alla märken och drar minst extra dessutom.
En 150hk 2.0 T ligger man i 160km/h i timmar med på Autobahn, det går lika bra med en Merca 300 från 99 men ska man ha en 06 så kostar den därefter också, knappast värt pengarna, för kvaliteten på dem är långt mycket sämre än BMWs och knappas bättre än SAABarna, lika vanligt med pixelfel i mercadisplayer som på saabarna, Mitsubishi electronics fel. Fler märken har samma problem, det beror på de limmade foliekablarna.
Som sagt bussningar, styrleder, spindelleder, bromsdelar, bromsrör, slangar det ryker på vilken bil som helst efter 15-20k mil, mer vanligt på små risbrännare redan för 15k mil.
En Honda med 1,4 litersmotor maxar väl ca 16okm/h så den går nog fint i många timmar på Autobahn, eller inte. Annars en bra bil och bra motorer har de också, men de pallar lika dåligt de farterna som SAABen pallar maxvarv på 5an lika länge, men då har fartstoppet slagit till på 230-250km/h om ingen tagit bort det, då kan man räkna med 270-280km/h.
Skulle tro SAABen klarar sig bra i alla fall.
För övrigt sitter samma motorfamilj i OPEL, Cheva och Cadillac, 4cyl som 6cyl.
Folk skäller över alla SAABmotorer även dieslarna på slutet, konstigt att det sitter samma motor i BMW som krånglar lika mkt eller lite som SAABarnas dieslar med de motorerna, dessutom drar SAABarna mindre diesel.
Oilsludge är inget nytt och alla märken har eller har haft problem mellan varven med det genom åren, även gamla motorer från 60 och 70talet hade de problemen, jag hade en Opel med järn6a o den fick oilsludge trots täta oljebyten.
Ingen av mina SAABar har råkat ut för det, dock har jag haft några som varit utsatta för det före min ägo.
Ingen av mina SAABar har fått rasad låda, så det beror nog på hur man använder både koppling gaspedal och växelspak ihop.
Men där det händer mest är bland de som toktrimmat och kör med fulgas och tvärsläpper kopplingen vid start, lite hugg i backen i det läget o det är kört. Det är kört med låda eller andra drivdelar på vilket märke som helst i det läget, handhavandefel säger jag bara.
IC vilket oflyt att den gick sönder, inte vanligt på något märke, Men sker emellanåt lika frekvent på alla märken. Stenskott kan vara orsak ibland, men det råkar alla märken ut för.
Så jag kan nog säga att en -06a med 2,0T på 150hk är rätt ok som bil, man sitter kungligt i sätena fortfarande i toppklass på marknaden trots flera år på nacken, Volvos stolar är numer i samma paritet, men det beror ju på att Volvo både ville dit och samtidigt kunde anställa folk från SAAB som jobbat med stolarna där innan GM sålde.
Ska man åka en sväng med en äldre bil ner i Europa så ska man nog inte räkna med att det fungerar bättre med en Merca eller BMW, Toyota Avensis är rätt ok, men knappast något fartmonster som hakar på en SAAB 2,0T
Kör med huvudet och lite sunt förnuft så håller det.
Då har man en säker mycket säker bil som ligger stadigt på vägen.
Annars så finns ju Subaru men då kostar de lite mer.
Gör service på bilen innan långresan så går det bra
0
0
0
0