3876
Sök

Turbo i en volvo 740 GLT 16 v

86 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#1
går det att sätta in en turbo i 740 glt och hur gör man?

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

69 Inlägg
13 januari 2007
#2
Klart att de går!.. Men köp en komplett B230ET/FT å sätt i istället för att konvertera, blir smidigast så.

En bil som man kan tala om att det finns lite pulver i..-Rättare sagt V O L V O

86 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#3
jag vill ha 16V motorn med turbo

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

Klubbmannen
13 januari 2007
#4
Det finns hur många trådar som helst om detta. Och hur mycket info som helst på nätet.
Det är liksom inte bara nånting man gör en ledig söndag.

740 finns som turbo. Glöm allt vad konvertering heter och köp en sån. Punkt.

240 Inlägg
13 januari 2007
#5
läs denna tråden där en turbokonverterat en b234a med gott resultat smile

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11640

går i samma tankar själv..
Senast redigerat av VOLVO142TIC (13 januari 2007)

86 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
#6
är det svår att koppla turbo?

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

240 Inlägg
13 januari 2007
#7
ja tycker inte de är svårt.. men man ska ju bygga en addapter från grenröret eller bygga ett nytt grenrör som turbon ska sitta på å sen ska den ha olja och retur för olja.. sen avgassytem å tryckrör så de är ju lite pyssel.

dock satan så kul smile

240 Inlägg
13 januari 2007
#8
å flytta luftmassmätaren till andra sidan om man kör orginal grejer så den sitter innan turbon..

å egentligen så ska man ju kompsänka också.. men kör man lågt laddtryck så går de..

å spridare som flödar mer bör man ju sätta i om man inte bygger ett extrasprut.

haha så ja de blir mycket arbete.

86 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
#9
japp det blir nog ganska mkt arbete.

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

1 004 Inlägg
15 januari 2007
#10
varför ska alla konvertera? det är ju inte direkt brist på gammla turbo 740:ar.. eller? det blir ju inget annat än strul... både att få igång skiten och framförallt på bilprovningen...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Klubbmannen
15 januari 2007
#11
262turbo skrev:
varför ska alla konvertera? det är ju inte direkt brist på gammla turbo 740:ar.. eller? det blir ju inget annat än strul... både att få igång skiten och framförallt på bilprovningen...

Säg det.. Jag börjar tröttna på det.
99% inser ju ändå till slut att det finns andra bilar än deras första bil, och lägger ner konverteringstankarna.

86 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#12
nej jag säljer GLT och köper en Turbo i stället tongue

volvo riktiga bilar!! saab och andra bilar e ju skit... :P

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
16 januari 2007
#13
volvo855GLT skrev:
nej jag säljer GLT och köper en Turbo i stället tongue

Smart! smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

106 Inlägg
17 januari 2007
#14
försök få tag på ett grenrör från en b204ft/gt det är en 2litersmotor me 16v topp o turbo... så de grenröret passar....

240 Inlägg
17 januari 2007
#15
för de är kul å turbo konvertera å krångla smile

106 Inlägg
18 januari 2007
#16
här är något jag läste på en sida : "Avnågon anledning har den fyrventilade B 234:an inte använts av raceåkare. Det beror sannolikt på att man helt enkelt får ur mer effekt ur den äldre tvåventilade modellen."

240 Inlägg
19 januari 2007
#17
å varför skulle man få ur mer effekt ur den då?

ja tror sannolikheten att få bättre flås i en b234 topp är mycket högre än tex en 531..

747 Inlägg
19 januari 2007
#18
262turbo skrev:
varför ska alla konvertera? det är ju inte direkt brist på gammla turbo 740:ar.. eller? det blir ju inget annat än strul... både att få igång skiten och framförallt på bilprovningen...

Varför har du sj gjort det då???

Älgahäng Räjsing Club

26 Inlägg
19 januari 2007
#19
de är rätt bygg turbo i 16 ventilare!!   jag har vart med en polare å byggt å de funkar hur bra som helst (om man vet va man gör)    en max portat 531 topp alltså 8v har sämre flöde än en orginal 16 v topp.  de är därför dom andvänds vid höga efektuttag  väldigt populära inom dragrace.




nygren_89
Turbo i en volvo 740 GLT 16 vhär är något jag läste på en sida : "Avnågon anledning har den fyrventilade B 234:an inte använts av raceåkare. Det beror sannolikt på att man helt enkelt får ur mer effekt ur den äldre tvåventilade modellen."  Har du druckit sprit eller?
Senast redigerat av _MODD_ (19 januari 2007)


1 004 Inlägg
19 januari 2007
#20
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:
varför ska alla konvertera? det är ju inte direkt brist på gammla turbo 740:ar.. eller? det blir ju inget annat än strul... både att få igång skiten och framförallt på bilprovningen...

Varför har du sj gjort det då???

bra sagt mannen om du läser lite så ser du att den är byggd på en B230 FT-96 vilket betyder att det är en 940 TURBO motor...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"


Sök