2703
Sök

Partikelfilter - Rengöra eller byte till OEM-variant?

2 Inlägg
15 april 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Passat Diesel med DPF (2.0 TDI från -07) som jag trivs bra med. 13500 mil på mätaren. Överväger dock byta till närmsta året, lite pga allt man läst om partikelfilter och kostnad för byte.

Undrar därför;
- Har någon av er andra VW ägare behövt byta partikelfilter (vid miltal?)?
- Någon som testat lämna in för rengöring för 2-3000:-?
- Någon som bytt till OEM-filter för 4-5000:-?

Tacksam för alla svar!

5 705 Inlägg
15 april 2018
#2
Fruktansvärt ovanligt att man måste byta partikelfilter på dessa bilar.
Har själv en 09a som gått 34000mil och byta partikelfiltret finns det då ännu inte något behov av (jag har ju dock den nyare commonrail-motorn medan din bil har pumpeduse men är likadana partikelfilter i dom).


5 127 Inlägg
15 april 2018
#3
Så länge man inte kör med lysande motorlampa eller liknande fel så går filtren långt. Tror jag bara bytt ett eller två medans jag jobbade på vag i ca fem år. Dessa byttes pga av att dom körts länge med lysande motorlampa och felkoder som spärrade rengöring av filtret under körning. Detta gjorde så filtren blev så fyllda att dom ej gick att bränna rent.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

344 Inlägg
16 april 2018
#4
Det finns 3st A4or i familjen med "samma" motor som gått 30k+ mil och det är inte bytt partikelfilter i nån av dom smile

2 Inlägg
19 april 2018
Trådstartare
#5
Grymt! Stort tack alla!

11 Inlägg
8 juli 2019
#6
En Citroen C4 -09 som varnar för risk för just Particle clogging. Vågar man köra på tills den har bestämt sig? Service-lampan slocknar ju strax efter att man har gjort ett starkare gaspådrag.

Tänker lite på stundande semesterutflykter...


Sök