3507
Sök

Köpråd: 530D 2006

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#1
Hejsan!

Kollar på en E60 530D från 2006.
25.000 mil.
8 ägare varav senast sedan 2013
Dakotaläder, stora CCC med navi, Hi-Fi paket, välutrustad.
Servad privat sedan 2014.
65.000kr

Jag räds ej dieselförbudet.
Dyr skatt, men jag kör mycket. Får hoppa över en öl på krogen då och då.

Vad ska jag kika på?
Vandrande varvtal vid konstant hastighet läste jag mig till i en beg guide.

Evildan
23 april 2018
#2
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Rost, både synlig kosmetisk samt i bärande detaljer.
Fukt i strålkastare.
Elfel.
Läckage, vatten i reservhjulsbaljan.
Takluckans dränering läcker.
Igensatt avrundning till ventilationen.
Kablaget till bagageluckan.
Nivåregleringskompressorn.
Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Automatlådan tål inte trimmade motorer.
Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.
Framvagnsproblem är vanligt enligt bilprovningens statistik.
Skramlande inredning.
Knirrande dörrlister.
Fukt i mottagaren, antennen så bilen inte går att låsa/ låsa upp.

Bortsett från detta är det väl bra bilar.
Senast redigerat av Evildan (23 april 2018)

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#3
Bra svar från Evildan. Jag markerar dina punkter i fetstil och svarar. Någon annan som har synpunkter?
Evildan skrev:
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Rost, både synlig kosmetisk samt i bärande detaljer.
Av vad jag har sett så är E60 väldigt bra rostskyddad. Framskärmar och huv i aluminium. Tror BMW lämnade 12 års rostskyddsgaranti på dom här. Jag ska absolut kika. Ta med en torxmejsel och kika lite under plastkåporna under bilen.

Fukt i strålkastare.
Ska kika på detta! Nya lampor är ju svindyra och urtorkade och nytätade blir sällan bra.

Elfel.
Tillexempel vad? Förutom det du nämner längre ner.

Läckage, vatten i reservhjulsbaljan.
Det här är en svag punkt. Ska kika på det!

Takluckans dränering läcker.
Den har ingen lucka, men bra punkt.

Igensatt avrundning till ventilationen.
Igensatt vevhusventilation? Jag tror främst det gäller bensinarna men jag ska kolla efter "Mayo oil" i ledningarna.

Kablaget till bagageluckan.
Nivåregleringskompressorn.

Gäller endast touring. (E61)

Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Ska lyssna efter detta. Borde höras mest vid uppstart.

Automatlådan tål inte trimmade motorer.
Den har begåvats med en sån där tattarbox från KCR så det här ska jag kika extra noga på.
Har lådan tagit stryk så läcker den och momentomvandlaren är slut så den svajjar i varvtal om man håller konstant hastighet. Mycket bra punkt.

Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.

Det här stämmer, men gäller framförallt 535 motorn?
En snabb googling avslöjar att det här är "åtgärdat" från 2006 men jag ska fråga om han har satt dit sk. swirl flaps annars kan man ju passa på att göra det själv vid en service.

Framvagnsproblem är vanligt enligt bilprovningens statistik.
Ska lyssna efter klonk!

Skramlande inredning.
Knirrande dörrlister.
Ska lyssna.

Fukt i mottagaren, antennen så bilen inte går att låsa/ låsa upp.
Kikar efter detta. 
Bortsett från detta är det väl bra bilar.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
23 april 2018
#4
Evildan skrev:
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Rost, både synlig kosmetisk samt i bärande detaljer.
Fukt i strålkastare.
Elfel.
Läckage, vatten i reservhjulsbaljan.
Takluckans dränering läcker.
Igensatt avrundning till ventilationen.
Kablaget till bagageluckan.
Nivåregleringskompressorn.
Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Automatlådan tål inte trimmade motorer.
Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.
Framvagnsproblem är vanligt enligt bilprovningens statistik.
Skramlande inredning.
Knirrande dörrlister.
Fukt i mottagaren, antennen så bilen inte går att låsa/ låsa upp.

Bortsett från detta är det väl bra bilar.

Somsagt en riktigt bra bil..
Men jag hade aldrig köpt den bara för att missa ölen..
Senast redigerat av insatsen (23 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

93 Inlägg
23 april 2018
#5
Evildan skrev:
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Inte m57.
Automatlådan tål inte trimmade motorer.
ZFs 6hp26 Tål bra mycket mer än 700Nm om olja byts enligt ZFs intervall och inte BMW(lifetime filled)
Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.
Inte M57 i denna bil om det är 231/235hp versionen.

Bortsett från detta är det väl bra bilar.

Lite misinformation rättat.
Sen  så ska du hålla koll på glödstiften+relä och DPF(om det mot förmodan finns kvar, brukar tas bort)
Senast redigerat av pucko97 (23 april 2018)

Evildan
23 april 2018
#6
Ainok skrev:
Bra svar från Evildan. Jag markerar dina punkter i fetstil och svarar. Någon annan som har synpunkter?
Evildan skrev:
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Rost, både synlig kosmetisk samt i bärande detaljer.
Av vad jag har sett så är E60 väldigt bra rostskyddad. Framskärmar och huv i aluminium. Tror BMW lämnade 12 års rostskyddsgaranti på dom här. Jag ska absolut kika. Ta med en torxmejsel och kika lite under plastkåporna under bilen.

Fukt i strålkastare.
Ska kika på detta! Nya lampor är ju svindyra och urtorkade och nytätade blir sällan bra.

Elfel.
Tillexempel vad? Förutom det du nämner längre ner.

Läckage, vatten i reservhjulsbaljan.
Det här är en svag punkt. Ska kika på det!

Takluckans dränering läcker.
Den har ingen lucka, men bra punkt.

Igensatt avrundning till ventilationen.
Igensatt vevhusventilation? Jag tror främst det gäller bensinarna men jag ska kolla efter "Mayo oil" i ledningarna.

Kablaget till bagageluckan.
Nivåregleringskompressorn.

Gäller endast touring. (E61)

Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Ska lyssna efter detta. Borde höras mest vid uppstart.

Automatlådan tål inte trimmade motorer.
Den har begåvats med en sån där tattarbox från KCR så det här ska jag kika extra noga på.
Har lådan tagit stryk så läcker den och momentomvandlaren är slut så den svajjar i varvtal om man håller konstant hastighet. Mycket bra punkt.

Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.

Det här stämmer, men gäller framförallt 535 motorn?
En snabb googling avslöjar att det här är "åtgärdat" från 2006 men jag ska fråga om han har satt dit sk. swirl flaps annars kan man ju passa på att göra det själv vid en service.

Framvagnsproblem är vanligt enligt bilprovningens statistik.
Ska lyssna efter klonk!

Skramlande inredning.
Knirrande dörrlister.
Ska lyssna.

Fukt i mottagaren, antennen så bilen inte går att låsa/ låsa upp.
Kikar efter detta. 
Bortsett från detta är det väl bra bilar.


Tryckafelmonstret hjälpte till lite.
Det är ventilationens/klimatanläggningens avrinningskanaler som sätter igen och skapar badkar på kupegolvet.
Små elfel på vadsomhelst som är elstyrt, kontrollera samtliga funktioner.
Växellådan behöver inte läcka per automatik om den är slut, men den ska växla smörmjukt vid milt gaspådrag och lite tuffare vid kraftigt gaspådrag, den ska aldrig smälla i växlarna eller ha svårt att låsa lockupen så den varierar i varv vid konstant hastighet.
Boxad bil skulle jag inte ta i med tio tänger med tanke på allt extra slitage.
Rostmässigt så har jag andra erfarenheter av e60/61 där det kan blomma upp lite varsom helst efter ett ytte pytte stenskott.

Men annars är det väl en bra bil.

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#7
pucko97 skrev:
Evildan skrev:
Det är en riktigt bra bil, några vanliga småsaker att se upp med listar jag nedan, det är dom jag raskt plockade ur minnet.

Kamkedjerassel, många som gått av med totalhaveri som följd.
Inte m57.
Automatlådan tål inte trimmade motorer.
ZFs 6hp26 Tål bra mycket mer än 700Nm om olja byts enligt ZFs intervall och inte BMW(lifetime filled)
Insugsspjällen kan sluta fungera på så vis att det lossnar och trillar ned i motorn viljet orsakar totalhaveri.
Inte M57 i denna bil om det är 231/235hp versionen.

Bortsett från detta är det väl bra bilar.

Lite misinformation rättat.
Sen  så ska du hålla koll på glödstiften+relä och DPF(om det mot förmodan finns kvar, brukar tas bort)

Den har 231 hk.
Vänta lite nu. Är det här en LCI eller inte?

Regnumret är GGX163

Evildan
23 april 2018
#8
http://teknikensvarld.se/tickande-bilbo … ed-309347/
Här kan du läsa om kamkedjeproblemet som även gäller den sexcylindriga dieselmotorn.

”När du älskar att köra” är devisen från BMW. I verkligheten råder det delade meningar om detta då flertalet ägare drabbats av kamkedjetrassel. Det rör främst tvålitersdieseln N47D20 mellan 2007-2011 som finns i 1-,3- och 5-serien. Felet kan också drabba den sexcylindriga dieselmotorn M57. Kamkedjan sträcker sig, och är man inte uppmärksam på ett svagt rasslande ljud så går den till slut av med katastrof som följd när kolvar och ventiler krockar. Dyrt är bara förnamnet om det inte finns försäkring.
Senast redigerat av Evildan (23 april 2018)

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#9
Jag är nojjig över att den är boxad, men "polaren som kan allt" påstår att det värsta som kan hända, utöver generellt slitage på bussningar, är att spridarna sätter igen sig. Jag bör vara vaksam på varvtalsgrejen också.
Pluggar jag ur boxen direkt och går på en spridarrengöring så borde jag klara mig om det inte finns problem redan.


Det här med kamkedja har jag inte ens tänkt på. Jag får försöka lyssna. Jättesvårt att höra en sån grej känns det som.

Evildan
23 april 2018
#10
Ainok skrev:
Jag är nojjig över att den är boxad, men "polaren som kan allt" påstår att det värsta som kan hända, utöver generellt slitage på bussningar, är att spridarna sätter igen sig. Jag bör vara vaksam på varvtalsgrejen också.
Pluggar jag ur boxen direkt och går på en spridarrengöring så borde jag klara mig om det inte finns problem redan.


Det här med kamkedja har jag inte ens tänkt på. Jag får försöka lyssna. Jättesvårt att höra en sån grej känns det som.

M57D30TÜ2 heter motorn som sitter i den bilen du är intresserad utav.
Det är betydligt fler saker än bussningar och spridare som far illa av en effektbox.

93 Inlägg
23 april 2018
#11
Evildan skrev:
http://teknikensvarld.se/tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-309347/
Här kan du läsa om kamkedjeproblemet som även gäller den sexcylindriga dieselmotorn.

”När du älskar att köra” är devisen från BMW. I verkligheten råder det delade meningar om detta då flertalet ägare drabbats av kamkedjetrassel. Det rör främst tvålitersdieseln N47D20 mellan 2007-2011 som finns i 1-,3- och 5-serien. Felet kan också drabba den sexcylindriga dieselmotorn M57. Kamkedjan sträcker sig, och är man inte uppmärksam på ett svagt rasslande ljud så går den till slut av med katastrof som följd när kolvar och ventiler krockar. Dyrt är bara förnamnet om det inte finns försäkring.

Inte mer problem än andra bilar, de måste ha syftat på N57 som har samma design som N47. För M57 har ett kedjesystem som håller i många fall upp till 35000-40000mil.

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#12
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

93 Inlägg
23 april 2018
#13
Ainok skrev:
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

Flaps är nya modellen som inte trillar ner i motorn och kamkjed är sällan ett problem före mycket högre mil. Bättre kolla att service på tomatlådan är gjord för den kostar mellan 5000-8000kr.

441 Inlägg
23 april 2018
Trådstartare
#14
pucko97 skrev:
Ainok skrev:
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

Flaps är nya modellen som inte trillar ner i motorn och kamkjed är sällan ett problem före mycket högre mil. Bättre kolla att service på tomatlådan är gjord för den kostar mellan 5000-8000kr.

Automatlådan servas väl inte? Det är väl lifetimeolja i dom.

automatlådan är inte ens med i serviceboken.

93 Inlägg
23 april 2018
#15
Ainok skrev:
pucko97 skrev:
Ainok skrev:
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

Flaps är nya modellen som inte trillar ner i motorn och kamkjed är sällan ett problem före mycket högre mil. Bättre kolla att service på tomatlådan är gjord för den kostar mellan 5000-8000kr.

Automatlådan servas väl inte? Det är väl lifetimeolja i dom.

automatlådan är inte ens med i serviceboken.

Automatlådan ska servas absolut senast vid 10000 mil enligt ZF, BMWs rekommendation är helt felaktig, och lådans livslängd går bara utför efter 20000mil(efter egen erfarenhet)
It has come to our attention there is confusion in the field regarding service intervals and fluid recommendations for ZF 5HP and 6HP applications.

ZF has promoted lifetime service for many 5HP and 6HP factory filled transmissions. Lifetime is not clearly defined and each OEM manufacture has there own philosophy. ZF stands behind lifetime recommendation where listed in the vehicle operator’s manual. ZF engineered and tested our fluids to retain its characteristics through normal lifetime operating conditions. However, a spirited driving style, special environmental considerations and other individual driving factors may place higher than normal loads on transmission fluids. To assure proper operation it is advisable to perform a drain and fill at 100,000km/62,000 miles or eight years.

Due to the complexity of operation, high output of current engine offerings and the expectation drivers place on their ZF equipped vehicles ZF only endorses the use of ZF Lifeguard Fluids and parts or OEM approved fluids and parts. Fluids and parts not approved for use by ZF or the original equipment manufacturers have not been tested and may not meet the required demands. Use of these fluids or parts will void factory warranties and warranties placed on aftermarket transmissions remanufactured by ZF. The use of any fluid additives is prohibited as the result will unpredictably change fluid properties potentially resulting in transmission failure.

Some fluids previously recommended were factory fill or available only in the European market. To simplify obtaining the correct recommended fluids ZF now offers Lifguardfluid5, Lifeguardfluid6 and Lifeguardfluid8.

Finally there are some customers that feel the need to perform a transmission oil service as part of their regular maintenance. Changing the fluid more often is entirely their decision. Properly performed oil service will not damage the transmission. Most problems occur due to improper refill procedures, incorrect fluid and or non OE parts or with transmissions that already have a drivability problem. Use of ZF or OE parts and fluid is strongly recommended for best results,
Senast redigerat av pucko97 (23 april 2018)

Evildan
23 april 2018
#16
Ainok skrev:
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

Det beror på vem du frågar, det okända puckot eller den välrenommerade tidningen Teknikens Värld, det avgör du helt själv. Enligt min uppfattning bägge tingen på en 2006, du vet ju inte om den motorn är uppdaterad.
Det går ju enkelt att googla timing chain problems BMW M57 eller flaps.
Växellådorna fungerar oftast bra men somliga har på en välfungerande låda valt att byta fluid (jag vägrar kalla den vätskan  olja) och därefter har lådan börjat växla som en dieselrökskadad makak. Lådan håller oavsett inte för en effektökning då toleranserna gällande tåligheten är för snäva, men det är upp till dig att avgöra vilken information du väljer att ta till dig, mig kvittar det, det är inte min plånbok som det gäller även om jag vill den väl.
Går ju även att googla gällande lådan för att hitta matnyttig text.

93 Inlägg
23 april 2018
#17
Evildan skrev:
Ainok skrev:
Höpp höpp, lugna puckar nu.

Bör jag oroa mig för kedja och flaps eller bara flaps?

Det beror på vem du frågar, det okända puckot eller den välrenommerade tidningen Teknikens Värld, det avgör du helt själv. Enligt min uppfattning bägge tingen på en 2006, du vet ju inte om den motorn är uppdaterad.
Det går ju enkelt att googla timing chain problems BMW M57 eller flaps.
Växellådorna fungerar oftast bra men somliga har på en välfungerande låda valt att byta fluid (jag vägrar kalla den vätskan  olja) och därefter har lådan börjat växla som en dieselrökskadad makak. Lådan håller oavsett inte för en effektökning då toleranserna gällande tåligheten är för snäva, men det är upp till dig att avgöra vilken information du väljer att ta till dig, mig kvittar det, det är inte min plånbok som det gäller även om jag vill den väl.
Går ju även att googla gällande lådan för att hitta matnyttig text.

ZF 6hp26 är samma låda som sitter i 535d(med andra gear ratios då)
Oljan i 6hp26 är en mineralbaserad olja med tillsatser, helt annorlunda än "dexron liknande"
6hp seriens solenoider är speciellt känsliga mot värme så om den används som dragbil är det nog dags att byta ut dem också(i samband med oljebyte då) och mechatroniken brukar även också behöva renoveras, men att säga att själva lådan inte klarar av vridmoment är dumt att säga, det tål den hur mycket som helst nästan, problemet är överhettning och slarv med oljebyten(eller BMWs policy att inte göra det alls).
Flaps i insuget är uppdaterade i modellen TS ser på http://bmwspecialistreading.co.uk/wp-content/uploads/SWIRL-1.jpg(gammal modell med skruv som är farlig för motorn)
https://nadia.ttrt09.com/nadia/Swirl%20Flaps/photos/before.jpg(nya "cartridge" modellen som bara kan fastna men inte orsakar motorhaveri)

För övrigt är anekdoter inte så bra bevis
Växellådorna fungerar oftast bra men somliga har på en välfungerande låda valt att byta fluid (jag vägrar kalla den vätskan  olja) och därefter har lådan börjat växla som en dieselrökskadad makak.
Senast redigerat av pucko97 (23 april 2018)

Evildan
23 april 2018
#18
ZF kallar sin vätska för fluid, inte olja.
Hur vet du att just den bilen har utbytta spjäll då de med skruv fanns på M57 även efter my2006?
Det går enkelt för en intresserad att googla för att läsa om skribenter på ett märkesspecifik forum där det beskrivs att problem uppstått efter fluidbyte, tror till och med att det benämns i den välbeskrivande huvudsakliga köprådschecklistan. Men se det som anekdoter du puckot.

Evildan
23 april 2018
#19
Här TS står mycket av det jag listat samt en del till.
https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/



Här står lite mer om flärparna och årtal dessa kan vara monterade på den bilen du är intresserad av.
http://www.bmwforums.info/general-guide … ps-to.html

In around 2004, BMW addressed the BMW swirl flap fault; the swirl flap supporting spindle was increased in size along with the affixing screw diameter. However, there have been BMW vehicles registered up to 2007 with early type 22mm swirl flaps fitted) and despite the increased spindle diameter, there have been reports from BMW owners still having swirl flap failure on these cars so it's up to you if you choose to ignore the warnings if you own a later year car!

BMW diesels engines post 2009 DO NOT have swirl flaps…

93 Inlägg
23 april 2018
#20
Evildan skrev:
Här TS står mycket av det jag listat samt en del till.
https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/



Här står lite mer om flärparna och årtal dessa kan vara monterade på den bilen du är intresserad av.
http://www.bmwforums.info/general-guide … ps-to.html

In around 2004, BMW addressed the BMW swirl flap fault; the swirl flap supporting spindle was increased in size along with the affixing screw diameter. However, there have been BMW vehicles registered up to 2007 with early type 22mm swirl flaps fitted) and despite the increased spindle diameter, there have been reports from BMW owners still having swirl flap failure on these cars so it's up to you if you choose to ignore the warnings if you own a later year car!

BMW diesels engines post 2009 DO NOT have swirl flaps…

Motorn i fråga sitter i E53 och är på 218hk upp till 2007 och i e60 upp till 2005.
Evildan skrev:
ZF kallar sin vätska för fluid, inte olja.
Hur vet du att just den bilen har utbytta spjäll då de med skruv fanns på M57 även efter my2006?
Det går enkelt för en intresserad att googla för att läsa om skribenter på ett märkesspecifik forum där det beskrivs att problem uppstått efter fluidbyte, tror till och med att det benämns i den välbeskrivande huvudsakliga köprådschecklistan. Men se det som anekdoter du puckot.

Problemet med oljebyte på 6hp serien är att verkstadstekniker inte förstår att automatlådan har en väldigt specifik inlärnings och resetprocedur som måste följas efter varje oljebyte. Om fler kanske visste detta före de går ut och klagar för att "tillverkaren är dålig" när det i själva verket är verkstaden som gjort fel
http://offroadrover.com/check-zf-6hp26- … ermometer/
Guiden är för Land Rover som använder samma växellåda, men teorin är samma.
Shifting adaptations är dessutom modellspecifik och är olika på alla olika generationer av 6hp lådan.
Senast redigerat av pucko97 (23 april 2018)


Sök