2803
Sök

Köpråd: BMW Bmw 120d 2007

21 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
#1
Hej!

är det något att ha?

får den för 60.000

https://www.blocket.se/orebro/BMW_120_d … =9&w=2

1 194 Inlägg
4 maj 2018
#2
Den ser sliten ut i lack och inte särskilt väl omhändertagen. Det är i alla fall mitt första intryck av bilderna, men man vet ju inte förrän man varit där och tittat. Jag hade försökt få den för 50-55 av bilderna att döma, annars hade jag nog satsat på någon lite dyrare och mycket finare!


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 maj 2018
#3
Ett problem som 116d/118d/120d har är att kamkedjan kan hoppa pga av dåliga släpskenor och spännare. Bmw åtgärdade det 2011. Så jag hade inte rekommenderat någon att köpa en. Gäller även 3 och 5-serien med samma motor. Är tyvärr många som har haft eller får problem med det.
Senast redigerat av Marcus_89 (4 maj 2018)


1 194 Inlägg
6 maj 2018
#4
Marcus_89 skrev:
Ett problem som 116d/118d/120d har är att kamkedjan kan hoppa pga av dåliga släpskenor och spännare. Bmw åtgärdade det 2011. Så jag hade inte rekommenderat någon att köpa en. Gäller även 3 och 5-serien med samma motor. Är tyvärr många som har haft eller får problem med det.

Stämmer bra att vissa N47-motorer (2007-2011) hade detta problem. Länkad bil är dock en med gamla M47 som var en mer hållbar modell. Jag hade troligtvis inte köpt en BMW-N47 mellan åren 2007-2011 (beror förstås på om kamdrivningen är inspekterad nyligen på specifik bil) men åren innan och efter så är fallen kamkedjeras betydligt färre. Visst finns det alltid en risk med kamkedje-drivna bilar. Googla så hittar man fall där kedjor gått även i Nissan, Toyota, Saab, ja alla bilar som använder sig av kamkedja.


6 128 Inlägg
6 maj 2018
#5
Varit till salu i över tre månader, jag hade nog försökt pruta mer. Men som sagt ser den obefogat sliten ut för milen, det kan tyda på att den inte blivit omhändertagen. Den kan också vara mätarskruvad. Jag skulle nog kolla upp servicehistoriken innan köp i alla fall.

4 261 Inlägg
6 maj 2018
#6
Sorry men dom har faktiskt inte fixat nånting, hört om kedjeras även på modeller fram till 2014, så 07-11 är definitivt inom radie för dåliga kedjor. dessa har även problem me turbon. gissar att det är samma motor/turbo som i 320d. märks ifall motorlampan börjar lysa vid gaspådrag. inte helt ovanligt. Så nej skulle personligen inte vilja riskera min cash på detta. Varför kolla på en gammal diesel nu när det tjafsas om dieselförbud? inte min sak men undrar bara. Kör nått me bensin dom brukar hålla bättre inom bmw. och ifall ts endå vill ha detta så kolla noggrant på bakluckan efter rost, brukar få angrepp där bredvid bakrutetorkaren.

21 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
#7
1 serien är bra bilar. väldigt bränslesnåla men ändå bra kraft i dom. inte hört så mycket dåligt om dom. Diesel förbud kommer det inte bli.

1 194 Inlägg
6 maj 2018
#8
AlbinElund skrev:
1 serien är bra bilar. väldigt bränslesnåla men ändå bra kraft i dom. inte hört så mycket dåligt om dom. Diesel förbud kommer det inte bli.

Det är även min uppfattning av andra faktiska ägares påståenden blandat med mina egna erfarenheter av en trimmad 118d -05. Jag fick ett fåtal rostbubblor under lacken precis nere vid skärmkanten vid ena bakhjulet som jag upptäckte innan jag sålde bilen. På en 12 år gammal bruksbil får det väl ses som ”typ okej”. Ingen rost i bakluckan och har aldrig heller sett det på någon E87 1-serie, men jag är nog blind! Det är ju tydligen jätte vanligt!

178hk/399Nm och 0,6l/milen blandat. Fantastiskt pigg liten skit. Jag vågar rekommendera bilen med M47 motorn.


6 128 Inlägg
7 maj 2018
#9
Denna här har alltså M47, en motor som inte hade problem med kedjeras. Och även om den haft N47 hade nog faran varit över nu, skall det nu rasa borde det ha hänt under de gångna 11 åren. Förmodligen är de flesta motorerna ombyggda till uppdaterade kedjespännare nu. Jag kör själv 118d -11 med N47 och är inte ett dugg orolig.

4 261 Inlägg
7 maj 2018
#10
Svarte_Orm skrev:
Denna här har alltså M47, en motor som inte hade problem med kedjeras. Och även om den haft N47 hade nog faran varit över nu, skall det nu rasa borde det ha hänt under de gångna 11 åren. Förmodligen är de flesta motorerna ombyggda till uppdaterade kedjespännare nu. Jag kör själv 118d -11 med N47 och är inte ett dugg orolig.

vet inte riktigt om bmw har återkallat och fixat nånting, isf skulle dom gjort det med sina växellådor också? och kedjan har pajat mååånga fler gånger än lådorna. Jag har hört att folk har fått bättre spännare när deras kedja har börjat låta men inget i förebyggande syfte. om ja var du skulle ja åka till bmw och kolla upp kedjan och om den behöver bättre spännare, men jag är en nojig jävel och det är bara jag. Annars kostar de runt 30.40k att byta kedja/motor.


Sök