Ingen aning.
Men hade inte 240'n jag kör ibland varit så jäkla tung hade jag bokstavligen blåst av vägen för länge sedan.
Den är riktigt duktig på att fånga upp sidovindar.
Är man dålig på att häva kastvindar är det inga problem att få den bilen att släppa från marken i högre hastigheter.
Samtidigt kör jag en annan, men låg bil som ligger som ett strykjärn och ingen vinge.
Absolut inga problem med den så vitt vindar anbelangar.
Slutsats: Jag tror det har mindre att göra med tyngden på en vanlig personbil (även om det spelar roll) och mer på hur bilen är aerodynamiskt utformad.
Audi TT var det väl som lyfte ifrån marken och voltade baklänges tills man ändrade på spoiler och vinge.
Tänker mig då specielt om man har en riktig osthyvel till vinge för downforce. Man borde kunna få fronten att lyfta på en bil som är dåligt utformad för vindflöde med en sådan
Så... jag tror det skiljer mycket ifrån bil till bil helt beroende på utformning och vikt.
Om det gäller specifikt att få bakaxeln att få bredsladd spelar det ju mer in hur det ligger till med friktionen mellan dina bakdäck och vägen. Vilket tryck mot underlaget du har, hur mycket acceleration du helt plötsligt kan häva ur dig i högre hastigheter. (På en "normal" bil inte tillräckligt för att släppa som om det vore en bil byggd för drifting.)
Så utan att vara en fysik expert tror jag inte det går att svara på frågan eftersom det kommer att skilja sig ifrån fordon till fordon.
Kolla in Orkanbilen de byggde specielt med syftet att den inte skulle kunna slitas ifrån marken av vindar så kanske du kan få lite inblick i alla fall