Dethär kommer bli en detaljerad tråd om mitt bygge från en helt original Volvo 945 till en renodlad rensad driftingbil med b230 16v turbo :) den mesta tiden kommer läggas till att göra chassiet bra, bekvämt och lätthanterligt då... Visa mer
Då motorn gick utan oljetryck en liten stund förra året så passar jag på att byta vev och ramlager till riktiga glycolager så jag inte riskerar lagerras i onödan
Monterade även en oljesandwich då jag ska använda oljekylare så köpte en från lmr och då fick man med gängad adapter som passar in i blocket men sen från den adaptern till filtret kunde man ta bulten från en sugmotor alltså b230f,e,a mm sedan gängade jag in den och tigsvetsade fast den och det funkar suveränt
Ventilkåpan svetsad och klar så den är monterad och dom nylonomspunna slangarna är dragna som sedan ska in i en catchtank Ett par nya Bosch 2200cc spridare monterade med original fuelrail Instrumentpanelen inmoddad och fastsatt, just nu håller alla mätare samt givare på motorn att kopplas in
Håller på med det tråkiga skitgörat som att koppla alla kablar till mätarna osv men det är klart nu och även är handskfacket fastskruvat och ms boxen. Dra bränsleslangar, koppla pumpar och montera oljekylare sen borde en start inte vara omöjligt
Mycke saker har hänt under två intensiva dagars skruvning då han måste bli klar innan den 23e (om 5 dagar) för då har jag bänkning! Oljekylare har monterats, downpipe har byggts, intercooler och kylare monterade, lambda och resterande mätare inkopplade och testade!
Bränslesystem inkopplat och fastsatt, bara att fästa slangarna riktigt som är kvar, 2st Bosch 044or borde duga, surrar fint där bak Även är batteriet fastsatt med batterilåda från biltema
Även gjort färdigt med mesta invändigt, passagerarstolen monterad och även bälte till den, använde skenor från orginalstolen som ja sedan svetsade fyrkantsgärn på som ja bultade i stolen, jag köpte en stol som är ställbar fram och tillbaka pga kanske olika längder på passagerarna bältet är ett Sabelt 3tums 4-punktsbälte
Sådärja då vart han bänkad idag med lyckat resultat! 519whp 720nm på 2,4 bars ladd men ganska feg tändning med 11 graders förtändning som värst då kopplingen började slira över 720nm men där kände jag mig ändå väldigt nöjd nu ska de förstärkas lite bakvagn mm så märk vi om han duger att slira med!
Bänkning må vara klar men bygget är långt ifrån klart, samma dag han blev bänkad så blev det att snickra ihop en ny bakaxelbrygga med uniballs som värkar funka fint
Första körning gjordes 2 dagar efter bänkning, var ruskigt ovan bilen men kul med ny karaktär på motorn. Dock slutade kvällen med turbohaveri... vet inte hur eller varför en ny holset kunde rasa men det gjorde den iallafall så en ny holset hx40 super är beställd
Ny Holset hx40 super kom med posten idag så nu ska bara den monteras och hoppas den håller! Anledningen att förra turbon rasade är okänd men misstänker att det var för mycket etanol i oljan så den inte fick tillräckligt med smörjning eller att oljereturadaptern från lmr var på tok för liten då den var hälften så stor som hålet i turbon