En Honda Accord Cb7 -91 som senast besiktades 2 februari 2015. Har blivit ståendes ett par år efter det, men kommer nu räddas av mig! Det kommer bli rubbet. Rost fix, hjulupphägning, lack, motorbygge, inredning, mm.
Hej, hallå, goddag, godkväll, eller kanske godnatt... Vilket fall är jag tillbaka för er som tidigare följt mig.
Efter ett par år på andra håll har en ny "projektbil" inhandlats. Tidigare projekt som till en början gick bra o var riktigt kul var min Civic GL, som blev lite "känd" som "Vtec inside"...
Lite oturligt såldes bilen av olika anledningar o idag vet jag att bilen är isärskruvad efter en olycka och avregistrerad. Ett större misstag av mig eftersom att bilen gick igenom mad blanka papper hos nya ägaren efter allt mitt jobb... men men, ja lägger inte fler tårar på den utan ser den som erfarenhet o lägger fokus på nya projektet...
En -91 Accord cb7, en modell som jag i många år suktat efter o även var påväg att köpa 2012, tyvärr var det mycket jobb på den o vid tillfället behövde ja en fungerande bil. Men tidigare i år dök denna upp på blocket för en väldigt låg summa, dock tänkte ja inte mer på det vid tillfället... inte fören senare, under mars, fångade den mitt intresse när impulsen av någon anledning slog till, tanken var att bara titta på den... men det slutade med att bilen skrevs på mig o följde senare med hem.
Med tanke på milen, hur länge den stått, där med skicket, o så priset kunde ja inte låta bli. Det sitter 2,2l motor (F22a3) på 150hp med bra utrustning så som ac, styrservo, elhissar och lucka, elspeglar me uppvärmingsfunk. farthållar, centrallås, svart inredning, elstol, skivor runt om osv osv... en bra grund enligt mig.
Väl hemma knäcktes avgassystemet på två ställen, innan båda ljuddämparna eftersom att det hängde lite och fastnade i rampen när den rullades ner från trailern. Men men... efter o fått tag på ett batteri vrider jag på nyckeln... tom tank... häller i ett par liter o provar igen... läckage vid vänster bakhjul... byter den torra brustna slangen o provar igen... efter lite felsök över gnista visa det sig att spolen va gången. NGK spole o stift köptes hem från Tyskland o monterades... bilen starta!
SÅ, hur ser det ut nu? Jo, förutom stift o spole har den servats me olja o oljefilter, o här nästa är det bromsar som ska ses över. Tyckte de tog lite dåligt när ja va ute o testkörde i området. Utöver det väntar jag just nu på ett 2,25" catback från samma säljare som till gamla hondan, ska även i kommande dagar få hem höger bakspegel som skulle behöva ersättas samt så ska ja kolla på en annan CB för att se om den har något av intresse. Just ja, lite tidspress har ja oxå, eftersom att besiktning är bokad den 8 Juni...
Senaste besiktningen gjordes 2 februari 2015 o då gick bilen igenom med blanka papper, så ja hoppas på att de inte döljer sig en massa, men nåt får ja nog räkna med.
Efter besiktningen, beroende på domm, kommer de hända lite till o från, for now. Bilen kommer bli en "dayly" tills en annan brukis har inhandlats. Vilket fall... Den "prelimenära planen"... Det kommer bli Coilovers asap, sen kommer de bli fälgar och däck, som senast till våren -19, som ja redan valt ut. Utseendet kommer få en fix, yttrost ska bort o bilen ska få ny lack, har dock inte bestämt kulör eller finish osv. men vi kommer dit. Drömmen vilket fall är att så småning om få ner en H22 maskin, men oxå bevara utrustningen som finns idag.
Håller tummar o tår för att allt ska gå vägen o bli som ja vill denna gång... work hard, play hard!
Hörs då!
Senast redigerat av Surikaten (24 maj 2018)
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Har även konstaterat att hastighetsmätaren ljuger lite. (visade ca 40km/h på 3k rpm i trean...) Passade på att gassa ur den idag o bromsa runt för att kanske göra uppsmörjningen va bromsarna lite lättare när ja tar tag i de.
Lyckades även hitta en röd backspegel i bättre skicka än den som satt på passagerardörren. Så den ä bytt, även nya torkarblad där ja märkte att de inte kommer fram nå spolarvätska till munstyckena men pumpen låter... Får se va de handlar om.
Hörs då.
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Dåligt med respons... jag gör därmed en sista update från sist fram till dagsläget om det ändå inte finns nåt intresse.
Så vad har hänt? Jo:
Jag har smörjt lite bromsar...
Jag bromsade runt med bilen, o tappade avgassystemet...
... så jag surfade lite och fick senare hem ett stort packet...
... som innehöll ett 2,5" catback.
Jag kände på utrymmet i bilen.
Jag monterade det rostfria avgassystemet.
Jag förberedde för besiktning.
Jag besiktade bilen, första besiktningen på 40 månader...
Jag gav bilen en tvätt.
Jag monterade något som inte var den shortshift jag trodde det skulle vara...
What els? Jo... jag väntar hem iso-kablage för o få in en stereo och sitter nu o letar lite bättre bromsar, då det var enda nedslaget jag fick på besiktningen. Nya skivor och belägg eftersom skivorna ä slut o slitna, bromsok vä.fr. ligger på och hö.ba. ur funk... så ska kolla lite lösning på bromsok också... Jag planerar rostfix o hellackering, samt så ville jag verkligen INTE, inte nån stans, ha en japsburk... så den kommer att ersättas!!!
Bonusbilder...
Hörs då... (?!)
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Ja, den ä förvånansvärt fin under! Men som sagt, nedslag på bromsar kort sagt. Mer ingående så står det:
1. Färdbroms höger fram anliggande. 2. Parkeringsbroms vänster ur funktion. 3. Färdbroms vänster bak ur funktion. 4. Bromsskiva vänster fram sliten. 5. Bromsskiva vänster bak skadad
Så jag letar nu skivor o belägg och ska se över oken o hållarna.
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Jo då, bilen ä avstäld o längtar efter ett bättre garage att byggas i. Har inte haft gott om motivation till o uppdatera här o är inte helt 100 på om ja ska det heller... should I?
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Ja, okej... fast forward genom sommaren... Enjoy my "monsterinlägg" !
Jag lämnade bilen på verkstad för att få skivor o belägg bytta, samt uppsmörjning av oken. Verkstan ringde o sa att vänster ok bak va kört, så ja bad dem om 2 nya, höger och vänster... samt så va mina fin fina framskivor 260mm, o inte 282mm som redan satt original på bilen. Efter lite forskande kom ja fram till att amerikanska cb7 har 260 skivor runt om, medan Europa har 282 skivor fram... tyvärr framgick det väldigt otydligt hos säljare, och sen skulle jag gå back på att skicka tillbaka dem, o ingen ville köpa dem... så de fick bli em... lampor hemma på väggen...
Moving on... Det blev hemmasnickrade tygmattor...
Sen gav jag mig på fälgarna...
(+15hp för röda bromsok!!)
Sen då?!
Svarta lyckt-insatser och svart grill... gjorde ett lyft enligt mig!
Sen, fick jag en, till utseende bättre burk... men resonansen i bilen blev betydligt otrevligare. Åka långväga?! Bööööh!
Obligatorisk soundcheck!!
Sen ville jag lägga mer tid på motorn, för jag upplevde den slö emot va papprena säger... sen har den gått 27k mil oxå.
Kompet såg bra ut iaf. Jag har dragit slutsatsen att lådan ä slut o där med ä bilen slö. Synkringarna ä schiiit !!
Lite helhetsbilder på de!
Tycker personligen det är en väldigt trevlig bil att köra o den är väldigt trevlig att titta på... o även om det inte är massa pengar lagda på den, än... så har det lilla gjort stor skillnad mot när jag hämtade den.
Tiden gick o besiktningstiden gick ut, det blev ny helbesiktning... Och jag landade ett nytt jobb i slutet på augusti o då blev Carspec närmare...o vad hade de o säga om bromsarna, o bilen över lag?! Ja det blev ju inte spanksflag, men en liten röst svär över att Besikta inte slog ner på " Bakvagn infästning rostskadad " ... Carspec undrade hur de kunde släppt igenom det. Hade Besikta inte gjort det, så hade jag inte lagt alla tusen pengar jag faktiskt lagt på bromsar osv... men gjort ä gjort o jag tänker istället fortsätta försöka rädda den.
Så bilen parkerades i september o halva hösten har varit garage sökande... och jag är fortfarande, typ, sökande... eftersom att det är ett privat dubbel garage bilen står i för närvarande... inte jättesugen på o sätta vinkelharry i Accorden, när en lite ovanligare o betydligt dyrare bil står breve.
Any how... bilen stod breve en åker, o flyttades med hjälp av nyförvärvda brukisen.
På plats började jag riva bak på bilen med en gång för o se hur mkt rost som faktiskt gömde sig där, o till min förvåning, var det inte så illa som JAG väntade mig. Sen att de flesta kanske hade sprungit åt andra hållet o aldrig tittat bakåt ä en annan sak.
Så, there it is. Rostbuket! Men som sagt, inte så illa som jag väntade mig. Kapa bort för nya bakskärmar o sidor under bumpern o tejpa på nytt så ä ju de i hamn... sen ä väl infästningen till bakvagnen vad som bekymrar mig. Men de löser sig väl.
Den preliminära planen då.
Först och fräst ska jag försöka hitta bättre garage, gärna inte massa mil hemifrån. Sen som ja sa egentligen, fixa rost. Plocka ner bakvagn för att fixa ordning på infästningen, o när allt ändå ä ner ska bakvagnen renoveras, ersätta vad som behövs. bla. blir det hårdare bussningar. Ersätta skärmkanter, sidor under bumpern o lite trösklar. Balkar o allt framför bakdörrarna har klarat sig förvånansvärt bra.
När det är klart kommer jag gissningsvis plocka ur motorn o renovera upp framvagnen. även där med hårdare bussningar.
Det ska bli coilovers o fälgar... har fastnat för ett sett guldiga jr26 17". Tror de kan göra sig bra på den röda bilen, som kommer förbli röd... vilken nyans vet jag dock inte än, men hel lack blir det så småningom.
Sen kommer jag givetvis swapa i nån roligare motor, tror ja. Cb har jag alltid sett passa med H22. En H22a7 från Accord Type R hade absolut inte suttit fel! Inte heller en H22a7. Men har också blivit mer kär i, o sugen på ett K-swap... eller om ja bara byggercturbo på F22 motorn ja har... vi får se.
Inredning och utrustning som AC, elhissar, elspeglar, ABS, servo, eltaklucka o farthållare mm. kommer jag försöka behålla så mkt som möjligt av. Piffa upp lite här o var. Men inget race/busbygge ä tanken, just nu iaf. Vet inte vad jag ska kalla det... sommarbrukis man kan ta till glasskiosken med barnen, lr semestra i Norge, dra en svensson vid rödljusen lr åka på div. event på tex. Mantorp Park o andra banor runt i landet.
Och ja har, FAKTISKT, en ytepyteliteliten tidsplan... den kommer NOG inte ut innan 2021. Gör den de så... blir ja bara glad.
I övrigt finns det säkert något jag glömt som jag tänkt för mig själv att jag ska dela med mig av. Shit happens!
Hörs.
Senast redigerat av Surikaten (6 augusti 2019)
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!
Det har tagit tid, jag har varit jävla dålig på att uppdatera längs vägen, MEN.... here I am, jag har garage, jag har verktyg... renoveringen går sakta framåt, och planeringen av bygget/renoveringen sitter i huvudet non-stop.
Det är knappt att jag vet var jag slutade... men jag vet att jag inte gjort något inlägg efter garage bytet, och inget med bilen innan... sååå, here we go.
Garaget då, jo... min bror och en av hans polare ville ha garage till sina hojar och hittade ett garage via en annan polare, men det var på tok för stort och dyrt för dem. Jag får nys om detta o frågar varför de inte bara kollade om nån mer kunde tänka sig vara med, så delar man på hyran osv... det hade ju varit perfekt om någon med ett projekt som letade garage kunde få hjälp, och samtidigt hjälpa, typ jag.
Jo, det blev av. Fyra hojar och en Honda i ett helt okej garage med "allrum/köksdel", toa, varmvatten osv.
Så ut ur det gamla, frakta iväg det och placera på lämplig plats i det nya.
Ivrig som man är stack där efter till en skrot som hade en Accord cb av finnare slag, dock sämre utrustad. På den plockades bla alla lås, utom tändlåset... eftersom min saknade i pricip alla lås, utom tändlåset.
Sen jävlar tog det inte lång tid innan jag rev ner bakvagnen.
Jag undersökte därefter rosten i infästningen.
Sen skruvade jag bakvagnen i delar och borstade upp all rost o smuts i en fin hög.
Jag har även skruva ner tanken och borstat o knackat lite på den, jag har DOCK INTE varit så duktig att jag dokumenterat detta... tror jag...
Jag ska erkänna at jag varit lite otaggad och låg en period också. Käre brukisen fick för sig att inte vilja vara med mer och självantände, och brann upp. Jag tycks inte ha någon from av tur med mina bilar.
Men ingen ide o gråta över tysk mjölk, det finns dem som bara tillbringar hela dagar åt att tillverka ny.
Så, here on out... kompressor och svets inhandlad, och semester inplanerad vecka 35. Gissa var jag kommer vara.
Hörs!
-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!