2700
Sök

Köpråd: Begagnad bil, 35k

4 Inlägg
1 juni 2018
Trådstartare
Hej!

Det är såhär att jag letar efter en bil, någonstans mellan 20 - 35 000kr. Problemet är det att jag inte har särskilt stor koll, men man kan ju alltid Googla, något som dock inte alltid gör en mer säker utan snarare osäker kring de bilar en tittar på.

De krav jag har på den är att det ska vara 5-dörrar, ha AC, farthållare, relativt låg förbrukning (gärna 0,6-0,7 litern landsväg) och inte vara en mikrobil.

Bor i Göteborg men kommer inte använda bilen för att köra i stan (i alla fall i så låg utsträckning som möjligt) utan snarare landsväg ut i skogen eller längre körningar för utflykter osv. Vill gärna kunna lasta lite saker (ex ryggsäckar, fiskespön).

Det jag har kollar lite på är mindre halvkombis i Golf-klassen, typ Golf (problem med rost känns det som?), Corolla (driftsäkra, låg förbrukning), Opel Corsa (allmänt tråkig?).

I kombiklassen har jag kollat på Opel Astra (vet inget om dom), Toyota Avensis (driftsäkra, har dock ofta gått långt), Saab 9-3 (från 2006, trevliga bilar men vet inte hur livslängden ser ut?), Ford Focus 1,8 Flexifuel (testkörde en, kändes faktiskt bra, helt ok bekväm, men har hört att den motorn är lite krånglig?).

Jag tar gladeligen emot tips och synpunkter, för jag är lite lost i blocketdjungeln.

1 193 Inlägg
1 juni 2018
Toyota Corolla kombi är en stark kandidat för dina krav. De är som du redan noterat, mycket driftsäkra och min farfar kör sin med en blandad förbrukning på 0,57l/milen. Han kör dock ecodriving på en irriterande nivå så räkna med runt 0,7l/milen blandat om du kör som folk wink

0,6l/milen på landsväg bör definitivt vara inom räckhåll och säkert även lägre än så utan farthållare och omkörningar.

Lastar lagom med sina 402 liter. Praktiskt och fyrkantigt bagageutrymme.

För att summera Corolla kombi: Det är en bra bil. En mycket bra bil till och med. Ingen hissnande upplevelse men den tar en dit man ska och håller ihop hur länge som helst om man håller serviceintervallerna! En trygg bil.

4 Inlägg
1 juni 2018
Trådstartare
Okej, bra att veta - tack!

Vad är det man ska vara vaksam på med just dom bilarna, har du något förslag? Hur många mil är "för mycket"? Planerar ändå att ha bilen i ett par år.

1 193 Inlägg
1 juni 2018
ArtVandelay skrev:
Okej, bra att veta - tack!

Vad är det man ska vara vaksam på med just dom bilarna, har du något förslag? Hur många mil är "för mycket"? Planerar ändå att ha bilen i ett par år.

Typiska problem för modellen?... Inga större problem alls. Halvljus kan gå åt, men de kostar knappt en hundralapp att byta, annars är det sedvanlig rutinkoll när du ska titta på bilen. Givetvis är det inte bombsäkert att köpa bil även om det gäller en driftsäker Corolla. Det är befintligt skick som måste kontrolleras, helst av någon som kan se/höra hur ett fel låter och veta vad man ska leta efter.

Miltal är inte så viktigt, utan kolla i stället bilens skick. Leder/bussningar/dämpare/bromsar slits beroende på hur bilen har körts och mycket kan vara bytt på en bil som gått 22 000 mil medan en som gått 16 000 mil inte har lång tid kvar innan saker i framvagnen börjar ge sig. Det är då man ska ha någon erfaren med sig som kan lyssna och känna om bilen känns färsk i lederna.

Hur som haver så är det lätt att göra rätt när man köper en Corolla. De besitter mycket starka konstruktioner och även om du åker på att byta dämpare inom första året, så är det troligtvis inte mycket annat som kommer ge sig. Toyota och dess dotterbolag Lexus ligger högst år in, år ut i kundnöjdhetsundersökningar världen över. Det är inte för att de är roliga att köra, utan för den marknadsledande pålitligheten och driftsekonomi.

Forummoderator
18 038 Inlägg
1 juni 2018
Corolla är väl det bästa alternativet. Golf betyder väl TFSI/FSI och de motorerna är väl inte så driftsäkra om vi ska vara ärliga. Vad får man för KIA Ceed för de pengarna? Hyundai Elantra är trevliga de med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
1 juni 2018
Hybrid_ skrev:
Corolla är väl det bästa alternativet. Golf betyder väl TFSI/FSI och de motorerna är väl inte så driftsäkra om vi ska vara ärliga. Vad får man för KIA Ceed för de pengarna? Hyundai Elantra är trevliga de med.

Mina tankar gick till Golf 1.6 om det nu ska vara VW. Den är väl ganska driftsäker?

40 Inlägg
1 juni 2018
Toyota är det självklara valet om du vill få mest valuta för pengarna.

Saab om du vill få så ny och fräsch bil som möjligt inom pengagränserna. Samma komfort och turbokraft hittar du inte I någon annan. Du kan lätt hitta en välvårdad 2004/5 för 30k.

Kan varmt även rekommendera ford Fiesta och focus. Har själv ägt en Fiesta 2002 som faktiskt var riktigt pigg och problemfri.  Det jag råkade ut för var trasig AC men det är ju inte ovanligt på något märke direkt. Bra med utrymme och ändå kompakt.

Du var inne på Opel och visst det är inte det sämsta alternativet men kring de årsmodeller du tittar på är det en del problem så då kan du lika gärna slänga öga på något annat.

Glöm franska bilar.

1 354 Inlägg
2 juni 2018
Angående Golf har min mamma döpt om sin till ”Golf SED-Surprise Every Day” med andra ord senaste två åren har hon fått laga den minst en gång varannan månad. Förvisso har det inte varit dyra fel, runt 2000 som max men det är störigt att ha en bil mer på verkstad än i trafik. Satsa på en riskokare istället!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 juni 2018
Mack855 skrev:
Angående Golf har min mamma döpt om sin till ”Golf SED-Surprise Every Day” med andra ord senaste två åren har hon fått laga den minst en gång varannan månad. Förvisso har det inte varit dyra fel, runt 2000 som max men det är störigt att ha en bil mer på verkstad än i trafik. Satsa på en riskokare istället!

Det tvivlar jag på att hon döpt den till..
Men riskokaralternativet var ett eminent förslag dock..smile
Senast redigerat av chanstagarn (2 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juni 2018
chanstagarn skrev:
Mack855 skrev:

Det tvivlar jag på att hon döpt den till..
Men riskokaralternativet var ett eminent förslag dock..smile

Evildan flikar nog in att Kimchi-alternativet funkar för det flesta med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
2 juni 2018
Förutom toyota som är det säkraste alternativet så har du ju renault megane.   Du kan hitta de från 2010 års modell för den budgeten och då får du en säker och driftsäker bil.

Forummoderator
18 038 Inlägg
2 juni 2018
Muttley skrev:
Förutom toyota som är det säkraste alternativet så har du ju renault megane.   Du kan hitta de från 2010 års modell för den budgeten och då får du en säker och driftsäker bil.

Är böjd att hålla med. De verkar ha blivit riktigt bra. Från att vara sämst!

Muttley
2 juni 2018
Hybrid_ skrev:
Muttley skrev:

Är böjd att hålla med. De verkar ha blivit riktigt bra. Från att vara sämst!

Jag är sjukt förvånad.  Ägt den i 1 år och 7 månader nu.  Och den har aldrig visat tendenser på ett enda problem alls.  Bytt är, 1 par klossar bak (sjukt lätt att byta) kamremmen och ett positionsljus bak.  Plus olja och filter såklart.   
Övertalade min bror och de verkar med nöjda.  De skulle byta något simpelt nu. Men de är inte lika försiktiga med bilen så där räknar man kallt med lite reperationer smile

7 454 Inlägg
3 juni 2018
Ford Focus Kombi kan vara ett alternativ,
Jag och en son köpte var sin Trend 2.0 -98.
Hustrun köpte en Trend 1,6 -00.
Mekaniskt inga problem för hustrun under 16.000 mil och 5år.
Stora rostproblem, som löstes smidigt av Ford.
Alla dörrar och luckor byttes kostnadsfritt + fri lånebil under tiden.
Relativt låg bränsleförbrukning, jämfört med V70.
Mindre och prisbilligare servicebehov, jämfört med V70.
Men mycket sämre andrahandsvärde, jämfört med V70.
Därför ett bra begbilsalternativ, jämfört med V70.

B t v så är Focuskombin större "där bak" än V70.
Vet det eftersom en hundbur från Focus in går in i en V70.

Dock trivdes jag inte med min Focus Kombi.
För låg/liten markfrigång, jämfört med V70.
Fastnade och skadade underredet vid körning "utanför vägen".
Aktiv inom hundsporterna viltspår och fågelhundsjakt.
Samlingsplatserna vanligen i "obygden".

Forummoderator
18 038 Inlägg
3 juni 2018
torsen skrev:

I den prisklassen TS hamnar i så är en Focus samma bil som en V50. Alltså mindre än V70. Vad jag har hört ska de vara bra bilar men ABS-enheten kan haverera.

6 634 Inlägg
3 juni 2018
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:

I den prisklassen TS hamnar i så är en Focus samma bil som en V50. Alltså mindre än V70. Vad jag har hört ska de vara bra bilar men ABS-enheten kan haverera.

Mellan 2011 till 2013 byte vi nog mest hydraulenheter på Focus/C-Max. Så de flesta är redan åtgärdade.

Känns det otryggt med 1.8 motorn så titta på 1.4 eller 1.6, likadan motorn som satt i Focus generation 1 förutom att 115 hk versionen har variabla ventiltider.
Sitter dock kamrem på dessa motorer.

De/Dem

7 454 Inlägg
3 juni 2018
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:

Men Volvo V50 är ju en MYCKET MYCKTET MINDRE BIL än Focus Kombi.
Kan absolut inte jämföras.

4 Inlägg
4 juni 2018
Trådstartare
Toyota Avensis tillverkad 2003 (Modellår 2004), 16000 mil. Besiktad i januari i år, och nyservad. Strax över  30k. Ser ut att vara i bra skick. Värt att kolla på och potentiellt köpa, eller bör man titta på lite nyare modeller (tänker att det inte är så stor skillnad på tillverkningsår 03 och 06?)?

Edit: Såg nu när jag kollade upp handlaren att dom inte har F-skattsedel. Kan inget om bilhandlare, men känns som att man ska hålla sig borta från dom som inte har F-skattsedel? Haha
Senast redigerat av ArtVandelay (4 juni 2018)

Forummoderator
18 038 Inlägg
4 juni 2018
ArtVandelay skrev:
Toyota Avensis tillverkad 2003 (Modellår 2004), 16000 mil. Besiktad i januari i år, och nyservad. Strax över  30k. Ser ut att vara i bra skick. Värt att kolla på och potentiellt köpa, eller bör man titta på lite nyare modeller (tänker att det inte är så stor skillnad på tillverkningsår 03 och 06?)?

Edit: Såg nu när jag kollade upp handlaren att dom inte har F-skattsedel. Kan inget om bilhandlare, men känns som att man ska hålla sig borta från dom som inte har F-skattsedel? Haha

De enda handlare som man i någon mån kan lita på är de som är anslutna till MRF. Övriga gör som de vill utan att riskera mer än ryktet.

4 Inlägg
4 juni 2018
Trådstartare
Så om man vill ha ut så TPK (transport per krona, heter det så? ^^) så ska man köpa privat och ha is i magen? Jag har inte bråttom att skaffa bil, men man blir lite galen av att kolla blocket flera gånger om dagen i flera veckor, och skriva till säljare och få dåliga svar tillbaka. Haha, det hade varit skönt att bara få det avklarat.

Sök