#1 Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross! Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska... Visa mer
Kort uppdatering från igår. Vi mallade upp en form för fjäderbenstornet och kapade ut en rejäl bit Vi passade in den och började mata med svetsen, ena sidan är i stort sett klar och andra ska påbörjas. Detta är för att vi ska ha något att hänga motorn i, hoppas det håller :o
Vi har hållit på en hel del nu med bilen, vi började med att bygga klart motorfästet fram. Sedan hängde vi upp drivlinan och måttade in fästet för adapterplattan. Lite svets här och borra där, och vips!..
Om vi jämför vart motorn sitter nu mot en vanlig 900 så ser man att på originalbilen hänger 70% av motorn framför framaxel. På vår, sitter hela motorn bakom Ingen gammal Audi understyrning här inte
I all entusiasm så satte vi på hjulupphängningen fram Styrväxeln är bara dit satt för att hjulen ska peka någorlunda åt samma håll, inte inpassad eller slutmonterad det vill säga.
När den stod ordentligt fram började vi kika bak. Vi försökte sänka ner arslet men den tog i BMW bakvagnen på tog för mycket! Tur att någon uppfann vinkel-Harry!
När ännu mindre bil fanns kvar började vi måtta lite för bakvagnens position.
Där någonstans insåg vi att klockan vart 03:00 så det var dags att lägga ner verktygen.
Ursäkta men nu måste jag faktiskt vara "sån". Vad har Audi understyrning att göra med att Saab har motorn ännu längre fram än DKW? Borde de inte heta Saab-understyrning?
(Allt gnäll om understyrande Audis har inte så mycke att göra med motorpositionen i sig, Saab har ju som sagt motorn ännu längre fram och kallas inte understyrd i alls samma utsträckning! Gnället på DKW handlar om Quattros, och där förstärks ett redan befintligt problem med att bakhjulen också driver varpå understyrningen märks tydligare. En framhjulsdriven gammal GT t ex som är relativt lik 900an i formen är inte särskilt mycke mer understyrd än Saaben. En GT Quattro däremot.. Att Saaben sen klarar sig så pass bra som den gör är pga framvagnen som är en dubbel a-arms variant, DKW's behöver ett rejält tillskott av caster istället för att få bukt på den problematiken som grundkonstruktionen tillsammans med Mcp ger )
För övrigt ett ballt bygge! 900 karossen är stark och vridstyv redan från början så den borde vara ett ganska bra utgångsobjekt för bankörning ur de aspekterna i alla fall
Det har stått stilla väldigt länge, utan någon speciell anledning.. Men det har kommit igång igen, litegrann.
Vi har diskuterat och funderat en jävla massa, och kommit fram till att vi ska byta framvagn till en BMW e36 eller e46 för att vinna en stabil beprövad framvagn med många eftermarknadsdelar till.
Så vi har precis fått tag i en BMW e46 som vi rensade förra veckan, och nu ska demontera framvagnen, och kapa ur hela torpedväggen och kardantunneln i ett stycke att flytta över då Saaben saknar detta.
Så kort och gott, det går framåt men har vart dåligt med uppdateringar
Nu har vi som sagt snott lite delar från en e46, torpedvägg och kardantunnel i ett, samt framvagn.
Kapade lite till i Saaben, snart är det verkligen inte mycket bil kvar....
Nu är planen att sätta bmwns plåt, i Saaben för att fortfarande ha "original plåt" i bilen av regel skäl. Det känns som att man är ute på riktigt hal is alltså, aldrig gjort något liknande tidigare, och nu ser man nästan inte att det finns någon bil kvar...
Ingen sponsor som vill gå in och hjälpa till? Vi behöver det mesta kan man säga...
Hade det inte vart enklare att ta en bmw direkt och bygga på? 🤔😄
Haha jo väldigt!
Men det finns gott om BMWs som går långlopp, det finns inte en enda 900 som gör det, speciellt inte med rwd. Dock återstår det ju att se, om det finns en anledning att ingen vart så dum och gjort det förut
Hade det inte vart enklare att ta en bmw direkt och bygga på? 🤔😄
Haha jo väldigt!
Men det finns gott om BMWs som går långlopp, det finns inte en enda 900 som gör det, speciellt inte med rwd. Dock återstår det ju att se, om det finns en anledning att ingen vart så dum och gjort det förut
Jag förstår precis, jag bara bråkar lite 😉 Gillar udda byggen!
Vi har kapat bort all onödig dubbelplåt från torpedväggen och börjat passa in den i bilen. Det tar helt sjukt lång tid att borra upp alla punktsvetsar och bryta bort bitarna... Dessutom blir det massa hål i de vi ska ha kvar, som nu mera måste lagas innan vi kan använda den.
Planen är: 1 Få in torpedväggen med kardantunneln. 2 Byta till e46 framvagn 3 Resa buren 4 Montera bakvagnen
Första målet är att bara ha ett stående chassi, så den kan stå på egna hjul Det är så sjukt mycket kvar tills den är redo för bana, men vi kommer dit!!