3205
Sök

Elektrisk parkeringsbroms elfel

5 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#1
Hello! Är helt ny på sidan och jag skulle kunna behöva era tips eller hjälp. Jag är inte så jätte bil kunning så ni får förklara lite enklare hehe..
Ska skriva storyn om problemet jag har:
De är så jag bytte bromsskivor och belägg på min Audi A6 2.0Tfsi 2006 i helgen som har elektronisk parkeringsbroms så öppnade jag kolven med Vcds , tog bort de gamla och sätta in nya skivor , belägg och rengör runt om oken. Stängde kolven och tänkte allting var klart men så fort jag startade bilen öppnade vänstra parkerings bromsen själv och från ingenstans så tjöt bilen att de är nåt fel med bromsen och knappen till sätta på bromsarna blinkar konstant och så fort jag åker lite så tjuter bilen innefrån som att jag inte får åka nånstans. Kopplade på vcds igen och felsökte så fick jag detta som fel (som bilden jag la upp). Ringde med en auktoriserad verkstad om hjälp och de hade ingen tid om 2,5 veckor så tänkte om någon här som är bilkunning och hjälpa eller tipsa vad som är felet är?
Väldigt tacksamt de som kan! :-)




https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228552/228552-1a4090dba5f8aceadccd1f8e3e164ecd.jpg

14 Inlägg
11 juni 2018
#2
Kabelbrott?

1 271 Inlägg
11 juni 2018
#3
Köra kan du göra men det kommer inte gå särskilt snabbt. Är kanske vänster och höger motor lika? Prova att byta plats på dem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 juni 2018
#4
Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 271 Inlägg
11 juni 2018
#5
Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

5 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#6
Bjorklund21 skrev:
Kabelbrott?

Jag har testat dragit ur kontakten , rengjort kabeln men får samma fel kod.

chanstagarn skrev:
Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Så måste jag skicka in det på verkstad.. Trist.. hmm

Soulman skrev:
Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Nja, köra kan jag men då tjuter bilen innefrån och då får jag väl använda ett par starka hörlurar haha.
Yes hade batteriladdare 12v på och sen öppnade oken, stängde efter bytet men väldigt skumt att de öppnade av sig själv så fort man startade bilen.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 juni 2018
#7
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)
Senast redigerat av it_mutt (11 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 271 Inlägg
11 juni 2018
#8
it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Just. Och för att utesluta motorproblem, byta plats på motorerna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 271 Inlägg
11 juni 2018
#9
MapPhan skrev:
Bjorklund21 skrev:
Kabelbrott?

Jag har testat dragit ur kontakten , rengjort kabeln men får samma fel kod.

chanstagarn skrev:
Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Så måste jag skicka in det på verkstad.. Trist.. hmm

Soulman skrev:
Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Nja, köra kan jag men då tjuter bilen innefrån och då får jag väl använda ett par starka hörlurar haha.
Yes hade batteriladdare 12v på och sen öppnade oken, stängde efter bytet men väldigt skumt att de öppnade av sig själv så fort man startade bilen.

Nja jag tänkte mer om du vill köra bilen till verkstad så går det ju utan bärgare, men det går långsamt eftersom bilen hamnar i limp mode och som du säger låter lite.
Kör cykeln igen med att öppna och stänga oken. Stäng av tändningen slå på igen och testa handbromsfunktionen. Gör det flera gånger och cykla tändningen däremellan. Ibland är det direkt nödvändigt. Många problem har jag stött på men inte att oket jobbar åt fel håll på olika sidor.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 juni 2018
#10
Det borde fungera att lura elektroniken..
Kanske t o m låta oket vara öppet så kanske den förbenade elektroniken stänger..smile
Senast redigerat av chanstagarn (11 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

14 Inlägg
11 juni 2018
#11
Du kan koppla 12 volt direkt på elmotorn om du vill testa den

5 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Den blinkar men när jag trycker upp knappen så hör jag att högra bromskolven sätt in men vänstra är helt dött.

Soulman skrev:
it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Just. Och för att utesluta motorproblem, byta plats på motorerna.

Får väl ta den tipset när jag är hemma. :-)

chanstagarn skrev:
Det borde fungera att lura elektroniken..
Kanske t o m låta oket vara öppet så kanske den förbenade elektroniken stänger..smile

Hur lurar jag den? ( Är inte så proffsig på meka men kan väl försöka) hehe.

Bjorklund21 skrev:
Du kan koppla 12 volt direkt på elmotorn om du vill testa den

Men hur kopplar jag den liksom vilken är plus och minus?

14 Inlägg
11 juni 2018
#13
Jag tror att du bara har 2 stift på motorn alltså plus eller minus så det är väl bara att prova men kolla om kablarna är färgade, är det röd och svart blir det ju lätt att veta om det bara finns 2 stift.
Senast redigerat av Bjorklund21 (11 juni 2018)

5 Inlägg
11 juni 2018
Trådstartare
#14
Bjorklund21 skrev:
Jag tror att du bara har 2 stift på motorn alltså plus eller minus så det är väl bara att prova men kolla om kablarna är färgade, är det röd och svart blir det ju lätt att veta om det bara finns 2 stift.

Hmm ska kolla och testa! Tack!  :-)

14 Inlägg
11 juni 2018
#15
Skriv hur det gick! smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 juni 2018
#16
Ja, för vi e sugna på att veta om du fick till det och även hur..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök