2427
Sök

Generatorn slutar ladda när man kör iväg. Passat Syncro V6 -99.

6 Inlägg
19 juni 2018
Trådstartare
#1
Jag har köpt en( Passat syncro -99 V6) till dottern som gick i 4 dagar, batterilampan tändes och generatorn laddade inte så vi bytte generator och blev glada när vi såg att den laddar men batterilampan tändes igen så fort vi började köra bilen men den laddar inte. När man stänger av bilen och startar igen då laddar den men så fort man börjar köra så tänds batterilampan och den laddar inte. Vi trodde att det var fel på generatorn och fick en annan på skroten men det är  samma fel :-(vi har dragit startkabel mellan motor och minus men felet kvarstår. Generatorn laddar när bilen står och sluttar ladda när man börjar köra bilen. Vi mäter mellan generatorn b+ och - men den laddar inte.

Mvh

Rubrik redigerad /Mod


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 juni 2018
#2
Det skulle vara rätt bra att vi får se vad det är för spänning över batteriets poler dels när den står stilla och dels när du kör.
En multimeter inne i kupén och en tråd kopplad till vardera polen på batteriet så kan man se värdet.
Annars kan man tänka sig att någon kabel sitter löst, så känn över alla anslutningar på batteri, generator och ev jordkablar mot chassiet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 Inlägg
19 juni 2018
Trådstartare
#3
Vi har dragit startkabel mellan motor och minus men felet kvarstår..
När man stänger av bilen och startar igen då laddar den, så om det skulle vara kabel lös bör det inte hjälpa med bara att stänga av bilen så funkar det eller.... HJÄLPPPPPPPP


7 444 Inlägg
20 juni 2018
#4
Eftersom laddningen fungerar ibland, och ibland inte, skulle jag sätta en slant på glappkontakt.

6 Inlägg
20 juni 2018
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Eftersom laddningen fungerar ibland, och ibland inte, skulle jag sätta en slant på glappkontakt.

Men vi mäter mellan generaton b+ och batteriet - men laddar inte ??


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 juni 2018
#6
Du var en envis rackare!
Gör som jag beskrev med multimetern så vi får lite kött på benen, annars kommer vi ingenvart.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 Inlägg
20 juni 2018
Trådstartare
#7
chanstagarn skrev:
Du var en envis rackare!
Gör som jag beskrev med multimetern så vi får lite kött på benen, annars kommer vi ingenvart.

När bilen står ca 14.4 med ac ca 14.2. När jag körde bilen så tändes lampan ibland lite fort och slocknande. Den har hållt på så hela tiden. dom gånger lampan tändes gick mulitmetern från 12,2 till 11,9 och sen börja bilen ladda igen och visade med AC på ca 14,04.
Med vänliga hälsningar,


6 632 Inlägg
20 juni 2018
#8
Vad händer med spänningen om du varvar?

De/Dem

6 Inlägg
20 juni 2018
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Vad händer med spänningen om du varvar?

Vi hittade felet tack alla jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228735/228735-bab99c3060e1f89f0519c6f17bfcb420.jpg


Evildan
20 juni 2018
#10
Jag tror det är fel på kylfläktskontaktens kablage.
Senast redigerat av Evildan (20 juni 2018)

1 510 Inlägg
20 juni 2018
#11
Eftersom kabeln är skadad läcker den el.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 juni 2018
#12
Tror jag följer denna tråd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
20 juni 2018
#13
Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 juni 2018
#14
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Även jag googlade på VW´s artikelnummer och fick upp tempgivare. Men frågan är om TS skarvat ihop kabeln med smälthylsa och laddningen de facto fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 250 Inlägg
20 juni 2018
#15
Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram! Ser ut som svarta dominobrickor, fast mycket mindre.
Senast redigerat av Meaganeowner (20 juni 2018)

6 Inlägg
20 juni 2018
Trådstartare
#16
Meaganeowner skrev:
Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram!

Japp körde isoleringstejp Nu funkar bilen 😀😀😀😀👍👍👍👍👍


Evildan
20 juni 2018
#17
Hybrid_ skrev:
Evildan skrev:
Hybrid_ skrev:
Tror jag följer denna tråd.

Med spänning då ellerrrrrrrr?

Även jag googlade på VW´s artikelnummer och fick upp tempgivare. Men frågan är om TS skarvat ihop kabeln med smälthylsa och laddningen de facto fungerar?

Njäe jag har ägt så pass stor mängd fordon från koncernen att jag har haft kontakt med närapå de flesta artikelnummer genom reservdelsköp.

Skarv är fint, nästan ett mås te.

1 510 Inlägg
20 juni 2018
#18
Meaganeowner skrev:
Och vart hamnade den läckta elen?

Kolla under mattorna fram! Ser ut som svarta dominobrickor, fast mycket mindre.

Får kolla om det ligger en pöl med elektroner under bilen?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 Inlägg
5 mars 2021
#19
Simme74 skrev:
xXSammy skrev:
Vad händer med spänningen om du varvar?

Vi hittade felet tack alla jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228735/228735-bab99c3060e1f89f0519c6f17bfcb420.jpg

Har en bekant med precis samma problem vad hittade du för fel? Vart var kabeln trasig?


Sök