panda666 skrev:
CNU skrev:
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.
Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.
Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.
Undvik VAG om du vill ha något pålitligt
Instämmer! Åkte nyss på 130 000 för utbytes motor efter att oljepumpen la av på 2.0 tdi motor.
vilket års modell? ny motor eller beggad? på verkstad antar ja?
när det gäller vag skulle ja tro bästa kombination är diesel och manuell låda.
Diesel och manuell låda är nog det bästa ja.
Tjejen blev kär i Tiguan så vi hämtade en sån för 6 månader sedan.
2010 R line med panoramatak och strax under 10K mil, bensin.
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.
Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.
Detta verkar vara väldigt vanligt.
Sen började den misstända som satan och vi blev stående längst vägen. Var en spridare som sagt upp sig.
Sen så började taket läcka in så det blev stora fuktfläckar både fram och bak i bilen.
Den drar 1l/milen och ryker ganska mycket så misstänker att det är något mer problem med spridarna.
Och den drar olja, inte extremt mycket men man får fylla på efter 2-300 mil.
Riktigt bra bilmodell och trevlig på alla vis när den fungerar.
Men det är ju nåt fel hela tiden på skiten, så nu vill tjejen köpa något annat i stället.
Så med den erfarenheten kan jag inte rekommendera 2.0 FSI motorn iaf.
Pappa köpte nyligen A4a med 2l Diesel och manuell låda. Tror det är en 2017.
Den har väll gått som den skall men det finns ingen dieselvärmare på den.
Och den klarar inte hålla värmen när man kör landsväg och knappt ens på motorväg.
Han hade lämnat in den på 2 olika verkstäder för kontroll och byte av termostat utan framgång.
Så gillar man kupevärme på vintern är den kanske ingen höjdare utan dieselvärmare