3287
Sök

Vilka VW-motorer vågar man köpa?

2 Inlägg
4 juli 2018
Trådstartare
#1
Tråd från 2018 /Mod

Hallå där!
Har läst en del på nätet och förstått att vissa VW-motorer har/har haft stora problem med kamkedjan osv, t.ex 1.4/1.2 TSI inom vissa år.

Är det någon som har en lista på vilka modeller som man absolut INTE ska köpa och vilka som är helt okej att köpa?

Vore skönt att veta så man inte gör bort sig helt vid köp av begagnad bil smile

344 Inlägg
4 juli 2018
#2
2.0 tdi har visserligen haft sina problem men överlag tycker jag att det är den bästa VAG motorn sen många år tillbaka.

4 137 Inlägg
4 juli 2018
#3
1,4 tsi 122Hk  motorkod CAXA, CAXC är det ulimata valet vid köp av en vag-bil

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 Inlägg
4 juli 2018
Trådstartare
#4
Hur är det med nyare (2012-2018) TFSI-motorer?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juli 2018
#5
Jag tror inte det sitter någon VW-motor öht i varken någon Toyota, Honda eller Lexus så leta bland dem för att hitta pålitlig bil på riktigt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 365 Inlägg
5 juli 2018
#6
En kollega på jobbet har bytt motor på sin 1.4TSI 3 ggr innan 10000 mil. Den sämsta motorn genom alla tider
Det var en 2012:a och förmodligen en CAXA. Jag är lite inne på samma linje som caromania faktiskt.


4 146 Inlägg
5 juli 2018
#7
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt


Forummoderator
17 996 Inlägg
5 juli 2018
#8
Jooo... Svaret är väl inga som antyds ovan. Fast en gammal VAG med 1.6 bensinare brukar väl knalla på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 137 Inlägg
5 juli 2018
#9
Om man väljer en Tsi 1,4 med kamkedja så kan man göra en del förebyggande åtgärder:

Oljefilter och olja byte varje < 1500mil (< 1000mil gör gas-wagen)   5W-40 olja  Purflux oljefilter  (LS391 alt. L353 ), Uppdaterat oljesugrör 03C115251AE (om M eller äldre är monterat), byta ut termostaten till den nedre Kylcirkulationskretsen med ett lägre öppningstemperatur  ( 105>95,  95>88,  88>80 )  så motorn går lite svalare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

981 Inlägg
5 juli 2018
#10
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt

Vi har haft många VW inom vår familj i många år och vi kör fortfarande VW hela familjen.
Vi har i stort sett bara haft småfel som åtgärdats på garantin.
Undvik bara longlifeservice och byt i varje fall olja var 1500 mil/1 gång per år, men detta gäller väl iofs på alla bilar om man vill behålla dom några år.

VAG har världens bästa bilar.

4 146 Inlägg
6 juli 2018
#11
candyweiss skrev:
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt

Vi har haft många VW inom vår familj i många år och vi kör fortfarande VW hela familjen.
Vi har i stort sett bara haft småfel som åtgärdats på garantin.
Undvik bara longlifeservice och byt i varje fall olja var 1500 mil/1 gång per år, men detta gäller väl iofs på alla bilar om man vill behålla dom några år.

Jag har endast sålänge jag kan minnas haft 3 personer  min bekantskapskrets som har haft problem med oljeförbrukning på sina bilar. Den ena var min brors trimmade 740 GLT med 42k mil på mätaren som började dra olja.

Dom andra 2 kör VAG, och det är för övrigt de enda i min bekantskapskrets som kör VAG.

Så om man tittar på min bekantskapskrets och använder den som bas i en studie av VAGs motorproblem så visar den att 100% av alla VAG motorer är skit.

Omvänt så har dem 0 problem eller bara småproblem om man tittar på dig och din familj.

Därför får man nog titta på större populationer om man vill få tillförlitlig data att bedöma problemet efter.
Argument som : "Min bil fungerar minsan jättebra och har aldrig gått sönder så därför måste mitt märke och modell vara världens bästa bil" duger därför inte.

Kollar vi på denna rapporten så ligger 2 VAG märken i top 10 på listan av de minst pålitliga bilarna.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn … t-och-mest

Jag noterar att samma rapport visar att dem 8 mest pålitliga bilarna eller iaf minst skadedrabbade är asiater.
Senast redigerat av zemet (6 juli 2018)


2 Inlägg
2 maj 2021
#12
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt

Instämmer! Åkte nyss på 130 000 för utbytes motor efter att oljepumpen la av på 2.0 tdi motor.

4 261 Inlägg
2 maj 2021
#13
CNU skrev:
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt

Instämmer! Åkte nyss på 130 000 för utbytes motor efter att oljepumpen la av på 2.0 tdi motor.

vilket års modell? ny motor eller beggad? på verkstad antar ja?
när det gäller vag skulle ja tro bästa kombination är diesel och manuell låda.

7 438 Inlägg
2 maj 2021
#14
caromania skrev:
Jag tror inte det sitter någon VW-motor öht i varken någon Toyota, Honda eller Lexus så leta bland dem för att hitta pålitlig bil på riktigt. smile

Mycket klokt råd!

1 Inlägg
15 januari 2022
#15
2.5 tdi volkswagen transporter T4 1990-2003, det är den säkraste motorn som vw har gjort.

4 146 Inlägg
21 januari 2022
#16
panda666 skrev:
CNU skrev:
zemet skrev:
VW har problem med en hel rad motorer men 1,4an är nog värst.

Kompisen fick bytt kolvar och kolvringar när bilen drog 2,5l olja/100 mil på sin 2014 A4a 1,8T.

Min andra kompis har en VW transporter med 2l diesel. Den drar 1,5 liter olja/100 mil. Och DSG växellådan i den håller också på att packa ihop.

Undvik VAG om du vill ha något pålitligt

Instämmer! Åkte nyss på 130 000 för utbytes motor efter att oljepumpen la av på 2.0 tdi motor.

vilket års modell? ny motor eller beggad? på verkstad antar ja?
när det gäller vag skulle ja tro bästa kombination är diesel och manuell låda.

Diesel och manuell låda är nog det bästa ja.

Tjejen blev kär i Tiguan så vi hämtade en sån för 6 månader sedan.

2010 R line med panoramatak och strax under 10K mil, bensin.

Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.
Detta verkar vara väldigt vanligt.

Sen började den misstända som satan och vi blev stående längst vägen. Var en spridare som sagt upp sig.

Sen så började taket läcka in så det blev stora fuktfläckar både fram och bak i bilen.

Den drar 1l/milen och ryker ganska mycket så misstänker att det är något mer problem med spridarna.

Och den drar olja, inte extremt mycket men man får fylla på efter 2-300 mil.

Riktigt bra bilmodell och trevlig på alla vis när den fungerar.

Men det är ju nåt fel hela tiden på skiten, så nu vill tjejen köpa något annat i stället.

Så med den erfarenheten kan jag inte rekommendera 2.0 FSI motorn iaf.

Pappa köpte nyligen A4a med 2l Diesel och manuell låda. Tror det är en 2017.

Den har väll gått som den skall men det finns ingen dieselvärmare på den.

Och den klarar inte hålla värmen när man kör landsväg och knappt ens på motorväg.

Han hade lämnat in den på 2 olika verkstäder för kontroll och byte av termostat utan framgång.
Så gillar man kupevärme på vintern är den kanske ingen höjdare utan dieselvärmare


3 194 Inlägg
22 januari 2022
#17
2.0TDI är en ganska skottsäker motor.
Rasar någon ibland?
Ja, men man ska komma ihåg att dom sitter i ofantligt många bilar.
Så få procent blir många i antal rent matematiskt.
Toyota Rav4 (mycket snack på forumet om Toyotas förträfflighet)  är av dom mest sålda bilarna i USA. Välförtjänt gott rykte, men sök och man finner massor av sådana med fel också.
Få i procent, men....

Lite lika med DSG.  Sitter i så otroligt många bilar av alla möjliga sorter. VAG har allt från småbilar till arbetsbilar.
Dom är riktigt bra, men det är intr svårt att finna npgon med problem.
Procenten igen.

(Toyota har sannolikt lägre procent än VAG's grejer generellt).

Men självklart är en manuell driftsäkrare bara för den har färre potensiella felkällor. Men det rasar allt manuella lådor och kopplingar också.
Senast redigerat av Mossan1 (22 januari 2022)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
22 januari 2022
#18
zemet skrev:
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
22 januari 2022
#19
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

bara att den i huvudtaget har en taklucka oavsätt om den fungerar eller ej hade fått mig att springa åt andra hållet smile    totalt meingslöst funktion på ett fordon som har ac...   vem vill sitta och få solen rätt i trynet när det är soligt.  och vem vill ha taklucka när det regnar och det blir stopp i avrinngingen och man får allt vatten över sig..   näe uch för takluckor

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 583 Inlägg
22 januari 2022
#20
Growe skrev:
Brådhis skrev:
zemet skrev:
Tidigare ägare var lackerare och hade verkligen tagit hand om bilen, den ser ny ut.

Har haft problem med den hela tiden.
Takluckan går inte öppna om det är varmt, tror den expanderar i värmen och låser sig.

Spontant hade jag varit rätt fundersam över att köpa en bil som ser ut som ny av en lackerare. Jag skulle tänkt att det var en upplagad bil, och hade takluckan fastnat och/eller läckt hade jag tänkt det ännu mer... wink Men jag kanske överanalyserar...

bara att den i huvudtaget har en taklucka oavsätt om den fungerar eller ej hade fått mig att springa åt andra hållet smile    totalt meingslöst funktion på ett fordon som har ac...   vem vill sitta och få solen rätt i trynet när det är soligt.  och vem vill ha taklucka när det regnar och det blir stopp i avrinngingen och man får allt vatten över sig..   näe uch för takluckor

#luckapålut är ju svårslaget! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök