3035
Sök

Audi A4 V8 4.2 Turbo

A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med... Visa mer

57 439 Visningar
Uppdaterades senast 9 februari 2022
Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
23 augusti 2019
#41
För jäkligt det där med att bruksbilarna inte fattar att bara fungera! :p
Det blir framsteg i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

558 Inlägg
23 augusti 2019
#42
Jaha jag behöver en men inte nu på en gång jag har inte börjat att bygga nya bilen än  den blir lite special bygge motor fram å drivningen bak,


515 Inlägg
24 augusti 2019
Trådstartare
#43
big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dbd33c691160fceb4dc92e4f57e676f2.jpg

big_smile

515 Inlägg
1 oktober 2019
Trådstartare
#44
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e0cd67dadef1c48a838c0baae8db38c8.jpg
Grenrör och DP färdigsvetsade bortsett från muttrar för lambda och EGT::er.
BBL e ju bara o sätta dit men EGT:erna e lite trängre. tänkte ha en per sida men högersidan lär bli trång om det ens går.
Ska väl lindas med bandage vad de lider o så får jag ha nån form av värmesköld mot motorn. 
Väldigt osäker på vad man ska ha för fjädrar i WG då de följde med en hel hög omärkta..

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-04d13c09a62ab96532e860456acbbdf0.jpg

Fick hem IC o den verkar ju kunna få plats!
Ska försöka få till nån form av infästning för fronten i bärjärnen nu så jag kan fortsätta med trycksystem osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-583db78c710d17e482a7ca017b45ee64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6fc805f488bfdd8990edc4f2d9264982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8769768433108f742b3ddad1098af124.jpg

Allfixare
1 475 Inlägg
1 oktober 2019
#45
Ser bra ut! (och trångt, haha)


515 Inlägg
3 oktober 2019
Trådstartare
#46
Haha joo få ner 3,5" frpn turbon va inte de lättaste o de lär väl gå emot lite någonstans sen vad det lider men de får ge sig big_smile

Allfixare
1 475 Inlägg
3 oktober 2019
#47
Lär väl vara trångt mot drivaxeln antar jag?


558 Inlägg
4 oktober 2019
#48
de blir ju de,,


515 Inlägg
4 oktober 2019
Trådstartare
#49
fish skrev:
Lär väl vara trångt mot drivaxeln antar jag?

Ja helt klart. så här i efterhand kunder jag nog dragit det lite högre men de borde gå tillräckligt långt ifrån att det ska vara lugnt. ska väl försöka linda så blir jag väl av med strålningen iallafall

558 Inlägg
5 oktober 2019
#50
varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,


515 Inlägg
5 oktober 2019
Trådstartare
#51
Inken skrev:
varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,

Ja du, har sett folk göra det men förstår inte riktigt vitsen förutom viktfördelningen kanske.
Känns som att det borde bli lagg som heter duga men det kanske bara är jag?

558 Inlägg
9 oktober 2019
#52
nja de funkar bra har jag sett ,,


Hobbymekaniker
470 Inlägg
10 oktober 2019
#53
MatsaBusen skrev:
Inken skrev:
varför sätter du inte turbon bak under bil det finns många som satt dom där när det ä dåligt me plats & blir helt annan bil att köra kolla runt så får du säkert tips,,

Ja du, har sett folk göra det men förstår inte riktigt vitsen förutom viktfördelningen kanske.
Känns som att det borde bli lagg som heter duga men det kanske bara är jag?

Varför skulle det bli mer lagg där? Det är ju inte längden på grenröret som bestämmer lagget, utan mängden avgaser i kombination med storleken på turbon. Möjligt att ett grovt system skulle kunna ge någon enstaka procent senare ladd men de som kör så här brukar inte klaga på att det laggar mer än något annat.

Med dagens laddtrycksstyrningar bör de inte vara några problem att få till bra funktion oavsett smile

Då ser jag huvudvärken med rördragningen som ett större problem! big_smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

515 Inlägg
10 oktober 2019
Trådstartare
#54
3-4m längre grenrör, 3-4m längre tryckrör? jag kan mycket väl ha fel men det låter ju inte så smidigt att det väger upp krången fram från början?
de e ju fränt helt klart men jag ser bara inte vitsen med det

Hobbymekaniker
470 Inlägg
11 oktober 2019
#55
Vitsen är bara när det verkligen inte går få ner där fram, eller om man är mega noga med viktbalans kanske smile

Rördragningen blir som sagt... bökig... Bör vara enklare att kapa ur lite ur torpeden på din bil för att få igen utrymme i så fall smile

Själv har jag en Kadett C (som är en rätt liten bil) med Audi åtta (som i och för sig är en ganska liten V8) dock utan turbo. Men jag har envisats med crossover headers där två rör från ena banken går över till andra sidan och vice versa. Så jag korsar med 4 rör under motorn, längderna blir runt 1 meter per pipa som ska lirkas ner och runt mellan motor och kaross.
Sen har jag torrsump med, för att få tråget platt nog att kunna dra rören under och samtidigt få den någorlunda lågt så jag slipper höja kardan/vxl-tunneln 20cm. Med tanken bak eftersom det inte finns plats fram (har fått förstora hjulhusen i bakkant in mot kupen för att kunna svänga fullt). Från den ska de dras 2st AN16 slangar (ca 25-30mm utv) som bör ha självfall till pumpen. Dom ska då alltså fram mellan hjulet som angränsar till kupen, och grenrören. Mellan hjul och grenrör är det en rambalk och hjulhusplåt, inget utrymme annars. Under balken hamnar jag på lägsta punkt under bilen vilket kanske inte är önskvärt.. Så jag har fått gå genom rambalken istället.

Så jag har också problemet med ingen plats i kombo med rör/slang från bilens bakände och fram till motorn. Man får klia sig i skallen några gånger.. Så kan du lösa det med turbon fram, gör det. Bättre med en huvudvärk än två, tro mig wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

558 Inlägg
4 Inlägg
31 oktober 2019
#57
Tja! Tänkte kika vart du beställt svänghjulet?  Tänkte bygga in en akg motor i min b5a smile

515 Inlägg
31 oktober 2019
Trådstartare
#58
Specialbeställt från DLI roll

515 Inlägg
1 december 2019
Trådstartare
#59
Då var V8an på lyften igen så försöker komma lite framåt.

Kapade bort halva fästet till ABS:en för att få in elservon någonstans. verkar ha lite tur med att anslutningarna är i rätt dimensioner också från styrväxeln, ena slangen är lite lång bara så får se hur det ska lösas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e535a4493cdb60bbf886aa9b87325d1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8ec821904183690c7e11dfcf4c5c3403.jpg


Även försökt passa in fronten och IC:n bakom den!
Tog krockbalk från A6 som låg o skräpa så ska det nog gå att få till, ska köpa lim så jag kan limma fronten på balken nu bara så borde det bli rätt bra.
Borde nog även ha nå fäste under IC:n så att den blir mer fast i sin position så får kolla på det när väl fronten e limmad o jag har dragit tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-15b57ec73f377da6433a1bc8c9918161.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e9dcb6f8392764ec7afa7945f5a6175f.jpg

515 Inlägg
1 december 2019
Trådstartare
#60
funderar även på om man borde snida ihop ett fjäderbensstag fram, A6 c5 har ju ett bakom främre torpeden och de fästena verkar ju passa även på denna så skulle väl i stort sett bara behöva korta av staget några cm (sånt stag som ic:n är monterad i)


Sök