Tänkte öppna en tråd, mest för att hålla koll på bygget Bilen är en Nissan 200sx s13 -90. Införskaffades september 2017 och började nästan direkt rensa inredningen för att fräscha till den invändigt (var halvrensad redan) la väll ca 15timmars slit på att få bort gammal asfaltsmatta och ljudisolering. Epoxyprimer och grundlack med 2-k klarlack, gömde hela chassihärvan inuti skärmarna för att få ett rent och snyggt stuk.
När vintern kom plockades turbo och grenrör isär för att byta en läckande avgaspackning och fräschas till, blev att beställa nya kylare och lite annat godis.
Med sommaren precis runt hörnet blev jag lite rastlös och beställde hem helt set av Driftworks justerbara armar och GKTeck bakvagnsförstärkning kit. Fick bakvagnen tigsvetsad av en god vän och sen skickades den på pulverlack. Med allt ihopa igen gjordes en fyrhjulsinställning och bilen är redo för de få veckorna av sommar som är kvar.. men med ett steg 2 chip som strular lite då och då så svängde jag förbi PSI Motor och beställde ett ECU Master EMU Black men PnP härva installeras och mappas i veckan! Uppdatering kommer
Senast redigerat av Danielastrand (27 januari 2019)
Då va de mappa o klart! Som sagt så är allt i motor original, original turbo och spridare och de va dem som gav upp först... Med spridarna på 100% arbetskraft och den lilla original turbon som inte riktigt orkade mer efter 6,2k varv och 1bar landa vi på 230hk och 300nm, med trevliga kurvor bra startpunkt tycker jag!
Mappades hos PSI Motor i Ängelholm, sprutet är ett ECU Master EMU Black.
Tjena! Tänkte de va på tiden att uppdatera projekttråden lite !
Har blivit lite ändrade planer istället för att bygga på ca18 så fick tag i en skyline r33 gts för en hyfsad peng, så nu ska min s13 få skyline drivlina! Motor, låda, bromar, diff... ja allt helt enkelt Och så ska de reggas via sfro så de blir helt lagligt för gata förstås.
Lägger upp lite bilder jag har på telefonen, kommer en mer detaljerad uppdatering med spec på motorn osv inom kort!
Även fått nytt garage med ett par vänner så nu har man äntligen lite bättre plats att stå o mecka på
Senast redigerat av Danielastrand (20 december 2018)
Jäklar! Har helt glömt bort att uppdatera här.. ni får ursäkta, första gången jag dokumenterar nått såhär
Men iaf!
Mycket har hänt, lagt ca 40-50h på att slipa och blästa hela underredet (inte för att där va nån rost direkt men ville ha de helt rent) eftersom jag fick göra de två gånger då Epoxyprimern reagera med nått första gången och släppte jätte efter jag lagt på Bedlinern som jag först tänkte ha. Så då sjönk motivationen ner till 0 men de va bara att bita ihop och börja om med slipandet. Denna gången använde jag en 2k polyuretan färg som en god vän fixa fram till mig och detta sitter som berget!
Innan underredet målades så kapade jag ut ”katalysator-bulan” och svetsa in ny plåt för att kunna sitta lägre, blev riktigt bra! Fick ner stolen nästan 1dm. Fyllde även alla små onödiga hål i karossen och de tog sin lilla tid det också.
Gjort en massa annat tidskrävande jobb, så som fräscha till motor, lackat och pulverlackat alla fästen/motorblock/ventilkåpa osv
Kom även över ett nytt chassi som jag och sambon ska bygga ihop till henne, så håll ögonen öppna de kommer en projekttråd på den med när vi väl börjar !
Lägger in lite bilder på de mesta jag gjort. Vet inte om allt kommer i ordning men ska försöka bli bättre på att uppdatera här. Vill ni kan ni följa @daanielastrand på Instagram för där är jag lite bättre på att göra små uppdateringar
Motorn lyft i imorgon! (Torsdag 6/6) sen ska el och dyligt kopplas, få e-gas spjället att snacka med sprutet och sen blir de mappning och sfro reggning när allt lirar som de ska