3227
Sök

Köpråd: BMW Bmw 120d

21 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
Hej! Vad tycks om denna?

Känns tryggt med vägassistans och extra försäkring första halvåret. Han skriver att den inte är importerad men det står på carinfo att den är det. Vad menas med det.

https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … =9&w=2
Senast redigerat av AlbinElund (25 juli 2018)

1 194 Inlägg
25 juli 2018
Gör du en ny tråd för varje ny bil du hittar på blocket? Eller hallucinerar jag? Det räcker med att uppdatera din gamla tråd när du hittar ett nytt exemplar. Blir enklare för alla när man ser vad som tidigare är sagt smile

Står även på Transportstyrelsen att det är en import. Påställd i utlandet 2009-03 och i Sverige första gången 2009-12. Den är bevisligen påställd i utlandet, men det kanske var ett demo-ex? Kolla vad han vet och se om han har papper på det. Det är oftast svårare att sälja en bil där det står "import" när man söker på den. Värt att tänka på när du ska sälja den vidare i framtiden. Annars är det ju helt rätt utrustning (förutom avsaknaden av M-sport) och den ser fin ut på bilderna! Värt att ta en titt!

Som du säkert redan vet sedan dina tidigare trådar, så finns det en överhängande risk för kamkedjeras i dessa bilar. Ta upp det med säljaren och fråga om han haft den inne för inspektion av kamdrivningen (och givetvis kvitto på det i så fall).

21 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
Ja förlåt mig ska göra så i fortsättningen smile

JA det står import men han ska ha enligt han ha intyg på att den ej er importerad så lär va nåt demo eller liknande smile Den är alltså inte full m sport? Bara några utrustningar som är det? stötdämparna är inte sport alltså?
Senast redigerat av AlbinElund (25 juli 2018)

1 194 Inlägg
25 juli 2018
AlbinElund skrev:
Ja förlåt mig ska göra så i fortsättningen smile

JA det står import men han ska ha enligt han ha intyg på att den ej er importerad så lär va nåt demo eller liknande smile Den är alltså inte full m sport? Bara några utrustningar som är det? stötdämparna är inte sport alltså?

Den kan mycket väl ha M-sport dämparna! Verkar vara rikligt utrustad med alla tillval på insidan. Menade att den inte har det kosmetiska M-sport utseendet. Dvs fräckare front, kjolar osv smile
Mycket M-sport utrustning, men full M-sport har den inte.

Trevligt även att den har Hi-Fi ljudsystemet som låter betydligt bättre än standard-ljudet.

21 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
okej förstår hur du menar smile Därför det inte står m-sport på carinfo? För dom brukar väl skriva det där smile

Just kjolen tycker jag inte är så snygg fakiskt på m sport men det är bara vad jag tycker. Fastnade för takluckan haha cool 

Bra ljud är också nice att ha smile

1 194 Inlägg
25 juli 2018
AlbinElund skrev:
okej förstår hur du menar smile Därför det inte står m-sport på carinfo? För dom brukar väl skriva det där smile

Just kjolen tycker jag inte är så snygg fakiskt på m sport men det är bara vad jag tycker. Fastnade för takluckan haha cool 

Bra ljud är också nice att ha smile

Det kan vara så. Den har som sagt många tillval, men klassas väl inte som en renrasig M-sport.
Det är ändå insidan som räknas wink

Takluckan är definitivt ett plus. Se bara till så att den fungerar!

21 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
ja exakt smile
fick svar från honom den har inte M-aerokit, i övrigt full M, väghållning, inredning etc. Bilen är registrerad av BMW Tyskland först men aldrig körd/såld där. Sedan intagen av BMW Sverige och såld av dem med fulla svenska garantier och intyg finns smile

Du som kanske kan lite om diesel. Min farsa tjafsar om att partikelfiltret är dyrt att byta. Men måste man byta det? kommer köra långa sträckor ibland tongue

1 194 Inlägg
25 juli 2018
AlbinElund skrev:
ja exakt smile
fick svar från honom den har inte M-aerokit, i övrigt full M, väghållning, inredning etc. Bilen är registrerad av BMW Tyskland först men aldrig körd/såld där. Sedan intagen av BMW Sverige och såld av dem med fulla svenska garantier och intyg finns smile

Du som kanske kan lite om diesel. Min farsa tjafsar om att partikelfiltret är dyrt att byta. Men måste man byta det? kommer köra långa sträckor ibland tongue

Jag hade nog frågat hur han vet att bilen aldrig är körd i Tyskland! Inte för att det spelar så stor roll i detta sammanhanget, men man vill ju ändå höra hans resonemang och om han har något att styrka sina påståenden med. Det hjälper dig även för att hinta om det är en person som talar sanning eller ej.

Partikelfiltret kan regenerera sig själv om man kör en stund (ca 30 minuter), men om tidigare ägare har kört mycket korta turer så byggs sotet ändå upp och ibland räcker det med att rengöra filtret på verkstad, men ibland är det kört så man får byta ut det.
Skulle det bli så att du får byta så är det ingen multikostnad som det var förr. Ett partikelfilter kan du köpa för runt 4000kr i stället för 10-20 000kr när de introducerades i dieselbilar.

Känn bara efter så att bilen inte känns strypt eller hackar. Känns som att den går fint så är det nog inga problem. Sedan är det ju allmänt rekommenderat att man kör långa turer då och då för att blåsa ut filtret.

6 128 Inlägg
25 juli 2018
Den där har ju N47-motorn och är från de åren då de verkligen var känsliga för kamkedjeras så kolla upp att den är åtgärdad.

Partikelfiltret kan man plocka lös och tömma och programmera bort om man blir tvungen

Sök