2908
Sök

Epa/A-Traktor men framhjulsdrift, hur?

9 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
Jag har försökt kolla upp själv men jag hittar inga svar jag är nöjd med så nu frågar jag här. Så min fråga är hur bygger man en epa/A-traktor med framhjulsdrift? Går det ens? Morfar har en saab 9000 som han inte vill ha kvar och tänker skrota eller ställa av till hösten så då tänkte jag "Den kan man ju bygga epa av" men jag vet inte hur man ska gå tillväga med framhjulsdrift. Så om det finns nån som har gjort det eller vet hur man gör så kan ni ju gärna dela med er smile

5 726 Inlägg
1 augusti 2018
Planetväxlar som gäller för att få korrekt utväxling.
När jag var i A-traktor-åldern så fanns det bara en FWD A-traktor i min närhet och den var byggt på en Skoda Pick-up och hade en planetväxel vid varje framhjul och avkortade drivaxlar för att det skulle funka.

Eller ja det går ju att bygga om den till rwd och dubbla lådor istället för planetväxlar.

9 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
simlar skrev:
När jag var i A-traktor-åldern så fanns det bara en FWD A-traktor i min närhet och den var byggt på en Skoda Pick-up och hade en planetväxel vid varje framhjul och avkortade drivaxlar för att det skulle funka.

Eller ja det går ju att bygga om den till rwd och dubbla lådor istället för planetväxlar.

Vad är planetväxel och vad gjorde ni med lådan?

5 726 Inlägg
1 augusti 2018
Chumbucket skrev:
simlar skrev:

Vad är planetväxel och vad gjorde ni med lådan?

Tyvärr inte jag som varit med och byggt den bilen så vet inte mer än vad jag fått berättat för mig.
Inget var gjort med lådan förutom att spärra så den bara kunde använda 1an 2an och backen.

Planetväxel är en speciell typ av utväxling, går att få extremt låga utväxlingar med dessa vilket krävs för att kunna bygga A-traktor på FWD då det inte ryms dubbla växellådor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Planetv%C3%A4xel

9 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
Nu e frågan vart kan man köpa planetväxlar?

5 111 Inlägg
1 augusti 2018
Med risk för att låta tråkig så tror jag inte det är lönt börja med det utgångsobjektet bara för att den är billig/gratis, det är för mycket göra i förhållande till resultat. Skaffa i stället en bakhjulsdriven bil att bygga av och gör i ordning Saaben till körkortet om du nu ändå vill göra något av den. Eller för den delen, om du vill ha en Saab A-traktor, en äldre 900, det är en av få bilar med FWD som går att bygga A-traktor av hyggligt lätt då de har kedja mellan motor och växellåda och därmed går att dreva om där.

7 481 Inlägg
1 augusti 2018
Googla på planetväxel så förstår du vad det är och att det inte går att köpa lösa.
Det närmaste du kan komma är att köpa en portalaxel med navreduktion.
B t w så går det inte att regga EPA-traktorer numera - endast A-traktorer.

Sök