Projekttråd om Sambons VW New BeetlE 1,8 T som kommer att förfinas och uppdateras .
Det har hänt en del sedan inköpet.
Vid inköpet så hade den Plåtfälgar på vintern med originalkapslar och tillbehörsfälgar på sommaren. Det är fälgarna på bilden somnu är vinterfälgar istället.
Jag bytte från 18" till 19" på min Bora variant ( en annan projekttråd) och då satte jag 18" som bara gått en sommar på Beetlen istället.
Har pysslat lite.
Bytte från röd diod på originallarmet.
Jag köpte hem delar från skroten, så jag kunde modda och sedan bara byta.
Jag köpte en orginal diod med tillhörande kabel på skroten och passade samtidigt på att köpa hållaren från passargerarsidan , den nedre i bild den utan diodhål ( jag köpte 2 )
Den övre hållaren är också en från passargerarsidan, fast med uppborrat 3mm hål som jag sedan använde.
Jag fick sprätta upp original plasten och försiktigt skära bord limmet som täckte dioden och motståndet och höll det på plats. sedan var det bara att löda om till den nya dioden. Gäller att sätta den åt rätt håll med anod och katod ( + och - ) jag täckte båda benen med krympslang och satte en lite grövre över allt ihop.
Efter att jag spräckte originalhållaren och lött om till den nya dioden, så borrade jag ett 3mm hål i den toma hållaren från passargerar sidan. jag la sedan en liten limklick på nederkanten av dioden så att den sitter ordentligt fast i hålet.
Jag lättade bara på dörrsidan på bilen och drog ur kontakten till larmkabeln, lirkade ur den ur sitt hål och monterade den "nya" och kopplade in. Jag tycker att det är bra när man kan förbereda jobbet inomhus och sedan bara kan byta grejerna :-)
Så här blev det med dioden på plats
Så här ser det ut med den på plats i släckt läge
Och så här ser det ut när dioden blinkar, mycket intensivare ljus och snyggare, tycker i alla fall jag.
Såg även att Emblemet på nycklarna var slitna
Köpte nya på E-bay
Så här fint blev det
Fick problem med att oljelampan tändes när jag körde och precis skulle svänga in på uppfarten hemma.
Jag ringde en kompis som tog hand om bilen och rev ner tråget.
Men denna bil bytte de topp på vad 17000 mil pga kamremsras, innan vi köpte den. Så det borde vara lungt och det visade sig att det var det.
Men det såg riktigt bra ut, just 1,8T brukar kunna koksa rejält.
Det låg dock silcon resten i tråget, dock inga mängder.
Sambon körde med bilen efter detta, men när den blev varm så tändes lampan igen.
Då lämnade vi in den på en verkstad i närheten och de bytte då oljepumpen.
Men när jag lånade bilen och körde den varm efter att silen och oljepumpen var bytta så tändes oljetrycks lampan när jag kom till en korsning. När jag varvade till lite så slocknade den igen.
Så jag beställde en ny oljetrycksgivare.
Äldsta dottern hjälper till att byta oljtrycksgivaren, då mina händer var för stora för det utrymmet.
Efter det så har det funkat :-) lite surt att jag inte började med att byta den. Men det "brukar" vara silen eller pumpen enligt "alla"
Åkte med den till en VW träff på vegagrillen i vintras.
Vi var ute och åkte med bilen och skulle göra lite småärenden, då hittade vi en ny gasolgrill till riktigt bra pris. Vi köpte grillen och när vi kom ut på parkeringen så kom vi på att vi hade Beetle:n och inte min BMW X3 :-) men grillen fick plats :-) ( ja det gick inte att stänga bakluckan helt...)
Jag skulle åka med Beetlen till Bugrun 2018 då det var 30 år jubileum och jag har varit där sporadiskt genom åren. Men jag var där på 10 och 20 års jubileumet ( samt några innan och i mellan)
Så jag fixade till bilen innan.
Jag gjorde en helrekond och monterade även ett emblem på bakluckan. Original ska det sitta Turbo på bakluckan på samma plats. Jag har inte tänkt på att det inte suttit något där och det fanns inget hemma hos någon VW handlare i närheten. Så jag tog resterna av sådana som jag demonterat genom åren och gjorde ett 1.8 T och monterade.
Före
Efter
Ny rekondad och klar för Bug Run
Tvättade av den när jag kom fram och drog på lite vinylglans på däcken och under bakvingen.
Takluckan tiltad och takvingen uppfälld
Rent och fint även i bakluckan
Sitter ett 12v uttag i bakluckan original, samt 2 st fram i mittkonsollen.
Skinnklädsel , elhissar, el taklucka, AC, c-lås, larm Servo, motor och kupé uttag.
Vridbara mugghållare, tyvärr så saknas original blomvas som ska sitta i hålet i panelen framför ratten på höger sida
Motorn
Sambon hade bilen till Värmland på Semestern
Väl hemma så kändes det att höger bak var varmt, bakbromsen låg på lite grann.
Jag rev isär och skulle smörja oken, men det inre belägget hade varit riktigt varmt.
Det övre i bild.
höger i bild här
De andra klossarna såg ok ut.
Jag köpte nya ATE belägg , men innan jag monterade de så motionerade jag kolvarna flera gånger samt rev isär och gjorde rent samt smorde glidpinnarna med keramiskt fett. Sen passade jag på att måla upp bromsoken igen.
Före på vänster sida
Efter på vänster sida
När jag skulle visa hur dåliga beläggen var så petade jag på slitytan och så separerade den från plåten