2733
Sök

Min Evo Är Stulen!! - *Återfunnen*

666 Inlägg
22 januari 2007
mjo helt sant big_smile

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

VW-driver
291 Inlägg
22 januari 2007
markholm skrev:
Ursäkta mig! Men tycker du att det är speciellt smart att skriva ut att du gjort försäkringsbedrägeri? Personligen blir jag väldigt arg på dem som utnyttjar läget när de blivit av med saker! Visst det är förjävligt med tjuvar, men du är inte mycket bättre då om du är oärlig med vad som blivit stulet! Klart att man vill ha sina pengar för det man blivit av med, men tyvärr får man bita i det sura äpplet. I detta fallet är det vi andra försäkringstagare som får ta del av det sura äpplet.

/Björn

Isf kan jag med säkerhet tillkännage att över hälfen av försäkringsfallen är försäkringsbedrägeri.

Medlem 34530
908 Inlägg
23 januari 2007
Krucial skrev:
markholm skrev:
Ursäkta mig! Men tycker du att det är speciellt smart att skriva ut att du gjort försäkringsbedrägeri? Personligen blir jag väldigt arg på dem som utnyttjar läget när de blivit av med saker! Visst det är förjävligt med tjuvar, men du är inte mycket bättre då om du är oärlig med vad som blivit stulet! Klart att man vill ha sina pengar för det man blivit av med, men tyvärr får man bita i det sura äpplet. I detta fallet är det vi andra försäkringstagare som får ta del av det sura äpplet.

/Björn

Isf kan jag med säkerhet tillkännage att över hälfen av försäkringsfallen är försäkringsbedrägeri.

Tyvärr så är jag beredd att hålla med dig Krucial.

Men är nyfiken på hur det går med vår väns EVO. Blir den lagad eller löser försäkringsbolaget den????

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
24 januari 2007
Krucial skrev:
markholm skrev:

/Björn

sant... blir juh en ond cirkelt d dära... några blir av med grejer värda flera tusen.. blir sur för att dom inte får tillbaka d dom tycker grejerna är värda... å varför får dom inte de... joo för att folk gör som dig... å varför gör du d... jo för att annars får du ingenting... ond cirkel....

vill absolut inte vara nån moraltant... har haft turen att aldri ha inbrott i bilen ( än så länge iaf ) men d vette f*n om int ja oxå hade dragit till med lite grejer... iaf för att gå jämt upp med självrisken...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

41 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
VictorW skrev:
Krucial skrev:
markholm skrev:

/Björn

Men är nyfiken på hur det går med vår väns EVO. Blir den lagad eller löser försäkringsbolaget den????

Följer tråden dagligen, men har dessvärre ingen ny vettig informaiton att komma med. Ringde bilexa (mitsubishi) för 2 dagar sen och då hade de inte ens börjat att kolla på bilen. F-bolaget väntar väl på en kalkyl eller kostnadsförslag från verkstaden.

Så fort bilexa får tummen ur r*ven kanske det kommer hända någonting! Lägger upp all ny info jag får! smile

/Mvh Robban aka XZ-Evo

Medlem 34530
908 Inlägg
24 januari 2007
XZ-Evo skrev:
VictorW skrev:
Krucial skrev:

Följer tråden dagligen, men har dessvärre ingen ny vettig informaiton att komma med. Ringde bilexa (mitsubishi) för 2 dagar sen och då hade de inte ens börjat att kolla på bilen. F-bolaget väntar väl på en kalkyl eller kostnadsförslag från verkstaden.

Så fort bilexa får tummen ur r*ven kanske det kommer hända någonting! Lägger upp all ny info jag får! smile

/Mvh Robban aka XZ-Evo

Tyvärr vet jag vad du pratar om, Verkstäderna verkar inte ha bråttom med att kolla på skadade bilar, som ska betalas av försäkringsbolag.

Det jag gjorde, när jag var i samma sitts för ganska exakt 1 år sedan, var att jag ringde varje dag och frågade hur det gick. När det gått en vecka utan resultat, så ringde jag och tjatade för och eftermiddag. När inte det funkade ringde jag försäkringsbolaget och bad dem trycka på oxå. Vilket gav effekt. Då tog det bara 2 dagar till så hade försäkringsbolaget fått kostnadsförslag och beslutat att lösa bilen.

Så mitt råd är att fortsätt tjata och prata gärna med försäkringsbolaget. För alla borde ju vara angelägna om att få en lösning. För verksta'n får ju inga pengar förrän bilen är klar. Och varför du vill få ett svar så fort som möjligt, är ju självklart smile

"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"

2 Inlägg
26 januari 2007
Beklagar verkligen det angående bilen....fy fan...lider med dig!!
Kul att du hittat den nu, hoppas inte motorn är helt slut bara.

Och det där angående försäkringsbolag och verkstad kan tyvärr ta tid om det är högsesong för krock skadade bilar smile
Men gör som dom andra gjort...även jag har varit med om detta när någon idiot repade hela min förra bil.
Jag var på bilfirman var och varannan dag...till slut frågade dom mig om jag oxå börjat jobba där hehe.

Men mitt största problem va billackeraren....jag fick vänta på min bil i sammanlagt 3 månader.

Men va gör man

Hoppas allt löser sig

Mvh
Senast redigerat av Seinert (26 januari 2007)

755 Inlägg
26 januari 2007
klaga inte på bil lackerarna vi har till rekligt att göra nu när snön har kommit!!!

1 893 Inlägg
26 januari 2007
En sak som slår mig... Kan ha missat det, tråden är ju trots allt på 13de sidan.
Var inte bilen utrustad med Imobilizer? Jag hade intrycket att bilar sålda i sverige sedan 96 har startspärr. Var bilen äldre än 96?

Det är det FÖRSTA jag gör när jag köper nått roligt att åka med. (Här kommer "bror duktig talet".)
Nuvarande leksaken demonterade jag ur två gamla larm och installerade ett CarGuard 850i med dubbla startspärrar, detta utfördes innan jag tog ut bilen till våren. (Köpte den på vintern.) innan larmet (Med Imobilizer) kom på plats hade jag bilen parkerad med tvärade framhjul i garraget och ratten avmonterad, förvarad på annan plats i huset.

Vist kan man bli av med bilen ändå, vill de ha den, så tar de den, men min bil kommer INTE bli sönderkörd av snorungar som inte har någon fritidsgård att hålla till på. (Möjligen sönderslagen.) Idag har jag förutom Larm/imobilizer även "SnapOff" på ratten (Se bilder på min bil.) Så ratten sitter sällan i bilen. (Ett handgrepp för att lossa/fästa den.)

Tänk om bolaget nu beslutar att de skall laga upp bilen. Tar ett halvår. Hinner bli nästa höst innan den är klar. Den hinner köras i ett par månader innan nästa snö-säsong drar in, då börjar växellådan knorra... Reultat av vansinnes körningen som resulterade i bilderna tidigare i tråden. Försök att få ut de pengarna från bolaget, den som kan!

Vad jag försöker framföra på mitt eget lite komplicerade vis är att...
Ifall ni inte märkt det ännu, så finns det inte mycket poliser där ute som håller koll på buset. De få som finns är upptagna med att bötfälla oss bilister. (Bätre för deras buget och inte så farligt.)
Tjuvarna får husera tämligen fritt! Ifall ni nu skulle ha missat det, så ta en titt på senaste försäkrings premien. (Nu bör poletten trilla ner, ifall den inte gjort det innan.)
Vill man/du/ni ha bilen (Eller vad som helst) i fred, eller åtminstånde där ni stälde den igår kväll? Det räcker inte med att låsa bilen!
Till och med på era fina Lancer evo's så sitter rena skämten till lås, en femmåring kan bryta sig in och sitter där inte en startspärr så kan en tonnåring tjuvkopla och stjäla bilen.

För övrigt håller jaf med att det är beklagligt att det hänt. sad  Hoppas det reder upp sig!

41 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
Angående startspärr (imobilizer) så sitter det i bilar från -97 och framåt. Alltså fanns det ingen startstpärr i min Evo.

Jag bor i ett av de lugnaste områdena i Göteborg och har vid flera tillfällen haft exklusiva bilar ståendes på gatan. Hade för inte så längesedan exempelvis en Skyline R33 GTR, vänsterkonverterad och väldigt påkostad. Denna var dubbelt så mycket värd som min Evo och stod längre tip på gatan utan att någon rörde bilen. Även denna var utan imobilizer. Efter alla dessa gånger det har gått bra har jag fått det bekräftat för mig att mitt område inte utgör någon större risk.

När jag fick min Evo skulle jag självklart installera larm. Det var prio ett. Dock hann det gå 3 veckor (lång tid, kort tid) och bilen blev stulen. Jag hade helt enkelt inte hunnit installera det planerade larmet. Självklart har jag nu fått min en bakläxa, men det är ju alltid lätt att vara efterklok, med facit i hand. Dock ser jag det inte som att det är mitt eget fel att den blev stulen, och jag hoppas verkligen inte det är det du syftar på. Vem klandrar man vid en våldtäkt? Tjejen som gick ut en timme för sent, eller gärningsmannen? Det är alltid så himla enkelt att tänka på vad man borde ha gjort annorlunda.

Men visst borde jag ha förstått att någon skulle plocka mitt regnr på exempelvis jobbet och sedan komma till mig på natten och kanske agerat snabbare med larmet. Då hade det högst troligt inte hänt.

Ha det gott allihop!

/Mvh Robban aka XZ-Evo

1 893 Inlägg
26 januari 2007
Jag syftade absolut INTE på att det skulle vara ditt fel! Bara det att jag var lite förbryllad över att det över huvudtaget gick att stjäla den för buskörning. Någon tidigare ägare kunde monterat i startspärr. m.m.
Att man skiter i allt sånt på en Golf 1.6 liters med 70 vilda (Jag har en sån wink ) kan man förstå. men en evo med dess busfaktor, det är klart den lockar fram buset.

Jag lider verkligen med dig. Jag bor också i Göteborg och har gjort det i 37 år, jag vet att det finns inget säkert ställe för en sådan bil! Buset stjäl ju inte bara hemmavid.
Jag såg de klipt ratten, så jag antar att du hade rattkrycka på. Man gör vad man kan.
(Skulle du demonterat ratten, så hade de antagligen haft med en egen och tagit bilen ändå)

Undrar var du köpte den, eftersom den inte var utrustad med Antitjuv grejer? I norrlands skogar? wink

VW-driver
291 Inlägg
26 januari 2007
Hade de haft en egen ratt med sig hade allt detta varit grovt planerat. Det är ju inte så att man dyker upp vid Evon och sedan fattas ratten och ber polaren sticka hem och hämta en ratt så bevakar jag bilen liksom. Det är en tillfällighet att man har otur. Robban hade otur. Han hade planer på att installera larm i veckorna, men sen kom dropslaget, helt oväntat. Det är både typiskt och argsint!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
27 januari 2007
Norrlands skogar, och norrlands skogar... Det finns allt ödemark på närmare håll än så...
Här kommer nog ingen och tar en bil spontant efter en krogrunda, då har de gått minst två mil och dessutom trevat sig fram en bra bit på grusväg. Och då har jag bara ett par timmar till Gbg... smile

Men visst är det fördjävligt att folk inte kan se skillnad på mitt och ditt och NEJ jag känner mig inte helt säker på att få ha grejorna ifred här ute i skogen heller. Bara lite mer säker än i stan. smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 893 Inlägg
27 januari 2007
Jo. Jag bode ett kort tag ett par mil in i skogen utanför Borås, där blev folk förbannade ifall man inte lämnat bilen olåst, med nycklarna i, så att den gick att flytta på vid behov.
Jag som är uppvuxen i LosAngered norr om Gbg har ju fått med bröstmjölken att man skall låsa-kedja fast ALLT, så jag fick mycket skäll. wink (Jag bor inte kvar där nu, skulle aldrig kunna ha Pontiacen ifred där.)

Medlem 34530
908 Inlägg
30 januari 2007
Hur går det? Vad händer? Har du fått svar från försäkringsbolaget än??

1 256 Inlägg
30 januari 2007
Jag var inne på bilexa idag, dom har inte rört hans bil.. Helt sanslöst..

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
30 januari 2007
Du skulle ha en GPS eller vad det heter så man kan söka rätt på den och se var den finns/står!!!! Som Telias Mobiler!!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

Medlem 34530
908 Inlägg
30 januari 2007
Jonni skrev:
Jag var inne på bilexa idag, dom har inte rört hans bil.. Helt sanslöst..

Då är det bara att starta operation tjatning smile Vi kan säkert hjälpas åt att ringa wink

435 Inlägg
1 februari 2007
kanske förra ägaren som gjort nån kopia på nyckeln å snott te den? eller så äre nån som vet vad han håller på me

Sök