3320
Sök

Vad är detta?

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229505/229505-094a52cbc728f3864e02513edaf9d217.jpg

Vänligen hjälp en nybörjare identifiera denna del av motorn. Jag har en Ford Transit duratorq mk6(2000-2006) 2,0 tdci. I mitten på detta hjul finns en skiva som kommer ut några millimeter och roterar med jämna intervall. Problemet är att den låter mycket när den roterar. Vad beror detta på? Är detta ett alvarligt fel?

(det är inte motorn på bilden, motorn på bilden är till en 2014 ford transit)
Senast redigerat av Roadmotor (26 augusti 2018)

Herr
1 722 Inlägg
26 augusti 2018
#2
Gissar på servopump

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Gissar på servopump

? Till styrservon?

6 079 Inlägg
26 augusti 2018
#4
Det är uppenbarligen en pump för någon vätska i alla fall, man ser ju ingångsröret. Frågan är bara var tryckröret ut är? Jag funderar på om det helt enkelt kan vara vattenpumpen till kylvattnet?

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Det är uppenbarligen en pump för någon vätska i alla fall, man ser ju ingångsröret. Frågan är bara var tryckröret ut är? Jag funderar på om det helt enkelt kan vara vattenpumpen till kylvattnet?

Tror du att det är ett stort problem att skivan i mitten av hjulet har börjat låta så pass mycket när den roterar? Kan det gå att smörja?

6 079 Inlägg
26 augusti 2018
#6
Är du hundra på att det inte är generatorn som det väsnas från? Jag hade just en sådan transit diesel och den hade det problemet. I navet på remhjulet till generatorn sitter ett frihjul, när man stänger av motorn skall generatorn få lov att stoppa långsammare än motorn för att slitas mindre. Detta nav skall alltså kunna rulla fritt åt ena hållet, men haka i åt andra hållet. Min var sliten och kunde slira åt båda håll ibland och då väsnades det

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
Är du hundra på att det inte är generatorn som det väsnas från? Jag hade just en sådan transit diesel och den hade det problemet. I navet på remhjulet till generatorn sitter ett frihjul, när man stänger av motorn skall generatorn få lov att stoppa långsammare än motorn för att slitas mindre. Detta nav skall alltså kunna rulla fritt åt ena hållet, men haka i åt andra hållet. Min var sliten och kunde slira åt båda håll ibland och då väsnades det

Nu kanske jag inte riktigt förstår vad du menar, men på sidan av hjulet som remmen sitter på, sitter en rund skiva som täcker i hela sidan. Denna skiva poppar ut några millimeter vid 3-4 sekunders intervall och roterar, sedan åker den in igen. När den roterar så låter den mer än vad jag antar att den gjorde som ny (då den inte lät hörbart alls på håll). Undrar hur allvarligt detta är och vad denna del gör? Undrar hur mycket sånt kostar att reparera?
Senast redigerat av Roadmotor (26 augusti 2018)

264 Inlägg
26 augusti 2018
#8
den som är inringad är styrservopumpen, snurrar konstant med motorn.
Remhjulet på andra sidan motorn (bakom i samma höjd) däremot så är AC-kompressorn som har ett 2-delat remhjul som helt enkelt är en magnetkoppling, vilket verkar vara remhjulet som det handlar om, då kompressorn kopplas av/på beroende utav tryck/användning utav systemet.

Försvinner problemet helt om ac/fläktsystemet stängs av helt? då kan det vara kompressorn som är dålig.


132 Inlägg
26 augusti 2018
#9
Det du beskriver med en skiva som rör sig i intervall
passar bättre för en AC-kompressor, den som syns
längst till vänster.
Den inringade remskivan borde vara solid, verkar
vara till tandemkopplad servo- och vattenpump, är
inte hundra på det, inte så bra på Fårrd.

(Skulle varit snabbare smile)  )
Senast redigerat av kgk (26 augusti 2018)

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#10
WurstingErik skrev:
Försvinner problemet helt om ac/fläktsystemet stängs av helt? då kan det vara kompressorn som är dålig.

Ljudet slutar inte när man stänger av AC:n.
Det jag talar om sitter ner till vänster om man tittar in under motorhuven. Här är en bild. Bild tagen under bilen.
Skivan i mitten poppar ut och roterar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229505/229505-c32eec92e30ec607e81c98ff315524e7.jpg
Senast redigerat av Roadmotor (26 augusti 2018)

25 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#11
kgk skrev:
Det du beskriver med en skiva som rör sig i intervall
passar bättre för en AC-kompressor

Ok, då verkar det väl vara det.

Det låter metalliskt när den roterar vad kan det bero på?


Sök