Beslöt mig för att grotta ner mig i Mitsubishis växellådor.
Sökte ju som sagt en KF5m33 växellåda från runt -97
F5m33 lådan fanns även på Mitsubishi Sigma, men den har v6 så startmotorn bland annat sitter på annat ställe.
F5M31 växellådorna satt på N/a eclipserna, på bilderna såg det ut som att svepet skulle vara samma. Fanns en på en skrot i Norge, men med frakt blev det ca 4000kr vilket kändes som mycket pengar för att chansa.
Galant vid den årsmodellerna fanns ju med 4g63 vilket betyder att startmotorn är på rätt ställe iallfall.
De verkade finnas med både f5m31 och f5m22 växellådor.
Fick ett tips på en f5m31 växellåda bara nån mil hemmifrån billigt så åket dit och köpte den. Tyvärr så var det från en 1G så min plan på att montera över svepet fick göras om. 1G har nämligen 3motorfästen på motorn och 1 på lådan. Medans den jag behöver har 3st motorfästen på växellådan. Att svetsa över motorfästen i gjutet aluminium kändes riskabelt.
Kanske det skulle gå att ta delar ur svepet och laga min låda?
Men så en dag dök det upp en annons på en 7G reservdels galant. Bara 25 mil hemmifrån och till ett löjligt pris.
Jag började prata lite med dem. Det visade sig att sambon jobbade i vännäs på veckorna vilket bara är 4 mil hemmifrån. Han erbjöd sig att dra hem bilen åt mig om jag hyrde en biltrailer fredag till söndag.
Taget!
Glömde skicka med spännbanden, så han fick köpa egna men betalade bara dem och lite soppa så fick jag bilen. hon var trött att den stod på gården!
Passade på att gå igenom elsystemet på biltrailern och fixade ett jordfel så all belysning fungerade som den skulle, då fick jag bättre pris på hyran också.
Då var det bara att börja skruva ner växellådan och se om den passar.
Visste redan att växellådan är vekare, men ville besiktiga Eclipsen innan snön kom och den skulle ställas av. Så detta såg ut som en bra lösning för att kunna koncentrera sig på att hitta rätt låda i vinter.